Амазонски гъби се хранят с пластмаса

Амазонски гъби се хранят с пластмаса

Група биохимици от Йейлския университет са открили, че обитаващите в тропическите джунгли на Еквадор ендофитни гъби Pestalotiopsis microspora могат да преработват полиуретан.

Досега се смяташе, че този вид пластмаса не е биоразлагаем, съобщи Physorg.com. Учените се надяват, че използването на микроорганизми с подобни свойства ще помогне да бъде решен проблемът с преработката на строителните и производствените отпадъци.

Ендофитните гъби обитават в проводящата тъкан на растенията, без да им нанасят съществена вреда. В много случаи паразитните гъби правят растенията по-устойчиви на суша и на въздействието на насекоми. За да проникнат в растенията обаче, гъбите трябва да разтворят кутикулата - тънко покритие върху листата и стеблата. За целта те "произвеждат" определени ензими.

Учените са открили, че Pestalotiopsis microspora отделя фермента серин-хидролаза , с помощта на който може да разлага полиуретана. Нещо повече, гъбите могат да оцеляват в среда, която се състои напълно от полиуретан, при това както при наличието на кислород, така и при неговото отсъствие.

Полиуретанът се използва масово в промишлеността и в строителството. Той е устойчив на агресивна среда, например на киселини. Труден е за преработка. По тази причина по-голямата част от строителните отпадъците в бунищата са именно изделия, съдържащи полиуретан.

Йейлските биохимици са уверени, че неразрешимият проблем с безопасната преработка на полиуретана вече може да бъде решена чрез изкуственото култивиране на Pestalotiopsis microspora на местата със строителни отпадъци. Подробности за откритието са публикувани в сп. Applied and Environmental Microbiology. БТА