Как Вернер фон Браун предсказа мисията на Илон Мъск до Марс

Как Вернер фон Браун предсказа мисията на Илон Мъск до Марс
Снимка: Getty Images/Guliver

През 1948 година Вернер фон Браун пише научно-фантастичния роман "Проектът Марс". Същият този Вернер фон Браун, който по време на Втората световна война създава ракетите V2 за нацистите, а по-късно работи и за ракетната програма на САЩ. Книгата му излиза на немски език през 1952 година, а една година по-късно е издадена и на английски.

В нея той описва не само техническите изисквания за успешен полет до Марс. Той скицира и как нашата съседна планета ще бъде заселена и управлявана от 10 мъже. Те са избирани от целокупното население на планетата с мандат от пет години. А над всички стои мъж на име Илон.

Кой е този Илон?

За почитателите на американския предприемач Илон Мъск е ясно кого визира Вернер фон Браун преди повече от 70 години. Те са убедени, че става въпрос за основателя на PayPal, Tesla и Space X. Защото и милиардерът Мъск иска да стъпи на Марс и с компанията си Space X разработва ракетни технологии, с които да реализира тази цел.

След като в края на миналата година един журналист напомни в Туитър "пророческия" текст на Вернер фон Браун, Илон Мъск отговори с филмов цитат: "Съдба! Съдба! Няма бягане от нея за мен!". Не можеш да избягаш от предопределеността, казва Мъск с намигване.

Името Илон не е широко разпространено. В книгата от Стария завет "Книга Съдии Израилеви" то се появява за първи път и означава дъб или дърво, но също така произход или сила. Може би точно за това фон Браун го избира за централната фигура в романа. В Африка Илон всъщност е женско име и означава "Господ ме обича". В Южна Африка, където са корените на Мъск, името е далеч по-популярно, отколкото в САЩ и Европа.

Делото на Вернер фон Браун

"Проектът Марс" се смята за първото вдъхновено от науката изследване за техническите изисквания на една успешна мисия до Марс. 12 години след публикуването му човешки крак успява да стъпи на Луната. В сравнение с Марс, пътуването до Луната е като разходка до съседния квартал.

Революционните идеи на Вернер фон Браун бързо набират популярност във втората му родина САЩ и попадат в редица научнопопулярни публикации. Заедно с Уолт Дисни той участва в три телевизионни предавания, в които представя своите идеи. Така те пробуждат и интереса на американците към пътуването в Космоса.

Във въведението на книгата Вернер фон Браун изрежда и отворените въпроси и неясноти относно пътуването до Марс - сред тях са проблемите с интерпланетарната навигация, с метеоритните дъждове и марсианската орбита.

Русия обяви условията, при които ще приеме завод на Tesla

Русия е отворена за сътрудничество с производителя на електромобили Tesla, обяви Денис Мантуров, министър на промишлеността и търговият...

Не е ясно и как ще се отрази подобно пътуване върху човешкото тяло. Фактът, че Вернер фон Браун успява да тематизира тези въпроси още тогава, показват в каква перспектива и мащаб е мислел.

Как изглежда пътуването до Марс?

Неговият проект за колонизиране на Марс е трябвало да започне през 1965 година. А той е предвиждал следното: общо десет космически кораба да достигнат Червената планета. Седем от тях с екипаж от 70 души и три - с провизии и материали. С помощта на телескоп от орбитата на Марс мисията да намери подходящо място за кацане в близост до екватора. Една предварителна група да премине през атмосферата на Марс и да се приземи в близост до някои от двата заснежени полюса. След това да се придвижи до отдалечения на около 6500 километра базов лагер и да създаде там писта за останалите космически кораби, които са още в орбита.

Вернер фон Браун, разбира се, не е знаел нищо за космическите лъчи и за характеристиките на атмосферата около Марс. Междувременно сме научили много повече за Червената планета. Последните три мисии до Марс - на Обедините арабски емирства, на САЩ и Китай - бяха много успешни,

Въпреки вледеняващите температури и пустинните пейзажи, Марс продължава да се смята за най-атрактивната цел в слънчевата система. Причината е, че на фона на безкрайните космически разстояния, Марс може да бъде достигнат сравнително бързо. Тъй като е поне частично подобен на Земята, Марс е подходящ за пилотирани мисии, а може би един ден и за заселване.

Посещение на Илон Мъск във Великобритания разпали слуховете за нов завод на Tesla

Kpaтĸo пoceщeниe нa изпълнитeлния диpeĸтop нa Теѕlа Илон Mъcĸ във Великобритания разпали слуховете, че магнатът предвижда да открие зав...

Илон Мъск реализира визията на Вернер фон Браун

73 години след "Проектът Марс" пилотираният полет до планетата вече не звучи толкова визионерски. Със своя труд Вернер фон Браун със сигурност е налял основите за мисия до Марс. И днес един Илон гарантира, че мнозина продължават да се интересуват от космически пътувания и че не само няколко държави, но и частна компания играе водеща роля в състезанието до Марс.

Ако Илон Мъск успее, космическият му кораб Starship трябва да изведе хората на Марс още преди 2030 година. По-късно един милион души ще се заселят на Червената планета. Визионерът обаче все още не е казал нищо за бъдещата форма на управление на Марс.

Източник: Дойче веле