Сондата Dawn засне загадъчната пирамида на Церера

Сондата Dawn засне загадъчната пирамида на Церера

Междупланетната станция Dawn, която отпразнува една година работа на орбитата на Церера миналата неделя, е предала на Земята нови детайлни снимки на загадъчната планина Ахуна, която отблизо се оказала не пирамида, а "плосък" конус, съобщава Лабораторията за реактивно движение на НАСА.

"Никой не очакваше да види на повърхността на Церера планина, особено такава като Ахуна. И досега не знаем как се е формирала тя и все още нямаме достатъчно правдоподобни компютърни модели, които да обяснят нейното съществуване", казва Кристофър Ръсел, ръководител на мисията Dawn.

Разкриха тайната на загадъчните петна на Церера

Ярките загадъчни петна на повърхността на планетата джудже Церера, които се виждат на снимките, направени от космическата сонда Dawn, с...

Загадъчната планина била забелязана от учените още през февруари 2015 година, преди пристигането на Dawn при Церера и започването на нейното детайлно изучаване. Тя се появила на първите снимки от повърхността на планетата джудже, където са открити и загадъчните бели петна.

Първоначално планетолозите смятали, че образуванието на повърхността на Церера прилича на пирамида, което накарало много изследователи да вдигат ръце при отговор на въпроса, как може да е възникнала тя.

Благодарение на постепенното снижаване на орбитата Dawn наскоро е получил нови снимки на Ахуна, чиято резолюция е 120 пъти по-висока, отколкото на първите снимки. Изучаването на новите изображения е установило, че всъщност Ахуна не прилича на пирамида, а на доста "сплеснат" конус с много стръмни склонове.

Това откритие обаче не прояснило произхода на планината – учените все още нямат хипотеза, която да обяснява как образувание с толкова внушителни размери и височина може да е възникнало на повърхността на планетата джудже, чиито недра трябва да са изстинали веднага след нейното формиране в първите дни на Слънчевата система.

Планините и кратерите на Церера

НАСА показа първите снимки на Церера, направени от станцията Dawn в рамките на третия етап от изследването на планетата джудже. На изоб...

Загадка добавя и това, че съдейки по новите снимки, част от склоновете на тази планина са покрити от блестящ бял материал, подобен по цвят и други свойства на загадъчните бели петна в кратера Окатор, разположен на 450 километра от Ахуна.

Ръсел и колегите му продължават да изучават снимките в надеждата да открият как е възникнала планината и защо склоновете ѝ притежават различна отражателна способност, допълва РИА Новости.