Кремъл още има европейски "приятели" в небето: Може ли ЕС да изкорени руската пропаганда?

4875
Кремъл още има европейски "приятели" в небето: Може ли ЕС да изкорени руската пропаганда?
Снимка: iStock

В борбата си с руската пропаганда Европа е изправена пред едно неприятно препятствие - собствените си доставчици на сателитни услуги.

Два от най-големите в света - френската Eutelsat и люксембургската SES - дават достъп на руски канали, разпространяващи дезинформация относно войната в Украйна до десетки милиони домове в Русия, Африка, Индия и Близкия изток, пише Politico.

Във Франция се питат: Може ли заради Мъск войната в Украйна да стигне до Космоса?

Руските предупреждения за враждебни действия срещу западни сателити, които предоставят разузнавателна информация на Украйна, се трупат....

Eutelsat, чийто най-голям акционер е френската държава, досега не е успял да разреши проблема, твърдейки, че продава само "неутрална" инфраструктура на руските радио- и телевизионни оператори и няма законови основания да ги изхвърли от своите сателити.

Междувременно SES заяви, че многократно е искала от своите африкански и индийски клиенти да изключат Russia Today - подкрепяната от Кремъл държавна медия, която е обект на санкции от страна на ЕС.

Телевизионните оператори плащат на доставчиците на сателитни услуги, за да използват тяхната инфраструктура. Сателитните компании са ограничени във възможността си да премахват определени канали от пакетите на своите клиенти. Те обаче могат да спрат да продават услугите си на такива клиенти, които не спазват санкциите на ЕС.

Сега европейските политици и активисти са в мощна офанзива, за да накарат доставчиците на сателитни услуги да действат остро срещу Кремъл. "Определено трябва да засилим борбата срещу руската пропаганда и да отстраним пропуските в рамките на непрекъснатата ни работа по новите санкции", заяви заместник-председателят на Европейската комисия Вера Йоурова в коментар за Politico.

На 18 ноември близо 40 членове на Европейския парламент призоваха за санкции, които да спрат излъчването на руски телевизионни и радиостанции да разпространяват лъжи за войната в Украйна. Тя все още е наричана "специална операция" в Русия.

Руското МВнР заплаши със сваляне на сателитите на Запада

Високопоставен служител на руското външно министерство заяви, че търговските сателити на САЩ и техните съюзници биха могли да станат &b...

"Eutelsat допринася да подхранва подкрепата на руската общественост към войната на Путин и не им позволява да имат достъп до независими източници на новини", заяви естонският член на Европейския парламент и бивш зам.-председател на ЕК Андрус Ансип.

Активисти също се обърнаха към съда, като подадоха топката в полето на медийните регулатори и обвиниха сателитните доставчици в бездействие. Миналата седмица неправителствената организация "Репортери без граници" предяви иск пред висшия административен съд във Франция срещу местния медиен регулатор Arcom заради решението му да разреши на Eutelsat да излъчва три контролирани от Русия канала - Россия 1, Первий канал и НТВ.

Докато страните от ЕС се фокусират върху неотложни въпроси като енергетиката, Полша и Прибалтийските републики настояват за санкции срещу руските медии в бъдещия 9-и пакет. Те успяха да включат въпроса в дневния ред на заседанието на Съвета на европейските министри на културата на 29 ноември. Държавите членки са разделени, но би било възможно да се съгласят с идеята.

През последните месеци натискът срещу европейските сателитни компании, излъчващи руски пропагандни канали, се засили. Политиците се задействаха и така например европейският комисар по въпросите на вътрешния пазар Тиери Бретон се срещна с изпълнителния директор на Eutelsat Ева Бернеке в края на септември, а Вера Йоурова осъди компанията за нейното "срамно поведение".

