X
 
 

Роден е Джон Ленън

1097 9
photo of Роден е Джон Ленън
Снимка: Pixabay

1940 г.

Джон Уинстън Оно Ленън е музикант, текстописец, общественик, художник, актьор и писател, роден на 9 октомври 1940 г., Ливърпул, Англия и починал 8 декември 1980 г., в Ню Йорк, САЩ.

Ленън е една от най-влиятелните и популярни личности в поп културата на XX век. Придобива световна известност като член и водеща фигура в рок формацията Бийтълс, получила международна слава през 60-те години. Ленън е в основата на еволюцията в стила на групата, който от традиционни любовни сюжети, на фона на семпла мелодия, прераства в социално ангажирани текстове, а състава започва да експериментира с различни музикални течения.

Роден е Захарий Зограф

Захарий Христович Зограф е български живописец от Самоковската художествена школа. Син е на зографа Христо Димитров. Учи рисуване и пр...

През 1966 г. Ленън се среща с авангардната американска художничка от азиатски произход Йоко Оно, която оказва силно влияние върху по-нататъшното му творческо развитие. Сътрудничеството между двамата започва през 1968 г., когато е издаден техният първи албум. Ленън и Оно сключват брак в следващата година, а 1970 г. Бийтълс се разпадат, заради творчески различия. В периода след състава бившият бийтълс се утвърждава като солов изпълнител, с по-активно отношение към социалните проблеми, борбата за мир и възражение към всякакви прояви на насилие. Албумът Представи си (на английски: Imagine) от 1971 г. е най-популярната самостоятелна творба на Ленън, а едноименната песен от тавата изразява най-добре неговата гражданска позиция. Междувременно участва в редица демонстрации и инициативи, посветени на мира, съпроводен от съпругата си Йоко Оно. На 12 юни 1972 г. е издаден албума „Some Time in New York City“. Известни песни от албума са: „Angela“, „Cold Turkey“, „Born In A Prison“ и други. На 29 октомври 1973 г. е издаден следващия албум на Ленън, носещ името „Mind Games“. Сред песните впечатление правят „Mind Games“, „Only People,“ „Intuition“ и други. На 4 октомври 1974 г. е издаден албума „Walls and Bridges“. От него по-известни са песните „Old Dirt Road“, „Scared“, „Bless You“.На 17 февруари 1975 г. е издаден албума Rock'n' Roll. Впечатление правят песните: Ya Ya, Bony Moronie и версията на Ленън на легендарната песен Stand By Me.

От 1975 г. Ленън се установява за постоянно в Ню Йорк, където се опитва да прекара повече време със семейството си. След дълга творческа пауза той се захваща с издаването на нов албум Двойна фантазия (на английски: Double Fantasy). Сред песните по-известни са: Kiss Kiss Kiss, Cleanup Time, Woman и Just Like Starting Over. Албумът има добри отзиви от критиците. Три седмици преди официалното му издаване Джон Ленън е застрелян пред жилището си от вманиачения почитател Марк Дейвид Чапман.

Actualno.com

Етикети:

