Създадоха проводник 10 хиляди по-тънък от човешки косъм

Създадоха проводник 10 хиляди по-тънък от човешки косъм
При него проводимостта му не зависи от сечението му, както диктуват законите на Ом.

Австралийски учени са създали проводник, 10 хиляди пъти по-тънък от човешки косъм с изключителна електропроводимост, който ще позволи свързването на електронните елементи на атомно ниво в бъдещите квантови компютри, съобщи АФП.

Новото изобретение е дело на екип, воден от Бент Уебър от университета в Нов Южен Уелс, а детайлите по разработката са публикувани в американското списание "Сайънс".

Проводникът е бил създаден чрез атомни вериги от фосфор, разположени в силициев кристал. При него най-изненадващата особеност е, че проводимостта му не зависи от сечението му, както диктуват законите на Ом.

При суперминиатюрните си размери - четири атома широчина и един атом височина - новият материал е също толкова проводим, колкото и медта. Тези тънки "жици" дават надежда на учените, че един ден ще могат да захранват с електричество чипове с атомни размери в компютрите на бъдещето.

Според екипа вече могат да се произвеждат транзистори с размерите на атоми, но за да бъде конструиран действащ квантов компютър, трябва проводниковите свръзки между отделните елементи също да бъдат на атомно ниво и в това се състои приноса на новото откритие. БТА