Астрономи откриха най-близката до нас черна дупка

Астрономи откриха най-близката до нас черна дупка
Снимка: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva/Spaceengine/M. Zamani

Черната дупка Gaia BH1 е най-близката до Земята от всички известни. Космическото чудовище се намира само на 1600 светлинни години и има десет пъти по-голяма маса от Слънцето.

Има хипотеза, че в Млечния път може да има стотици милиони черни дупки със звездна маса. Откриването на такива компактни и тъмни обекти е изключително трудно и досега са известни само няколко десетки. Преобладаващото мнозинство от откритите черни дупки са били „издадени“ от техен партньор – съседна звезда, от която дупката изсмуква материя. Усуквайки се и ускорявайки се, това вещество се нагорещява силно и активно излъчва в рентгеновия диапазон.

Черните дупки, които не са част от такива рентгенови двойни системи, са много по-трудни за забелязване. Такава възможност предоставя например гравитационната леща – изкривяването на светлината на далечни звезди, която по пътя си към нас преминава близо до тежка и плътна черна дупка. Засега обаче са намерени само кандидати за такива обекти и нито един от тях не е категорично потвърден.

Накрая индикация за наличието на черна дупка може да даде слабо колебание в положението на съседна звезда, с която тя се върти около общ център на тежестта. Подобна находка беше направена преди няколко години, когато учени съобщиха за откриването на потенциална черна дупка в системата HR 6819, само на 1100 светлинни години от Слънцето. Впоследствие обаче това откритие не се потвърди.

По същия път е забелязана и потенциалната черна дупка Gaia BH1, за която се разказва в нова статия, публикувана в списанието MNRAS. Космическият телескоп Gaia е забелязал колебания на звезда от слънчев тип, разположена на 1560 светлинни години от нас. Това движение може да е предизвикано от невидим масивен обект, затова астрономите допълнително изследвали звездата с наземни инструменти в обсерваторията Джемини. Работата позволила да се прецизират параметрите на движението на звездата, да се изчисли нейната маса и масата на нейния невидим партньор.

Черната дупка Gaia BH1 се оценява на 10 слънчеви маси и около нея се върти звезда от слънчев тип. Те са разделени приблизително от същото разстояние като Земята от Слънцето. „Вземете Слънчевата система, поставете черна дупка на мястото на Слънцето, Слънцето – на мястото на Земята, и ще получите тази система – обяснява Карим Ел-Бадри, един от авторите на находката. – Това е първото надеждно откриване на звезда от слънчев тип в широка орбита около черна дупка със звездна маса.“

Gaia BH1 се намира на 1560 светлинни години, двойно по-близо от предишната най-близка до нас и потвърдена черна дупка. Но е възможно в бъдеще да се намерят и по-близки. След няколко години телескопът Gaia ще завърши поредния обзор на небето със прецизни данни за положението и скоростите на милиарди звезди. Тези наблюдения може да предоставят улики за други черни дупки, които са почти невидими с други методи.

ОЩЕ: Като котката на Шрьодингер. Черните дупки могат да бъдат живи и мъртви едновременно