И все пак световете се формират плоски. Вероятно Земята също е била такава

И все пак световете се формират плоски. Вероятно Земята също е била такава
Снимка: iStock

Нова теория, предложена от международен екип от учени, предполага, че газовите гиганти – като Юпитер и дори по-големи – са се образували от плоски дискове, когато ядрото е започнало да се нагрява, а космическият прах – да се привлича към него. Статия за изследването е публикувана в списанието Astronomy&Astrophysics Letters, съобщава Университетът в Централен Ланкашир (Великобритания).

Изводите се основават на резултатите от компютърното моделиране – учените задавали параметрите на формирането на планетата в съответствие с теорията за нестабилността на диска. Тя предполага, че протопланетите – първоначалните „заготовки“ – бързо се формират при разрушаване на облака, от който се е родила младата звезда.

Симулация на млада планета, гледана отгоре (вляво) и отстрани (вдясно). University of Central Lancashire (UCLan)

Екипът се фокусирал върху изучаването на формата на младите планети и как те могат да прераснат в газови гиганти. Симулацията отчитала различни температури, плътност на газа и други физически параметри.

„Това беше изключително ресурсоемък изчислителен проект, изискващ половин милион часа работа в британския високопроизводителен изчислителен център DiRAC. Но резултатите бяха потресаващи и си заслужаваха усилията“, казва д-р Адам Фентън, ръководител на изследването.

В същото време учените признават, че „никога не им е хрумвало“ да проверяват каква форма са имали протопланетите – в края на краищата по подразбиране изглеждало, че те веднага ще станат сфероиди. И именно резултатите от тази симулация показали, че газовите гиганти може да са израснали от дискове. Веднага след като започнали да придобиват обем, се появило първично хидростатично ядро, което след това се нагряло, колапсирало и се трансформирало в постоянно. Планетите, според този модел, са получили сферичната си форма в резултат на акреция – тоест привличането на частици към нагрятото ядро ​​от страна на полюсите.

Компютърна симулация на планети, формиращи се в протозвезден диск. University of Central Lancashire (UCLan)

„Тези резултати имат важно значение за наблюдението на млади планети, тъй като предполагат, че това как изглеждат планетите в телескоп, зависи от ъгъла на наблюдение. Наблюденията на млади планети са важни за разбирането на механизма на формирането на планетите. Ако успеем да наблюдаваме млади планети с плоска форма, това ще потвърди теорията и може би ще отговори на въпроса как се формират те“, отбелязват от университета.

Изследователи откриха повече от 1000 нови обекта в Слънчевата система