9 Коментара

Кафене
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта

Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  •  ''Раковски предаде на Бога великата си душа'' 4 ''Раковски предаде на Бога великата си душа'' преди 6 дена Профил на трол?
    ''Раковски влезе в съюз с княз Михаила не илюзии, а от жажда за действие, закон на природата му, както оптимизъмът беше основата на неговия характер, че каквито пречки да срещне в зложелателството на сърбите, все ще може да ги преодолее. Той очаква от Сърбия да обяви война на турците. Останалото ще е дело на самите българи. Раковски със своя стремителен дух, със своята сила на внушение виж още ›› , с дарбата си да извиква перспективи в бъдещето, можеше да увлича. Обаче княз Михаил бе податлив на увлечения, само когато се касаеше да крои планове, а не когато трябваше да мине към дело. Там бе заблуждението на Раковски след всичко, което бе изпитал от страна на Сърбия. 1863 г. княз Михаил поде разговори с Раковски за балкански съюз и Раковски заминава за Гърция и Черна Гора, с тая мисия. В Атина. особено горещо той биде посрещнат от някои още живи ветерани на гръцката революция, които бяха останали чужди на омразата, възбудена от запалените от руската мегали идея църковни борби Не по-малко очарован е бил Раковски и от черногорския народ - тия планинци, които постоянната борба с турци и арнаути бе част от ежедневния живот. След връщането му от Черна Гора разлика в чувствата на сърбите към българския народ, които добре знаше от преди , още повече поразява Раковски. Михаил, подкрепян от руския двор, вижда българите в балканския съюз само като един инструмент за Велика Сърбия. Раковски започва една много ценна и за жалост недовършена статия върху сръбската политика спрямо българите. В нея той изнасяше ненавистта, растяща у сърбите спрямо българския народ, тяхното заграбване на български земи, хищническите им погледи към нови български земи. Той дълго бе мълчал, че сърбите ” щът предузе друг ход в политиката си, но сега да извадим на бял свят тая неприятелска политика’’ Българският народ получи първото си предупреждение да се пази от смъртната опасност, която е вярата в сръбското приятелство Раковски напусна Сърбия негодующ, но не с разкаяние за тоя опит за сътрудничество.Боят, който Легията води в улиците на Белград, беше с големи политически последствия. ‘’Годината 1862 тряба да остани за Българите забележителна и да ся брои кату първи постъп за политически им независим живот’’ - пише той. Българите не са загубили своя военен дух и са готови за неустрашима борба. Проявената от Легията храброст произвела силно впечатление в чуждия свят. Големи европейски вестници я отбелязали и това събужда съчувствие към българския народ, познат до тогава само с трудолюбието си. Раковски се обръща към Румъния. Раковски се намесва с оживен тон в румънската политика.Но протекцията на руския консул и гръцката патриаршия водят до разрив на Раковски с българските първенци в Румъния. Те вече ще го смятат за човек опасен, макар и голям родолюбец. Раковски остава пак едно голямо име между българите и в турско легендата му растеше; навън войводите и бунтовническата интелигенция стоят непоклатимо до него. Texните надежди са у него. 1864 г. В. Д. Стоянов, му пише от Прага: „Мнозина искат да предрекат, че може да се очаква от Вас онова на Балканскийт полостров, както cя дочака в Италия от Гарибалди“. За тая мечта не помагаха обстоятелствата, но той не се отказваше. изпрати отвъд Дунава две чети: едната с Хаджи Димитър, другата с Христо Македонски. Между туй в Букурещ 1866 г. става преврат и избраха за княз брата на белгийския крал. Турция видя нарушение на своите права като сюзерен и почна да съсредоточава части в Русе, а. Румъния е без войска. Революционното правителство потърси Раковски. „Дайте ми нуждните средства и 10 дена да събера 5000 българи“. Панайот Хитов разказва: ”Захванаха да дохождат при Раковски множество българчета да питат ще ли събира самоволци и Братияно се размислил. Полицията пусна всякакви шпиони да преследуват тоя български патриотин. Все по-настойчиво се носеха слуховете, че той ще бъде даден на турците да се спасят превратаджиите.’’ Приятели измежду българите им обаждат, че трябва да се скрият, защото полицията ги дири. После става ясно, че и преврата и спогодбата с турците е дело на руския консул. Английският представител в Белград съобщаваше, че Раковси бил викан в Руското генерално консулство с прредупреждение и съвет: „Бягайте в Русия“. Като мина руската граница, Раковски са разболя в Кубан и легна . Но Румъните са довели из Германия нов княз и това даваше на Раковски да мисли, че с него ще може да се стигне до сътрудничество Раковски е в село Циганка близу до Букурещ, в мушията на братовчеда си Никола Балкански. Макар и прикрито революционното водителство пак оставаше у неговите ръце. През зимата на 1866–67 година в мушията на Балкански в с. Циганка се разви трескава работа. Ставаха съвещания на войводи, лееха се куршуми. Раковски бе душата на всичко това раздвижване. През лятото той се разболя съвсем тежко Плодовете от това свое дело, умирающият апостол ги виждаше вече, как зреят. Българ¬ското знаме почваше да се вее тук-таме по род-ните върхове. Панайот Хитов и Филип Тотю бяха минали в България със своите чети. Раковски разпитваше постоянно за тях и следеше в сво¬ето въображение техния опасен път. Смъртта на Раковски предизвика всеобща жал. Даже тия които бяха сквернословни срещу му се преклониха сега пред него. Всички раз-браха, че с него си отива нещо голямо и неповторимо. България се чувствуваше внезапно осиротяла. Безброй народ го изпроводи до вечното му жилище. Вече погребението му беше една прослава.''СИМЕОН РАДЕВ за Раковски
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • политически планове на Раковски  за България са с европейски облик и дух 3 политически планове на Раковски за България са с европейски облик и дух преди 1 седмица Профил на трол?
    РАКОВСКИ ПРЕДУПРЕЖДАВА Европа за русия, за руските имперски домогвания и славянофилството и руската политика за изселване на българите във Влашко и Молдова. Раковски вижда грамадната разлика между напредничава, развиваща се Европа и назадничавите руска и османска империи и е убеден какво би достигнала България, ако се приобщи към науката, изкуствата, политическите права и икономическия подем виж още ›› на западните държави с българския честен, жаден за знания и работлив и предприемчив , отворен за света, народ. Показателни са проектите на Раковски за икономическо интегриране на България със Запада с идеята, че Западът има изгода да търгува с българите. Раковски се убеждава окончателно, че пред българския народ е открит пътя за спасение и трябва да се даде възможност на българина за независимо битие,защото се стреми към високо образование и има воля за достоен обществен и национален живот, за да се приобщи народът ни към социалния живот на културните народи. Във френските статии на ”Дунавски лебед” Раковски изнася пред света смисъла на борбата на българския народ и българските исторически права. За пръв път един българин говори на Европа от една свободна трибуна на един международен език. Интересът, който Раковски възбужда е от голямо значение даже за решенията на Високата Порта. А между абонатите читатели на вестника на Раковски са и руския канцлер Горчаков и принц Наполеон,а това е вече знаменателно за България.Принцът се заинтересува за тоя неизвестен нему до тогава български народ, тъй многочислен, с толкова славно минало, и предвидя, че един ден той пак ще възкръсне. Той се интересуваше за всички народи, които търсеха своята свобода или своето обединение и завързва връзки - неговото име се намесва и в Букурещ по българските работи. Заради активното си участие в черковното движение за българска църква, Раковски се включва активно в тайното Македонско дружество и става негов главен двигател. В-к"Дунавски лебед"е повлиял твърде много за правилната насока на черковния въпрос и за спирането на тъй пакостното изселване на българите в Русия. Раковски пътува до Одеса за свръзка да спре Русия гибелното настаняване на черкези в България, на мястото на изселените българи; Сърбия с подкрепата на руската дипломация, постига своята цел на Цариградската конференция и се осуетява смелия почин за освобождение на България. Но легията на Раковски доказва пред цял свят свободолюбивия дух на българите, които най-вече от руската дипломация са представяни на запад като "мирни орачи и тихи, кротки занаятчии"(а пред Високата Порта в Цариград като размирни поданици) - русия подхранва сръбският шовинизъм(както гръцката мегаломания), с откъснати български области за сръбското княжество(1933г руската дипломация издейства ферман за отстъпчане на 6 бъългарски нахии на сърбия), Раковски осмива някои от българските първенци, които проявяват русофилство и вяра в "сърдечна дружба"под върховната власт на русия.