X
 
 

Роден е Захарий Зограф

1455 4
photo of Роден е Захарий Зограф
Снимка: pravoslavieto.com

1810 г.

Захарий Христович Зограф е български живописец от Самоковската художествена школа.

Син е на зографа Христо Димитров. Учи рисуване и при своя брат Димитър Зограф, с когото сътрудничи до към 1832 г., след което започва да работи самостоятелно. През 1841 г. се жени в Самоков за Катерина Хаджигюрова. Умира в разцвета на силите си от тиф.

В Оксфордския университет за първи път са приети като студенти жени

Оксфордският университет или само Оксфорд, е най-старият университет във Великобритания, основан в град Оксфорд през 1167 година. Днес...

Най-ранната подписана икона на Захарий датира от 1829 г., когато той е бил едва на деветнадесет години. По-късно художникът рисува икони за черквите „Св. Константин и Елена“ (1836) и „Св. Петка“ (1837) в Пловдив, „Св. Богородица“ в Копривщица (1837 и 1838), Мулдавския (1837), Горноводенския (1838), Плаковския (1845), Долнобешовишкия (1845), Преображенския (1851), Соколския и други манастири. Негови са и значителен брой стенописи: в аязмото на асеновградската църква „Св. Богородица Рибна“ (1838), в църквите на Бачковския манастир „Св. Никола“ (1840) и „Св. Архангели“ (1841), в част от главната църква на Рилския манастир (1844), в църквите на Троянския (1847–1848) и Преображенския (1849) манастир. През 1851–1852 г. той прекарва седемнадесет месеца на Атон, изписва външния притвор на главната църква в Лаврата на Св. Атанасий (1852) и рисува икони за конака на Зографския манастир в Карея (1853). 

Захарий Зограф е основоположник на българската светска живопис. Той е един от малкото иконописци, които внасят битови елементи в църковното изкуство. Стенописите му от 1840, 1848 и 1849 г. включват автопортрети. В Националната галерия се пазят негов собствен портрет (недатиран) и портрет на Неофит Рилски (1838) с маслени бои.[3] Той оставя след себе си и голям брой рисунки на хартия, непревърнати в завършени произведения. Националната галерия, Институтът за изследване на изкуствата при БАН и музеят в Самоков притежават десетки негови скици с туш и акварел, копирки за икони, орнаментални рисунки, прерисовки на антични фигури, етюди (от натура) на хора и пейзажи (напр. „Бачковският водопад“, „Бряст“, „Аязмото при Кукленския манастир“, „Романтичен пейзаж“). В писма до своя някогашен учител (от самоковското училище) Неофит Рилски Захарий изразява желание да следва в Художествената академия в Санкт Петербург (1838) и съобщава, че в Пловдив взимал уроци по живопис от „двамина майсторе француски зографе“ (1841).

Actualno.com

Етикети:

