X

Част от активността на Слънцето може да е оптична илюзия

Част от активността на Слънцето може да е оптична илюзия
Снимка: NASA/TRACE

Учени от Националния център за атмосферни изследвания (NCAR) в Боулдър (щата Колорадо) са открили в резултат на изследвания, че короналните примки на Слънцето може да са оптична илюзия. Изследването е публикувно в The Astrophysical Journal.

Короналните примки са високотемпературни фонтани от плазмени нишки, за които учените отдавна вярват, че съществуват в атмосферата на Слънцето. Такива примки могат да се видят в ултравиолетова светлина, а с просто око – само по време на пълно слънчево затъмнение със съответния филтър.

Но както се оказва, много от тези примки може да са оптични илюзии. Това показал подробен компютърен модел, който симулира процеси на повърхността на Слънцето.

Структурите на короната на снимките могат да се припокриват една с друга и много от тънките плазмени нишки най-вероятно са оптични артефакти поради „бръчките“ на ярката плазма в короната.

Слънцето е имало пръстени като Сатурн

„Цялата ми кариера премина в изучаване на короналните примки – казва Анна Маланушенко, ръководител на изследването. – Бях развълнувана, че тази симулация ще ми даде възможност да ги изуча по-подробно. Никога не съм очаквала това. Когато видях резултатите, умът ми избухна. Това е изцяло нова парадигма в разбирането на атмосферата на Слънцето."

Междувременно учените регистрираха огромно петно на повърхността на Слънцето с телескопа Daniel K. Inouye Solar Telescope (DKIST), или просто Inouye, който официално започна научна работа в сряда, 23 февруари 2022 г. Това е най-големият слънчев телескоп в света и неговите наблюдения с висока разделителна способност на слънчевата корона, както се надяват учените, значително ще подобри разбирането ни за поведението и характеристиките на родната звезда.

Освен останалите му достойнства, новият телескоп позволява да се види в едър план едно от най-вълнуващите неща, случващи се на нашето Слънце: слънчевите петна.

На изображението по-горе, публикувано в Twitter, слънчевото петно се вижда в подробни детайли. Тъмната област, известна като "сянка" на петното, е приблизително с диаметъра на Земята. Снимката е направена от слънчевата сонда Parker на 25 февруари.

Наблюденията на Inouye могат да бъдат комбинирани с данните от Parker, за да се осигури по-пълен спектър от данни за слънчевите явления. И така, на друга снимка, направена от Inouye миналия май, се вижда цял комплекс от слънчеви петна – бездънни празнини, зейнали точно в обектива на камерата.

Снимка: NSO/AURA/NSF

Шефът на НАСА: Китай може да кацне на Луната и да я обяви за своя територия

Най-опасният астероид в историята: учените разбраха ще се сблъска ли със Земята

Как се прави секс в Космоса

Български учени видяха бъдещето на Слънчевата система

Ракетата, която се разби в Луната през март, е образувала двоен кратер

Ловци на пришълци: Как Леонид Брежнев построи "затвор" за извънземни

Ще попадне ли някога Земята в черна дупка?

Лудото космическо време сваля спътници от орбита. МКС също е изложена на риск