Раковски предупреждава за руските апетити към земите ни(народа ни не се нарича български от руснаците, а православен - това не им пречи да опожаряват български църкви и манастирски библиотеки, да отвличат или пращат на заточение бълг владици): "Ние се намираме днес в едно много критично положение и момент, та сега или ще излезе и нашата нация в света или ще се потъпчи от руския завоевател и Бог знай вече, колко време още ще трябва да сме под чужда власт - 6.VІ.1861''
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • СИМЕОН РАДЕВ за Раковски:   ‘’Той мечтае за възкресението на България...’’ 2 СИМЕОН РАДЕВ за Раковски: ‘’Той мечтае за възкресението на България...’’ преди 1 седмица Профил на трол?
    ‘’... едва двайсетгодишен вече мисли да руши Турция. Чини му се, че нейният час е ударил. Във всичките й предели българите се раздвижват. Осъден на смърт... но Раковски беше човек със силна пружина. При всяко ново положение той винаги се явява в нов образ... Раковски не признава никаква предшественост на гръцкия народ. Той отричаше, че гърците покръстили българите. Напротив, в християнството бъ виж още ›› лгарският народ е, който ги предшествувал. Македонските българи основали първата Христова църква в Европа. Те пратили помощ на християнското братство в Ерусалим. Това той черпи из деянията апостолски. Защото за Раковски няма съмнение, че старите македонци са българи. Раковски, той, беше за пълната независимост на българската църква и ненакърнимостта на българското единство . Той издига от историята основанията българския народ да иска една своя църква, съвършено отделна от гръцката и те са очевидни, неоспорими, повелителни. Той даде грамаден подтик на народната борба . Неговият глас, прехласнат от висше въодушевление и изпъстрен със старобългарски езикови форми, ехтеше с гласът на древен глашатай, та разкъртваше сърцата, разбуждаше обаяние от народното българско име и сляпа геройска смелост. Името на Раковски, славата му се носеха вече като позив и знаме между младежта.Народната борба беше обща за всички български земи, но никъде фанариотските гонения и безчинства не бяха тъй жестоки както в Македония. Никъде и омразата към тях не бе толкова дълбока. Гласът на Раковски будеше там силен отзвук. Когато се изучи напълно живота и делото на тоя необикновен човек, ще може да се види, колко голяма е неговата роля в подема на българщината в Македония. В огромната му архива – за жал и чудо още необнародвана – има писма до него от най-важните градове отсам и оттатък Вардара. Едва ли има виден деец от там, който да не е бил пряко или косвено във връзка с него, знаят наизуст всичките му писания, дописките до него трептят от възторжена почит. Тая Македония, в която неговото име извикваше такива пориви на възторг, Раковски я обичаше от своя страна с една дълбока, изключи-телна любов. Когато стъпва в революционното поприще, той се нарича Сава Македон. Той обичаше Македония за старинната българска слава. Душата му кипеше от гняв, когато помислеше, че в тия места скъпи за ”всяка благочувствена българска душа“, фанариотите нсърчавани от руските консули, търсеха да угасят българското съзнание и да затрият всеки български спомен Той знаеше, с каква смелост и посред какви опасности българите се вдигаха тук срещу гърцизма и преценяваше всичката важност на тая борба за българските съдбини. За него, както и за всичките големи дейци във Възраждането, Македония беше не само неразделна, но и свещена част от българската цялост. Българската цялост бе за него не само в ненакърнимостта на земята, но и в съхранението на българското съзнание на народа ни...’’ (от „МАКЕДОНИЯ И БЪЛГАРСКОТО ВЪЗРАЖДАНЕ“,СИМЕОН РАДЕВ)
  • Анонимен 2.1 Анонимен преди 1 седмица Профил на трол?
