Защо няма живот на Венера? Отговарят учените от НАСА

Защо няма живот на Венера? Отговарят учените от НАСА
Снимка: NASA/JPL-Caltech/Peter Rubin

Специалисти от Института за космически изследвания на НАСА сравниха магмените региони на нашата планета и съседната Венера. И стигнаха до извода, че именно мощният вулканизъм е причината за масовите измирания на Земята.

Новото изследване опровергава широко разпространеното схващане, че за мащабните изчезвания са отговорни метеорити. Според експертите на НАСА решаваща роля за това е изиграла вулканичната активност.

Това се доказва от историята на образуването на големи магмени провинции (Large igneous provinces, LIP) – гигантски струпвания на вулканични скали. На Земята те се образуват, когато огромни маси от магма се изливат през земната кора. В резултат на тези процеси старите континенти се разпадат и се появяват нови.

Изучавайки магмените провинции, учените открили, че те съвпадат във времето с най-малко пет големи измирания и с бързи промени в климата. На нашата планета тези изменения не са били достатъчни, за да доведат до необратим парников ефект. Но Венера е имала по-малко късмет, съдейки по нейната повърхност, 80% от която са втвърдени вулканични породи.

Анализът показал, че продължаващи стотици хиляди години изригвания ще изведат толкова много разтопени породи на повърхността, че 800-метров слой магма ще покрие площта на целия щат Тексас (неговата площ повече от шест пъти надвишава площта на България).

Милион години такава активност ще са достатъчни за фатална промяна на климата. Екстремната влажност би спряла кръговрата на летливи вещества и би причинила смъртта на всичко живо.

Тоест ще са необходими около милион години, за да се създадат такива вулканични полета като на Венера. Авторите предполагат, че именно така годната за живот съседка на Земята се е превърнала в горещ и кисел парник. Днес средната температура там е 460 градуса по Целзий, а налягането е 90 пъти по-високо от земното.

Наскоро учените установиха, че само едно образуване на голяма магмена провинция на Земята може да доведе до необратим парников ефект, което, изглежда, се е случило с Венера. Въз основа на геоложки данни изследователите са стигнали до заключението, че са вероятни множество възниквания на големи магмени провинции. Някои от тях се случват с интервал от милион години и може да се припокриват.

На Венера са открити свидетелства за много угаснали вулкани, но още повече от тях може да са скрити от изветряне или от древна тектоника на плочите. Досега Земята е успявала да избегне съдбата на Венера, но според изследването тези земни процеси по нищо не се различават от венерианските и налагането на няколко едновременни LIP може да превърне Земята в подобие на Венера.

Неотдавна учени от университета „Джон Хопкинс“ издигнаха предложението първата пилотирана мисия да бъде изпратена до Венера, а не до Марс, поради факта, че тази планета е по-близо до нас. Всъщност според учените най-добрият вариант би бил да се посети Венера на път към Марс. Въпреки че Венера е в противоположната посока, извършването на гравитационна маневра около Венера може да намали времето за пътуване и горивото, необходимо за достигане до Червената планета. Това би направило пилотиран полет до Венера естествена стъпка към крайната цел на НАСА.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Разкопки на Венера: учените са сигурни, че на нашата съседка може да има древни вкаменелости

Излезте да видите кометата ZTF

Осем вероятни извънземни сигнала откриха астрономи

Пясъчни бури и силни ветрове: Какво видя марсоходът на Червената планета?

Когато погледнете Марс, а оттам ви зяпа мечка…

Унищожаването на астероид с удар се оказа по-трудно, отколкото се смяташе

НАСА и Пентагонът разработват ракета с ядрен двигател за пътуване до Марс

Масивен астероид ща премине опасно близо до Земята

Защо виждаме все по-малко звезди в нощното небе?

Извънземният живот може да превръща суровите планети в рай – и астрономите искат да ги намерят