Ами ако Земята се намира в черна дупка?

Ами ако Земята се намира в черна дупка?
Снимка: NASA/Swift/Aurore Simonnet (Sonoma State Univ.)

Черните дупки са места във Вселената, където гравитацията е толкова силна, че изкривява времето и пространството в нея. Веднъж нещо влезе ли вътре, дори светлина, тя не може да излезе.

Има теория, според която черна дупка може да е погълнала Земята отдавна. „Но ако се е случило, гравитацията би била катастрофална“, споделя Гаурав Хана, физик по черните дупки в Университета на Роуд Айлънд. Когато Земята се приближи до черната дупка, времето ще се забави и материята ще промени формата си, превръщайки се в нещо като "спагети". Дори планетата да оцелее при това „спагетизиране“, тя ще се окаже в плътна и малка сингулярност, където ще изгори под налягане и температура с неизмерима мощ.

Според Хана това елиминира допускането черна дупка да е погълнала Земята в някакъв момент от нейната история – в противен случай тя би била унищожена за част от секундата. Земята обаче може да попадне в черна дупка и по друг начин, като се образува там.

„Черната дупка е като Големия взрив, но в обратна посока”, обяснява Хана. Големият взрив и черната дупка произхождат от една и съща точка. Още: Астрономи за първи път забелязаха дълги гравитационни вълни от свръхмасивни черни дупки

Според една теория Големият взрив първо е бил сингулярност на черна дупка в по-голяма родителска вселена. Плътният център се свива, „докато някак си експлодира и вътре в черната дупка се образува вселена-бебе.“.

Тази теория, известна като космологията на Шварцшилд, предполага, че нашата вселена сега се разширява вътре в черна дупка, част от родителската вселена. Теоретично този сценарий трябва да означава, че вселените са като руски кукли-матрьошки (те могат да съществуват една в друга) и пътуването обратно през черна дупка ще разкрие непознати светове.

Едва ли тази теория ще бъде доказана - прекрачиш ли хоризонта на събитията, няма връщане назад.

Но ако Земята е вътре в черна дупка, експертите могат да оценят размера на космическата бездна. „Ако сме в черна дупка, тя трябва да е много голяма“, каза Скот Фийлд, доцент по математика в Университета на Масачузетс Дартмут. "Земята не е просто погълната от черна дупка с размерите на планета или с размерите на слънчева система, ако беше така, учените щяха да го забележат. Щеше да има признаци на въртяща се черна дупка или щяхме да видим фини изкривявания, причинени чрез екстремна гравитация – например разширяване на времето и разтягане на материята. Още: Астрономите разкриха доказателства за "фоновото бучене" на Вселената

Ако Земята беше в черна дупка с размерите на Земята, каза Фийлд, хората биха забелязали „спагетизиране“ и забавяне на времето, докато пътуват от една точка на земното кълбо до друга.

Така че всяка черна дупка, дом на Земята, трябва да бъде гигантска, с размерите на Вселената - толкова огромна, че да не можем да открием гравитационни изкривявания, докато се движим.

Хана вярва, че намирайки се във вселената на черна дупка, земните обитатели не биха могли да разберат, че съществува друга родителска вселена. Не бихме му обърнали внимание. Така че, меко казано, няма да ни е лесно да открием нашата „прародителска“ Вселена. Но все пак „би било чудесно“, ако тази теория се окаже вярна.

Превод: Ганчо Каменарски