    Раковски:’’Руский посланник в Цариград всекоги ще ся труди българи да останат под зависимост гръцкаго патриарха. Руссия всекоги е искала да бъде под нейно неограничено влияние това наше старо притяжание. Руская подла политика, , излези веки на яве. Тя е издействувала ферман от глупата Порта, да се присели всичка Видинска област в Крим, а то място да се засели с татари. Такъв ферман за преселение виж още ›› се чел и в Битоля и там българите го отбили с поругание. Във Видинско обаче народът се подал на гибелното изкушение при подмамата на безчювственни Българи, станали гнусни руски оръдия и започнал се един поток на изселване, който се разширява като зараза. ''
    : 1 !
  • Анонимен 2.2 Анонимен преди 1 седмица Профил на трол?
    Като дете Раковски е видял влизането на русите в Котел и за него, както и за другите, тоя спомен е незаличим. българите се включват с бойни дружини на страната на Русия и активно подпомагат руските войски. с храна, добитък и всичко необходимо, но също и с водачи и разузнавателни сведения. С Одринския мир Сърбия получава автономия, Гърция става независима, но в него няма нито дума за българите и виж още ›› приносът им за руските военни успехи.България по волята - следват руски репресии срещу българските опълченци, които се бият за истинско!!!! освобождение на България – вуйчото на Раковски кап Георги Мамарчев, Бойчо войвода и др са арестувани по заповед на руския генерал Дибич .Разоръжени са и всички участвали във войната български доброволчески отряди. Руската политика не предвижда политическо освобождение на българите, а погърчване или изселване Член 13 от Одринския договор дава право на русия да заменя на бартер българи с черкези чак до 1835г.Според Иван Селимински "половината българско население на Тракия между Одрин и Силистра се изсели,поради което тези области опустяха" - над 200 000 души живи руски трофеи от войната "Освободителката" узаконява османската власт . Българите дават жертви не само във военните действия, в които се включват на руска страна, а и от разорението от руските войски. Десетилетия са необходими за икономическото възстановяване Българските селища са разграбвани и опожарявани от руските войски, за да се принудят българите да се изселват с изтеглящата се руска армия. Най-тежка с оглед българските интереси последица и от тази война е организираното от Русия след нея изселване на българите. "Дядо Иван " не освобождава, а обезбългарява цели български села и градове. Русия прочиства от българи пътя си към Цариград и Проливите Русия принудително разрежда българския етнически елемент - няма българи няма България. Когато в 1860 г. пак се започва изселване в Русия, Раковски публикува брошурата „Преселение в Русия или руската убийствена политика за българите” срещу споразумението м/у русия и султана за изселване на българското население в Русия и заселване в земите му на черкезко население. До тогава никой не е бичувал така директно руската политика с/у българите и крепостна Русия - тази брошура е изкупувана от руските консулства, а Раковски е обявен за персона нон грата от руските власти. Брошурата е публикувана от Захари Стоянов 1886 г., който разказва за руската политика и през следващите 25 години до и през Съединението. 1922 г. проф. Михаил Арнаудов я публикува за трети път - освен предговора на З.Стоянов, той прави ценни уточнения за събитията, които са предизвикали Раковски да я напише(vidin-online.com/tursko-robstvo/edna-zabranyavana-i-malko-izvestna-knizhka-na-georgi-rakovski-za-ruskata-antiblgarska-politika ) Акад.Димитър Косев,когато по тези въпроси не можеше да се говори(1972 г). в СУ в спецкурс за Българското възраждане вкл.тази книжка на великия Раковски , издавана само два пъти, когато България се е противопоставяла на Руското вмешателство. Той вкл.и книжките на д-р Иван Селимински за изселването на българите след Руско-турските войни и за руската политика срещу българите , недостъпните и до днес книги, за да сме покорен руски сателит
    : 1 !
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • 9 октомври - ден ПАМЕТ за Георги Сава Раковски 1 9 октомври - ден ПАМЕТ за Георги Сава Раковски преди 1 седмица Профил на трол?
