Разкриха тайната на загадъчните петна на Церера

Разкриха тайната на загадъчните петна на Церера

Ярките загадъчни петна на повърхността на планетата джудже Церера, които се виждат на снимките, направени от космическата сонда Dawn, се явяват солни отлагания, става ясно от статия, публикувана в сп. Nature от специалистите от Института "Макс Планк" по изследване на Слънчевата система.

Подобни предположения са изказвани и по-рано, учените се опитвали да разберат от какво се състоят повече от 130 ярки области на Церера, които освен това са свързани с кратери.

По-рано беше съобщено, че сондата Dawn е завършила цикъла от снижения, които я въвели на последната научна орбита от 385 километра над повърхността на Церера, на която космическият апарат ще работи до 2016 година.

Dawn засне мъгла над Церера

Лека мъгла се появява от време на време в кратера на Церера, където по-рано бяха открити ярките необичайни петна от сондата Dawn, съобщ...

В края на октомври сондата Dawn започна спускане на финална научна орбита, спускайки се от височина 1470 километра до 385 км над повърхността на Церера. Този процес, благодарение на ниската мощност на йонния двигател и това, че учеите искали сондата да разгледа "слънчевата" страна на планената джудже, отнел около шест седмици и чак днес Dawn е достигнал своето последно пристанище.

Снижаването на височината на орбитата пет пъти позволява на камерите на сондата да получат снимки с рекордната резолюция от 35 метра на пиксел.

Сега специалистите от НАСА анализират новите орбитални параметри и се готвят за получаване на първи снимки от повърхността на Церера от новата орбита. Ако снижаването е преминало не както трябва, сондата има възможност да извърши редица корекционни маневри през почивните дни тази седмица.

Ако тези маневри не са необходими, то остатъците от гориво може да се използват, за де поддържа ориентацията на Dawn спрямо Земята, което ще продължи живота на мисията, която е ограничена от необходимостта сондата постоянно да се върти към нашата планета.