Eutelsat - третият по големина сателитен оператор в света по приходи, предлага два руски пакета за платена телевизия - Trikolor и NTV Plus, които излъчват десетки рускоезични канали, подкрепяни от Кремъл. Доставчикът, в който дял от 22% има френската държава чрез инвестиционната банка Bpifrance, също така излъчва отделно Russia Today Arabic в Европа, Африка и Близкия изток. RT Arabic не е обект на санкции от страна на ЕС. От Министерството на икономиката в Париж мълчат по казуса.

Поредна порция лъжи и глупости с марка "Русия": За танкове към Украйна и Беларус плюс "дигитален суверенитет"

Полша продължава да събира военна техника. Колона с такава техника се отправя неизвестно накъде, но са възможни само два варианта - към...

Най-големият доставчик на сателитни услуги в света - базираната в Люксембург компания SES, е позволила на двама клиенти в Южна Африка и Индия да излъчват през нейните сателити санкционирания канал Russia Today English. RT English е подложен на санкции, което означава, че базираните в ЕС компании нямат право да го излъчват в чужбина.

Eutelsat се защити, като обяви, че е "неутрален доставчик на инфраструктура". SES заяви, че многократно е искала от клиентите си в Южна Африка и Индия да изключат RT от телевизионните си пакети, но "не е в състояние да премахне тези канали, без да засегне десетки законни канали, които не са обект на санкции", заяви говорител на компанията. "Подобно действие вероятно би довело до непредвидени правни и геополитически последици".

Аудиовизуалните регулатори също демонстрират ограничени правомощия и лимитирана готовност да принудят европейските сателити да се откажат от пропагандни канали в Русия, Южна Африка и Индия. Френският Arcom на теория може да поиска от Eutelsat да спре излъчването на даден канал. Например през юли надзорният орган даде на компанията 48 часа да свали руския "НТВ Мир", излъчващ в Европа, заради подбуждане на омраза и насилие към Украйна.

Въпреки това регулаторът заяви, че не може да нареди на Eutelsat да забрани "Россия 1", "Первый канал" и НТВ, тъй като липсва правно основание и каналите се излъчват основно в Русия - решение, което "Репортери без граници" оспори в съда.

Що се отнася до SES, говорител на люксембургските органи твърди, че те са в тесен контакт със SES и "могат да разчитат" на активното сътрудничество на компанията.

Руската пропаганда тръгна да "денацифицира" и Казахстан (ВИДЕО)

Следващият проблем е Казахстан. Там също може да започне "процес на нацификация" като в Украйна. Това заяви гост на един от основните р...

През последните месеци ЕС забрани няколко руски канала като RT English, RT UK, RT France, RT Germany, RT Spanish, Спутник, RTR Planeta, Россия-24 и TVCI за разпространение на дезинформация. Предстои да видим дали ще има още и в деветия пакет от европейски санкции срещу Москва.

ОЩЕ: На думи руснаците затягат обръча около Бахмут, но видеокадри сочат друго

Вижте всички последни новини от Actualno.com

Още от ЕВРОПА:

НА ЖИВО: Кризата в Украйна, 01.02. - Кой и защо плаши българите с мобилизация за войната?

Италия разхлабва мерките срещу COVID за пристигащите от Китай

Human Rights Watch иска разследване дали Украйна е ползвала забранени противопехотни мини, Киев отвърна остро

Предсрочните парламентарни избори в Словакия ще се проведат на 30 септември

Александър Лукашенко: Беларус е готова да окаже допълнителна помощ на Русия

Няма злоупотреба със средства от САЩ в Украйна, според американското министерство на финансите

Путин одобри съвместни центрове за военно обучение с Беларус

Контролирано пиене - нова терапия при алкохолна зависимост: Работи ли?

България е в топ 10 по употреба на алкохол в Европа

Унгария с критики към Швеция заради спора с Турция за НАТО

Етикети:

Помогнете на новините да достигнат до вас!

Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Actualno.com, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение помага за нашата кауза - обективни новини и анализи. Бъди активен участник в промяната!

И приеми нашата лична благодарност за дарителство.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Actualno.com

ОЩЕ ОТ Европа