4 Коментара

Кафене
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта

Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • ЕРТ164 2 ЕРТ164 преди 1 месец Профил на трол?
    Каква беше поговорката за вълка и козината му? Та така и членовете на ГрупатаОсобеноТъпиТролове „Оникалните Олигофрени” (ГОТТ”ОО”)(бивша ВИГ „Актуалните”). Не могат да се откажат от COPY/PASTE творенията си доукрасени с измислици.Четете по-долу и се наслаждавайте на простотиите им.
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • Анонимен 1 Анонимен преди 2 месеца Профил на трол?
    до днес носим тежкото наследство от опита за духовна асимилация на народа ни от Вселенската гръцка патриаршия за нуждите на руската мегали идея след 1774г. За да оправдае домогването си към Проливите Русия се обявява за наследник на Византия и след втората война на Екетарина2 с/у султана в мирния договор се записва че русия "представлява пред султана православните" в империята му.Бълг виж още ›› арите като най-многобройно население , за да нямат претенции за Проливите, целенасочено се погърчват или се изселват от Балканите. Още при Екатерина започва подмяната на патриаршеската администрация с гърци - българския език се забранява в църковната служба и започва физическо унищожаване на богатите бълг църковни библиотеки - изнасят се оригинали в Русия и после като"благотворителност" се връщат фалшифицирани преписи.Руските дипломати успяват да пратят в изгнание много висши български сановници като ги представят пред султана като бунтуващи народа.Спасява ни вековната система на манастирските метоси из всички земи населени с българи, чрез която се подържа изучаването на българския език и българската книжовност и чрез тян се мобилизира всенароден отпор срещу гърчеенето. И в нашите иконописни школи, които са с вековни традиции, точно в този период в порива за независима БЪЛГАРСКА църква настъпва ренесанс в изографисфането на българските църкви и манастири. Такава е иконопистта на Захари Зограф. Не случайно руски и гръцки духовници определят стенописите му като повърхностни и небоговдъхновени. Руския "познавач" на православното изкуство епископ Порфирий пише, че стенописите му в "Св.Атанас Атонски" "оскърбяват окото и естетическия вкус".Сигурно защото не може да ги отмъкне в русия, както правят всички руски "духовници"при напускане на служението си в манастирите извън русия. Но не само това им е проблема с множеството български зографски школи и българското иконотворчество - проблема им е че то е част от борбата за БЪЛГАРСКА ЦЪРКВА и това консолидира българите - Възраждането ражда българската нация. Затова руското и гръцко духовенство нагло обявяват през 19 век , че българските иконописци и най-вече Захарий Зограф, извършват христоотстъпничество и водят до залеза на павославната икона и нейната смърт. А точно иконите на Захари признават(сигурно защото могат да се пренасят и изнасят) Преди Захари в "покушение" срещу православната икона руски и гръцки попове анатемосват и Тома Вишанов Молера от Банската зографска школа.Обявяват за отстъпници после и Станислав Доспевски, и Николай Павлов и др български иконописци. Обвинението ,че българската иконопис се "развива в светската стихия" на Европа , продължава и през 20 век ,докато най-после успяват - руската дипломация и гръцката патриаршия успяват да орежат диоцеза на Екзархийска България до размера на българското царство - българските митрополии след спретнатия от руската дипломация погром на България 1913г минават официално към църквите на съседите ни. Но с оплюването на Възрожденския български зограф Захари ще се заемат руските еничери след руската окупация на България 1944г
  • Анонимен 1.1 Анонимен преди 2 месеца Профил на трол?
    в първите дни около 9.ІХ.1944г. са разстреляни 150 епископи и свещеници – подчинен е църковния клир на Българската екзархия – това е най-влиятелната по онова време институция сред Българите - реално новата власт е под контрола на Москва и руската църква започва да управлява Българската православна църква - нещата се развиват единствено по руски виждания, директиви и нареждания - България се тран виж още ›› сформира в сателит, обслужващ Москва - наложения атеизъм и деформирането на действителната история на Българите е духовно обезглавяване на нацията ни. Захарий е част от наложената удобна на москва нова митология - Ботев обявиха за "комунист",а зографа на църкви и манастири Захари - за "основоположник на светското изкуство у нас". В Академията и по история учеха, че "убийството" на иконата е било непредумишлено, че станало някак от само себе си. Захари не знаел какво прави(не са го знаели явно и повечето от неговите съвременници, затова и не се споменаваха)- било неосъзнат "бунт" срещу поповете и религията - ТВОРЧЕСТВОТО МУ БИЛО манифест на едно "ново" време.След 9.ІХ.1944 г. именно подобни послания размиват и разрушават основите на Българската национална идентичност, съзнание за изключителност и достойнство НА БЪЛГАРИТЕ, формирано през вековете и формирало бълг нация от Възраждането и последващите 66 г. до руската окупация. С тези добре премерени стъпки, окупаторите (СССР) и марионетното им местно, фактически колониално управление (БКП) нанасят тежки поражения върху народностната памет, традиции, обичаи и знания - те са икономическите, политическите, културните, религиозните и историческите пластове в осъзнатата!! ни народностна памет - чрез пренаписване на историята, чрез фалшифициране на данните за общностната биография на Българите се губи връзката с миналото - спомена, паметта се деформират - деформират се знанията ни за нас и губим разбирането за историческия си път, културен облик, етнически и народностни специфики - всичко това са основи за правилно отношение към себе си, за национално самочувствие и оцеляване А с Възрожденците ни се гаврят и до днес русофилните ни сценаристи на прехода
    : 2 !
  • Анонимен 1.2 Анонимен преди 2 месеца Профил на трол?
    Сега комунистите станаха по-религиозни и от ДС-КГБ Синода на БПЦ - Захари е на 100 левка, но руските църковни еничери се върнаха към руско-гръцкото му омаскаряване от времето на БОРБИТЕ ЗА НЕЗАВИСИМА БЪЛГАРСКА ЦЪРКВА. Сега се цитира писмо на Захарий до неговия духовен наставник Неофит Рилски (1838 г.) в което 28-год зограф пише в своя защита пред петербурските обвинения: "Истина да им к виж още ›› ажеш, колко са майсторе у турско, у Света Гора, у Стамбул, у Румелията и у Ерусалим ни един не може да му тури калема под неговото. Само ако има някой в Европа да се е учил за него не говорим." Тези думи са невероятни. За знаещите и тогава е безспорно,че в православната иконопис Захарий е най-добрият в иконата, но той самия смята , че има какво да учи от Европа. Русофилистиците обаче твърдят че той с това писмо моли за ходатайство "да го приемат в Петербургската академия"(?!) и че точно "в провинциалната му мегаломания" в това писмо "се отразява целият неосъзнат трагизъм на българските църковни борби и през целия 19 век - ЯВНО трябва да повярваме днес,че Екзархийска България е трагична грешка която ни отдалечава от московските ни "покровители".Руските църковни лакеи днес пишат: "постепенно и неусетно т.нар. "възраждане" подменя православния христоцентризъм със светския егоцентризъм.Най-нагледният пример е автопортретА НА зАХАРИ ЗОГРАФ - там образът на автора е цел и съдържание на цялата творба. В света на картината -автопортрет няма никой друг и нищо друго освен АЗ. Егото се е възцарило. А там, където е егоцентризмът, там за истинската икона няма място.Този егоцентризъм е житейска тема за честолюбивия и напористО ПРЕСМЕТЛИВ Захарий. тОВА е емблематична фигура за българската "култура" от епохата на т. нар. "възраждане". Досега творчеството му е било измервано със светския аршин НА БЕЗБОЖНИЦИТЕ. Предстои то да бъде измерено с единствената истинска мяра - Христа - всячески да се съпротивим на западните влияния" бЪЛГАРСКИТЕ ХРАМОВЕ , БЪЛГАРСЩИТЕ МАНАСТИРИ С РУСКИ ПАРИ ВЕЧЕ СА ДВУГЛАВИ ОРЛИ И МЕЧОПОДНИ РУСКИ КРЪСТОВЕ , а ИКОНИТЕ НА бЪЛГАРСКИТЕ зографи са заменени с руски
    : 2 !
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Последно в Актуално