Изследователи откриха повече от 1000 нови обекта в Слънчевата система

Изследователи откриха повече от 1000 нови обекта в Слънчевата система
Снимка: ESO/M. Kornmesser

Повече от 1000 невиждани досега космически скали са открити в Слънчевата система след тайно фотобомбардиране на изображения на Космоса („фотобомбардиране на изображения" е термин, който се използва, когато някой или нещо неочаквано се появява или влиза в кадър, който се снима) в продължение на десетилетия. Комбинация от изкуствен интелект и учени помогна за разкриването на астероидите, които се крият в архивни снимки от космическия телескоп „Хъбъл“, показва ново проучване, цитирано от Live Science.

Обученият изкуствен интелект

В новото проучване, публикувано в списание Astronomy and Astrophysics, изследователите описват 1031 некатегоризирани преди това астероида от архивни данни на телескопа „Хъбъл“. Те са идентифицирани от изкуствен интелект, който е обучен от хиляди учени да забелязва бледи ивици светлина, оставени от малките космически скали. „Бяхме изненадани да видим толкова голям брой обекти“, казва в изявление водещият автор на изследването Пабло Гарсия-Мартин, изследовател в Автономния университет в Мадрид в Испания.

Въпреки че тези астероиди са открити на случаен принцип, техните прогнозирани орбити предполагат, че повечето от тях принадлежат към една популация в рамките на астероидния пояс, което ги прави още по-ценни за изследователите. „Имаше намек, че тази популация съществува, но сега го потвърждаваме“, казва Гарсия-Мартин. „Това е важно, за да имаме представа за еволюционните модели на нашата Слънчева система.“

Проектът HAH

Астероидните ивици в снимките на Хъбъл са резултат от обикалянето на космическия телескоп около Земята, докато прави изображения с дълга експозиция на далечни галактики. Астероидите обикновено биха останали незабелязани на изображения като това, защото космическите скали са милиони пъти по-бледи от най-бледите звезди в нощното небе. Въпреки това ивиците ги правят много по-забележими и позволяват на астрономите да направят изводи за техния размер и орбитални характеристики. От 2019 г. повече от 11 000 учени преглеждат изображения в търсене на тези ивици. Проектът, известен като Hubble Asteroid Hunter (HAH), помогна значително на астрономите, които иначе трябваше да преглеждат сами изображенията.

В новото проучване изследователите дават на членовете на HAH група от изображения на Хъбъл, които да сортират и след това използват резултатите като набор за обучение за AI, за да му помогнат да научи как да открива фотобомбардиращите космически скали. След това екипът използва този AI, за да прегледа 37 000 изображения на Хъбъл, направени за период от 19 години в търсене на нови астероиди. AI идентифицира общо 1701, от които 1031 не са били виждани никога преди.

Трудни за забелязване

Космосът е осеян с астероиди. Учените вече са открили повече от 1,3 милиона от космическите скали, повечето от които лежат в астероидния пояс между Марс и Юпитер, според НАСА. Вероятно има още стотици хиляди, ако не и милиони астероиди, които чакат да бъдат открити. Въпреки това, тези останали космически скали вероятно са най-малките и следователно най-слабите тела в Слънчевата система, което ги прави много трудни за забелязване.

Магнитни бури до края на май 2024 г. (ГРАФИКА)