X

На какво миришат планетите в Слънчевата система?

На какво миришат планетите в Слънчевата система?
Снимка: iStock

Днес Луната е единственото небесно тяло, което човекът действително е помирисал. Астронавтът от „Аполо 17“ Юджийн Сърнън е оценил аромата на образците от нейния прах, когато ги занесъл на борда на спускаемия модул. По думите му той силно миришел на барут. Това потвърдили и другите участници в програмата.

Снимка: NASA/Goddard/Lunar Reconnaissance Orbiter

Йоните на водорода, хелия и други химични елементи, комбинирани със силициев диоксид в лунната почва, се разпадат и се разсейват при контакт с кислород. Това причинява специфична миризма - като на барут или влажна пепел в угаснала камина. Но когато почвата била донесена на Земята, лунните аромати били изветрели.

Снимка: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington

Меркурий, най-близката до Слънцето планета, ще мирише идентично с Луната. По своя химичен състав той е подобен на земния спътник, въпреки че е по-голям. Там също няма осезаема атмосфера: отнесена е от слънчевия вятър. А меркурианският прах вероятно ще може да се помирише само в лабораторни условия.

Венера

Условията на Венера никак не са привлекателни, защото там от температурата и налягането се топи оловото. Атмосферата на планетата се състои главно от въглероден диоксид, а повърхността ѝ е покрита с плътни облаци от сярна киселина. В лабораторни условия тя обикновено няма миризма, но горещата венерианска пещ излъчва остра, кисела, задушаваща воня.

Снимка: NASA/JPL-Caltech

Серният диоксид добавя към миризмата на Венера нотки на тлеещ кибрит, а сероводородът – на развалени яйца. Към всичко това можете да добавите аромата на фосфин - той мирише на развалена риба.

Марс

Марс има много тънка атмосфера и е почти невъзможно да усетите миризми там.

Снимка: NASA/JPL-Caltech

Ако упорствате, можете да доловите аромат на сяра със сладникави нотки - нещо като изгоряла кибритена клечка. И вездесъщия сероводород с неговия шлейф от развалени яйца. Освен това прахът на Марс съдържа окислено желязо и поради това има ръждив привкус и мирис.

Юпитер

Юпитер е газов гигант, съставен главно от водород и хелий. Тези вещества нямат мирис. Но също така в химичния състав на планетата в големи количества влизат сероводород, амоняк и фосфин.

Снимка: NASA’s Goddard Space Flight Center

Така че, ако се озовете в атмосферата на Юпитер (при условие че сте неуязвими), ще почувствате чудовищна воня: смес от миризмата на развалени яйца и чревни газове (сероводород), урина (амоняк) и гнила риба (фосфин). На места на Юпитер се срещат и облаци от отровен циановодород, ухаещи на горчиви бадеми и марципан. Впрочем, в зависимост от концентрацията, може да произведе и аромат, сравним с този на стари маратонки.

Сатурн

Сатурн мирише горе-долу по същия начин. Само че миризмата на урина и почистващи препарати е малко по-силна, тъй като амонячните облаци в горните слоеве на атмосферата са по-мощни от тези на Юпитер.

Снимка: NASA/JPL-Caltech/SSI

Освен това тук има натрупвания на амониев хидросулфид, така че към горните аромати се добавя характерната миризма на боя за коса.

Титан

Титан е най-големият спътник на Сатурн. И това е единствената луна в Слънчевата система, която има своя атмосфера. Състои се от 98,6% азот. За сравнение: на Земята той е 78% и не мирише на нищо.

Снимка: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Но вместо кислород на Титан има въглеводороден смог, по-специално - метилацетилен (това е пропин, ракетно гориво) и цианоацетилен. Така че той мирише на бензин, на голяма бензиностанция.

Уран и Нептун

Уран и Нептун са подобни по химичен състав на Юпитер и Сатурн, но те са по-студени от газовите гиганти. Тези планети са изградени от водород, хелий и в по-малка степен метан. Амонякът е скрит тук в по-дълбоки слоеве, така че миризмата на урина не е толкова силна.

Снимка: NASA/JPL

Но съдържанието на сероводород в атмосферите на ледените газови планети е малко по-високо от това на по-близките до звездата, така че има по-силна миризма на развалени яйца и чревни газове.

Снимка: NASA/JPL

На Нептун изобщо бушува цяла вихрушка от сероводород – тя върлува около Голямото тъмно петно на планетата, за което астрономите смятат, че представлява падина. Можете да опитате да го запалите, но няма да има пожар: липсва кислород.

Кометата 67P/Чурюмов-Герасименко

Спускаемият апарат Philae на Европейската космическа агенция кацна на комета за първи път в историята през ноември 2014 г. и анализира нейния химичен състав. Оказа се, че основно тънката атмосфера на 67P/Чурюмов-Герасименко се състои от въглероден диоксид, който не мирише.

Снимка: ESA/Rosetta/NAVCAM / CC BY-SA 3.0

Но там все още пак има привкус на амоняк (урина), серен диоксид (запален кибрит), циановодород (горчиви бадеми, марципан) и сероводород (развалени яйца).

Стрелец B2

Стрелец В2 (Sagittarius B2, Sgr B2) е далечен облак от газ и прах, който се намира на 26 хиляди светлинни години от нас в галактичния център. Състои се от водород, както и гликолалдехид (сладникава миризма), етилов спирт, формалдехид (отвратителната миризма на болници, лекарства и нови мебели), мравчена (остра миризма) и оцетна киселина. Но в този облак на места можете да намерите и по-изискани аромати - етилформиат, ухаещ на ром и малини, и n-пропилцианид, ухаещ на ром. Но по-добре да не опитвате тези вещества на вкус, защото са отровни.

Снимка: ESO/APEX&MSX/IPAC/NASA

За разлика от атмосферите на планетите, в Космоса е невъзможно да се усетят миризми, защото там цари вакуум. Освен това частиците в облаците като Стрелец B2 са твърде разредени. И за да помиришете такива обекти, ще ви трябват наистина големи ноздри.

Слънцето: кога и как ще загине нашата звезда?

Рогозин има проблеми: чисто нов руски военен спътник, изглежда, пада в атмосферата

В Космоса има невидими стени, създадени от "петата сила"

10 интересни факта за първия полет в Космоса

Осем обсерватории заснеха първото изображение на черната дупка в центъра на Млечния път

Марсоходът "Кюриосити" засне "вход към марсианско подземие"

Колко години му трябват на човека да долети до Нептун?

Блуждаещи огньове на Слънцето. Учени откриха ярки точки на звездата