    2014г. беше публикуван непознат досега ръкопис на Раковски - идеологът на българското национално-освободително движение се разкрива по непознат до скоро начин с изложените в него :„Разсъждения връх франкмасонската същност за човещина". По времето на Раковски масоните са двигатели на прогреса и борци за свобода.Раковски определя масонските идеи като извор на добруване на човечеството, масона е виж още ›› „человек напълно освободен, зависещ само от съвестта си", че пред закона всички трябва!! да са равни, но не може да са равни работливият и мързеливият. Раковски, който след 1944г. представяха като ''самоук'' владее отлично гръцки, френски, латински, персийски, арабски, сръбски, влашки,турски, руски,санскрит и е член на ложи в Италия, Гърция, Австро-Унгария, Румъния, Цариград - от там са широките му връзки с Европа и причината да бъде отровен от руснаците. 1861 г. Раковски е сред основателите на първата българска масонска ложа. Точно на тези сбирки по негово предложение трикольорът е избран за български флаг - прототипа са цветовете на знамето на българското войнуганство. ПО този ръкопис на Раковски е пиесата „Ти, кой си?''или''Пътят към Храма'' - театрална приказка точно по този публицистичен трактат на Раковски на философски, нравствени, обществени, политически и пр. теми. Това е исторически документ за вечните човешки идеали, ценности и битие актуални и днес правдиво формулирани от Раковски - за тяхната градивна, общополезна роля, за мястото им в националния живот и значението им в отношенията м/у народните . Текстът е написан в Одеса 1866 г. и носи печата на Българския революционен комитет - Букурещ, 1875 г. ТоВА СА простите истини в изкривения от болшевишка русия лозунг: "Свобода, равенство, братство", В текста на Раковски са със съвсем друг смисъл - по-правдив, естествен, човешки,т.е. некомунистически. Намерен е относителен и труден баланс м/у тях точно в страните с демокрация и пазарна икономика със социални механизми, което е идеала на самия Раковски за България - Раковски е един от видните радетели на българското проевропейско Възражданел: "Раковски имаше за хоризонт Европа. А в Европа беше станала една важна промяна - пише Симеон Радев - С обявяване на войната за обединението на Италия бе прогласен принципа на народностите като основа на международния ред. Той не само бе отворил една нова ера в европейската политика, но упражняваше над Европа едно неоспорвано надмощие" - тези премълчавани, пропускани и неизвестни идеи на Раковски го превръщат в титана на националното ни Възраждане - пътят който начертава Раковски: освобождение със собствени сили е следван и развит от Левски, Ботев, Стамболов
  • Анонимен 1.1 Анонимен преди 1 седмица Профил на трол?
    по онова време Раковски е известен като "сторъкия"- създател и идеолог на българското Възраждане със свой отпечатък в образованието, печата, науката. Раковски е универсална личност - историк, археолог, филолог, първият етнограф у нас, той пристъпя към най-трудните проблеми на българската и всеобщата история, на старобългарския език и санскрит, на народната поезия и религия- получава соли виж още ›› дно образование в Котел, Карлово и гръцката школа в Цариград с отлични преподаватели и завидна слава - изучавали математика, физика, астрономия, класически езици, философия и риторика - там Раковски оценя делото на Паисий Хилендарски като начало на новата история на България. Възгледите на двамата съвпадат срещу гръцките домогвания и гърчеещите се българи и в усилията им да посочат мастото на историята на българите в общочовешката като цяло. И на Раковски не са чужди месианските възгледите на Паисий за ролята на българите, но оспорва юдейскоцентричната представа за древността на човечеството. Раковски открива и описва родството между българския език и санскрит,намира и аналогии в съвременния български фолклор с индийската митология. Според него, малко европейски народи могат да се похвалят с такова богатство. За Раковски българите са „най-чисти“ индоевропейци, които привнасят в Европа усъвършенствана религия, от която и по негово време българите пазят в древните предхристиянски български традиции - българите още пр.Хр. създаВат култура и митология по време, когато "днешни европейски народи са били в по-низко състояние от стари Българи" - древните обитатели на ДН.