Астрономи откриха ключови прилики между Венера и Земята

Астрономи откриха ключови прилики между Венера и Земята
Снимка: Arie Wilson Passwaters / Rice University.

Дълго време учените смятаха, че дебелината на литосферата на Венера е твърде голяма, за да поддържа движението на тектонски плочи. Сега обаче калифорнийски изследователи твърдят, че това не е така и в тектоничен план Венера не е много различна от Земята.

Въпреки че Венера е най-близката до Земята планета в Слънчевата система, на пръв поглед те изглеждат напълно различни. Докато Земята поддържа условия, подходящи за различни форми на живот, описването на Венера като „негостоприемна“ би било огромно подценяване.

NASA / Apollo 17

За да предаде първите снимки на повърхността на тази планета на Земята, през 1975 г. съветският апарат „Венера-9“ трябвало да преодолее изключително плътна атмосфера и облаци от сярна киселина и след това да кацне върху нейния „горещ тиган“, нагрят до 464 градуса. градуса по Целзий, така че не е изненадващо, че съветската технология излязла от строя 53 минути след кацането.

Въпреки недружелюбната си природа обаче Венера принадлежи към планетите от земната група и прилича много повече на нашата родна планета, отколкото Марс или Меркурий. Ключовото сходство е, че както Земята, така и Венера излъчват топлинна енергия в Космоса, което означава, че нейното ядро ​​все още е достатъчно горещо, за да поддържа активното движение на тектонските плочи.

По-рано учените смятаха, че литосферата на Венера е твърде дебела, за да могат тектонските плочи да се плъзгат, врязват и разминават по нейната повърхност, но сега астрономите от Лабораторията за реактивно движение в Калифорния (САЩ) са установили, че в това отношение двете съседни планети са почти неразличими една от друга.

Една от венерианските корони – короната на Артемида (NASA / JPL)

Те стигнали до тези изводи, като анализирали данните, събрани от междупланетната станция Magellan през 90-те години на миналия век, и изчислили дебелината на литосферата чрез измерване на кривината в повърхностните образувания, наречени корони (coronae), образувани в резултат на геоложка и вулканична дейност. Използвайки данните от алтиметрията на Magellan, изследователите определили средната дебелина на литосферата в 75 точки от 65 корони: 11 ± 7 километра.

Астрономите са изчислили, че ако се съди по количеството излъчена топлина, Венера е средно тектонично по-активна от Земята и от гледна точка на нашата планета сега е в ранен етап на геоложко развитие, като се явява аналог на Земята от времената на архея (преди около 4 – 2,5 милиарда години). Единствената сериозна разлика е липсата на глобален океан на повърхността на Венера, който се е формирал на Земята в много ранните етапи от нейното развитие.

Изследването е публикувано в списание Nature Geoscience.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Човечеството никога не е откривало огън отвъд Земята