Защо дори малък астероид може да извади Земята от орбита

Защо дори малък астероид може да извади Земята от орбита
Снимка: 9866112 / Pixabay

Теоретично сблъсъкът на всеки два обекта ще протича с прехвърляне на импулс, което ще промени техните траектории. Така че дори микрометеорит, тежащ по-малко от грам, може да доведе до незабележима промяна в орбитата на Земята. Нещата обаче не са толкова прости, пише Science Focus.

Като цяло, колкото по-голям е ударният обект, толкова по-голям е ефектът от неговото въздействие. Но ефектът зависи от много неща, например плътността и якостта на опън на удрящия елемент; геологията на точката на удара; и ъгъла и скоростта на удара.

Диаграма показва астероидите, което заплашват Земята

Най-важното обаче е, че предаването на импулс към Земята при удара далеч не е пълно. Това е така, защото удрящият елемент често се разпада или изпарява, преди да удари земната повърхност.

Голямата кинетична енергия на удрящия елемент се преобразува предимно в топлина (поради триене, докато пътува през земната атмосфера) и само малко количество се усеща като механична енергия. Дори това малко количество механична енергия отива най-вече в деформиране и напукване на земната повърхност и унищожаване на удрящия елемент. Почти нищо от енергията на удрящия елемент не променя инерцията на Земята.

Учените са открили многобройни големи ударни кратери, оцелели на земната повърхност. Най-големият, кратерът Вредефорт в Южна Африка, предполага обект с размер около 20 км, движещ се с до 90 000 км/ч, ударил Земята преди около 2 милиарда години. Този обект вероятно е бил само 100-милионна от масата на Земята. Тази огромна разлика в масата и фактът, че се предава много малко импулс, предполага, че нито едно известно ударно събитие не е променило значително орбитата на Земята.

Най-големият кратер на Земята е от астероид, двойно по-голям от този, убил динозаврите

Това не означава, че тези въздействащи събития са без последствия. Повечето са свързани със събития на масово измиране, като събитието Чиксулуб, с което се обяснява смъртта на динозаврите. Техният незабавен ефект е пълно изпарение на всичко в близост до тях и може би провокирането на мегацунами, земетресения и вулканизъм.

Смята се също, че те водят до значителни промени в земната атмосфера и глобалния климат. Но това, което не правят, е да изхвърлят Земята от нейната орбита.

Нещата обаче са били различни в ранната история на Слънчевата система. Тогава е имало много повече и много по-големи обекти, способни да повлияят на младите планети. Широко разпространено е мнението, че Луната е резултат от катастрофално въздействие върху младата Земя. Ориентацията на оста на въртене на Уран (почти перпендикулярна на неговата орбитална равнина) предполага, че обект с размерите на Земята се е блъснал в нея преди 3 до 4 милиарда години.

Астероидът, убил динозаврите, предизвикал най-страшното цунами в историята

Тези удари, при които масата на удрящия елемент е значителна част от масата на планетата, със сигурност биха били достатъчно мощни, за да променят орбитите им. Така че вероятно може да се каже, че орбитите на всички планети от Слънчевата система са били променени от удари. Кога, как и какви точно, за съжаление не може да се каже.