Първият междузвезден обект на Земята ще бъде изваден от океана с магнит

Първият междузвезден обект на Земята ще бъде изваден от океана с магнит
Снимка: iStock

Астрономи от Харвардския университет планират да организират мисия за търсене на първия междузвезден обект в Слънчевата система, паднал на Земята, а именно в Тихия океан, на 8 януари 2014 г. Това е бил метеорит с диаметър около половин метър, който не е изгорял напълно в атмосферата и затова останките му са на дъното на океана. С помощта на голям магнит учените искат да съберат фрагменти от метеорита за по-нататъшно изследване, съобщава Space.com.

Като първи междузвезден обект в нашата Слънчева система учените от Харвард са обявили метеорит, паднал на Земята с енергия от 121 тона в тротилов еквиланент. Това е около 1% от енергията от атомната бомба, хвърлена над Хирошима през 1945 г. Преди това той се движел през Слънчевата система, както се смята, със скорост от 60 km/s.

Първият междузвезден обект на Земята

Половинметровият метеорит е първият открит междузвезден обект, паднал на около 160 км от бреговете на Папуа Нова Гвинея през 2014 г., съобщиха през 2019 г. учени от Харвардския университет. Този междузвезден обект е наречен CNEOS 2014-01-08 по датата на сблъсъка му със Земята.

Учените твърдят, че въпросният космически обект с вероятност 99,99% не произхожда от Слънчевата система. През април 2022 г. Космическото командване на ВВС на САЩ потвърди предположението на харвардските учени. Но по-късно, след това изявление на военните, други учени изразиха съмнение, че този метеорит е междузвезден обект, и дадоха своите аргументи.

Други междузвездни обекти

Преди това за първи междузвезден обект се смяташе за удължен необичаен обект, наречен 1I / Оумуамуа, открит през 2017 г., за който се смята, че е прелетял през Слънчевата система със скорост от 92 хиляди км / ч. В края на това десетилетие учените планират да изпратят специален космически апарат до този обект, чийто произход все още е неизвестен. За него впрочем харвардският професор Ави Льоб твърди, че е космически кораб на извънземна цивилизация.

Вторият междузвезден обект, който посети нашата Слънчева система след 1I/Оумуамуа, беше кометата 2I/Борисов, открита през 2019 г. Учените смятат, че тази комета се е образувала в звездна система, която е подобна на нашата.

Как и къде ще се търси космическият пришълец?

Инициатори на проекта за търсене на фрагменти от метеорит, паднал през 2014 г., са учените Амир Сирадж и Ави Льоб от Харвардския университет. Именно те още през 2019 г. обявиха, че този малък метеорит е първият междузвезден обект в Слънчевата система.

Учените искат да използват кораб, в който ще има огромен магнит с размерите на голямо легло. С помощта на този магнит, който ще бъде спуснат в дълбините, учените искат да съберат фрагменти от падналия метеорит за 10 дни от дъното на Тихия океан, на няколкостотин километра от Папуа Нова Гвинея.

Учените са нарекли проекта си "Галилео", а цената на реализирането му се оценява на 1,6 милиона долара. Засега точната дата на началото на търсенето е неизвестна, тъй като учените са успели да съберат само 500 хиляди долара.

Според изследователите този метеорит е бил много по-здрав от подобни железни метеорити. Това означава, че той не е пострадал много след навлизането си в атмосферата и магнитът ще може да открие неговите отломки.

„Когато открием този метеорит, това ще бъде първият контакт на човек с междузвезден обект, който идва от друга звездна система“, казва Сирадж.

Както вече стана ясно, учените свързват ударите на големи метеорити с формирането на континентите на Земята преди милиарди години.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Не е научна фантастика: Извънземните местят планети, за да заявят за себе си