Гърция, пелазгите са чисти българи, както са в ново време от българско потекло прочутите юнаци на гръцката Завера (1821 г.), македонецът от Воден Марко Божар, копривщенецът Хаджи Михал, търновецът Семко и др. Раковски прилага сравнителен метод, за да докаже, че само с помощта на живия български език могат да се разберат тъмните за европейските филолози текстове на индийската Веда и на персийската Авеста и че българския води към първоизвора на езиците, към основните звуци, от които се образуват всички други звуци и думи Неговите търсения във Виенската библиотека сочат, че тази древна българска религия е близка до християнството и поради това "македонските българи ся съставяли първата Христова черква в Европа", покръстени лично от апостол Павел, и че всичко в езика и вярата на западните народи преди християнството би могло да се изтълкува правилно само чрез българското предание - келтските жреци, Меровингите, франките
    : 1 !
  • Анонимен 1.2 Анонимен преди 1 седмица Профил на трол?
    Раковски води открита борба и основният враг е Гръцката патриаршия и дърпащата й конците руска дипломация - Гръцката мегаломания избуява на руския гръцки проект е с презрителното отношение към българите, а за русия българите са основна пречка за руските домогвания към Цариград и Проливите. Тогава пораства и се самоопределя културният и националният идеал на българите, омразата към гръцкото ду виж още ›› ховенство се шири и се мисли ВЕЧЕ не само за духовна, но и за политическа свобода. Със заточения си вуйчо, кап.Георги Мамарчов,Раковски води непрекъсната преписка - руското предателство към българите през освободителната за гърция и сърбия война 1829г. и вниманието, което отделя султан Махмуд на пленения от руското командване Мамарчев, като го оставя да носи военната си униформа и да се движи свободно, прави силно впечатление на 15 годишния Раковски. Раковски пише за гръцките владици :"доят бедните наши българи като овци ... просвещение се забранваше от гръцкое свещенство, кое употребляваше всяко безчестно и лукаво средство, за да уничтожи съвсем , като претопи българите в гречество" Усилията му са да се издейства ферман да се ''възвърне на българския народ неговата похитена черкова,коя да действува като пълномощник на цял български народ , да воюва на гражданските негови права''.Раковски пише, че гърците са искали да покорят българите, и византийските писатели, сърдити за неуспехите на ромеите, предават всичко за нас крайно тенденциозно, също и западните историци, при безсилието на папи и кръстоносци; че ''бог и светий дух не е избрал гърците и техен език да просветят цял свят и че тии не са кръстили нас българи, нито ни са дали писменост, както са лъгали свят до сега." Раковски изтъква "каноническите основания за една независима българска черква, и тълкува в благоприятен смисъл хатихумаюна на Абдул Меджид, който позволявал на българите да искат възстановяване на патриаршията си в Търново и на архиепископията си в Охрид и убеждава чужди и наши в необходимостта от обособяване в черковно-административно отношение, като се назначат за висши йерарси достойни измежду българите." Анализирайки поведението на правителството, на гръцката черква, на Русия, той идва до заключение, че е "върховен дълг на българите да напрегнат всички сили за еманципацията си от една позорна и пакостна зависимост." Раковски държи на вярност към прастарата българска народна черкв, само че иска да се отметнем от фенерската управа чрез някоя "малка ерес",като провъзгласим за глава на българската християнска черква основателя на православието, Исус Христос.
    : 0 !
  • Анонимен 1.3 Анонимен преди 1 седмица Профил на трол?
    Първият етнографски анализ също принадлежи на него. През 1859 г. на бял свят излизат „Показалец или ръководство как да си изискват и издирят най-стари черти нашего бития, язика, народопоклонения“. Проучването на Раковски в българския фолклор и до днес не е загубило значението си и съвременните учени го цитират като най-достоверен източник.Част от „Показалеца“ на Раковски ИЗСЛЕДВА българския култ к виж още ›› ъм слънцето и култа към огъня във вековната БЪЛГАРСКА народностна традиция - обичаи, празничен календар, вярвания ,приказки, песни, шевици - всички фолклористи след него надграждат върху основата, която изграждат изследванията на Раковски
    : 0 !
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.