Следи от живот на Венера се оказаха със земен произход

Следи от живот на Венера се оказаха със земен произход
Снимка: NASA

Човечеството е непримиримо в търсенето на следи от извънземен живот, но най-често приема желаното за действително, например произведения от живи организми газ в земната атмосфера, като свидетелство за наличието на живот на Венера.

Постоянно търсим доказателства, че не сме сами във Вселената, и на първо място изследваме най-близките до нас планети и техните спътници. Досега астрономите търсят следи от живот, съвременен или отдавна измрял, на Марс, разглеждат възможността за съществуването му на Европа, не изключват заселеността на Енцелад.

Загадъчни аномалии на Венера може би крият живот

Венера не е подмината от тези търсения: макар че светът, където над нагорещената повърхност плуват киселинни облаци, изглежда далеч от описанието „подходящ за живот“, през 2020 г. астрономите съобщиха за наличието на фосфин в атмосферата на Венера, който се произвежда на Земята от анаеробни екосистеми. Концентрацията му се оказала малка, но находката породила концепцията за „атмосферен живот“, който витае над повърхността на планетата, нагрята до 470 градуса.

Seeker / YouTube

Но преди да говорим за възможността за живот, си струва да проверим отново научните данни – и международен екип от изследователи от САЩ и Германия е използвал за това уникална платформа за наблюдение: Стратосферната обсерватория за инфрачервена астрономия (SOFIA).

Тази обсерватория, както подсказва името, се намира в стратосферата, на височина 12 – 14 километра над Земята. Благодарение на това SOFIA се намира над по-голямата част от земната атмосфера, което значително намалява вероятността за получаване на фосфинов сигнал от земни източници. Използвайки инструмента GREAT с висока спектрална разделителна способност, учените събрали спектроскопични данни в далечния инфрачервен диапазон на височина 75 – 110 километра над повърхността на Венера по време на три наблюдателни полета.

Разкопки на Венера. Учените са сигурни, че на нашата съседка може да има древни вкаменелости

Резултатите се оказали недвусмислени: в атмосферата на Венера не били открити следи от фосфин, така че дори и да присъстват на съседката на Земята, концентрацията му в най-добрия случай е 0,8 части на милиард. Вероятно резултатите от предишни изследвания са били изкривени от фосфин от земен произход, който присъства в малко количество в атмосферата на нашата планета.

Засега единствената надежда да се открият следи от живот на Венера е в изследване на атмосферата на планетата от сондата DAVINCI+, която НАСА ще изстреля в края на това десетилетие. Дотогава на онези, които се надяват да срещнат извънземни форми на живот, остава само да чакат.

Изследването е публикувано в Geophysical Research Letters.

ОЩЕ: Защо няма живот на Венера: отговарят учените от НАСА