Частната космическа мисия Inspiration4 демократизира космоса

1924
Снимки: SpaceX

Космическата компания на Илон Мъск SpaceX е на път да влезе в историята за пореден път. Тази нощ SpaceX ще изведе в околоземна орбита първия космически екипаж, който не включва професионален астронавт. Целта на частната мисия Inspiration4 е да покаже, че в бъдещето космосът ще бъде достъпен за добре подготвени "обикновени хора", а не само за изключително тесен професионален елит селектиран сред стотици хиляди кандидати. Четиримата "граждански астронавти" на борда ще бъдат двама мъже и две жени - предприемачът и милиардер Джаред Айзъкман, медикът Хейли Арсено, геологът Шон Проктър и инженерът Крис Семброски. Техният космически кораб е наречен Resilience ("Устойчивост") и ще бъде четвъртият Crew Dragon, който ще изведе хора в орбита.

Корабът няма да се скачва с МКС (Международната космическа станция) и ще лети три дни на орбита с височина 575 км, което е много по-високо от орбитата на станцията (425 км). Inspiration4 ще изпълни научна програма от медицински експерименти и има за цел да набере средства за детската изследователска болница „Сейнт Джуд“ в град Мемфис (щата Тенеси, САЩ). Едно от многото неща, които ще се случат за първи път с Inspiration4 е, че 29-годишната Арсено ще бъде първият човек с протеза в космоса. Освен всичко друго корабът Resilience ще бъде оборудван с първия по рода си изцяло стъклен 360-градусов купол, от който цивилните астронавти ще могат да се радват на спиращи дъха гледки на Земята.

Полетът се финансира изцяло от Айзъкман, който е основател и главен изпълнителен директор на Shift4 Payments. Другите трима "цивилни" астронавти участват в полета или по-лична негова покана (Хейли Арсено, която е оцеляла от детски рак на костите) или като са спечелили надпревара за местата си.

Петчасовият основен стартов прозорец на мисията започва малко след 3 часа тази нощ, по българско време. Ако полетът бъде отложен поради някаква причина, следващия стартов прозорец ще започне едно денонощие по-късно.

Стартът може да бъде проследен на живо, тук.

Ледена вулканична комета в Слънчевата система изригна мощно

Следи от живот на Венера се оказаха със земен произход

Американски астронавти излязоха на мисия в открития Космос (ВИДЕО)

Магнитна буря от подобна на каньон дупка в Слънцето удари Земята

Астрономи не откриха "подателите" на извънземния сигнал Wow!

Защо няма живот на Венера? Отговарят учените от НАСА