Откриха нов тип планета

Откриха нов тип планета
"Хъбъл" засече воден свят, обграден с плътна, парообразна атмосфера

Наблюдения с телескопа "Хъбъл" позволиха на астрономи да открият нов тип планета - воден свят, обграден с плътна, парообразна атмосфера, съобщи сайтът EurekAlert.

Астрономи от центъра за астрофизика "Харвард-Смитсониън" направиха откритието, наблюдавайки планетата GJ1214b. Тя е на 40 светлинни години от Земята.

Нейният диаметър е 2,7 пъти колкото земния, а теглото й е почти 7 пъти по-голямо. Планетата обикаля червено джудже на всеки 38 часа. Температурата й е 232 градуса по Целзий.

Откриха потенциално обитаема планета

Международни астрономи твърдят, че са открили четвърта потенциално обитаема планета извън нашата Слънчева система. Установено е, че тем...

През 2010 г. беше измерена атмосферата на планетата. Оказа се, че тя е съставена главно от вода, но останаха съмнения да не би това да е обща мараня.

В Слънчевата система има три вида планети - скалисти като Земята, газови гиганти като Юпитер и Сатурн и ледени гиганти като Уран и Нептун. Планетите около далечни звезди са още по-разнообразни. Сред тях има изградени само от лава и "горещи юпитери".

Американските астрономи добавиха още един вид към тях. Екипът на Закъри Бърта наблюдава планетата при преминаването й пред звездата. Така нейната светлината се филтрира през атмосферата и дава информация за състава й. Данните показват, че тя е плътна водна пара.

Тъй като масата и размерът на планетата са известни, астрономите изчислиха плътността й. Така разбраха, че тя е предимно от вода с много малко скали, т.е. тя е много различна от Земята. "Високите температури и високото налягане би следвало да оформят екзотични материали като горещ лед или свръхфлуидна вода, каквито са напълно чужди в нашия живот" - каза Закъри Бърта.