X

Заедно можем!

Поредно интересно откритие от Марс

Поредно интересно откритие от Марс
Снимка: Thinkstock/ Guliver
Камерата на High Resolution Imagine Science Experiment (HiRISE) на борда на сондата на НАСА Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) вече откри, че Червената планета е наистина странна - от появата на логото на Star Trek на дъното на гигантски кратер, през тотема на Дома Старк от "Игра на тронове", до лавините със сух прах. Ново допълнение към този списък е "дракон", открит скрит в част от голямата каньонна система на Марс, Долината Маринер, която се простира по екватора на планетата.

Проектиран и управляван от Лунната и планетарната лаборатория в Аризонския университет, HiRISE е най-мощната камера, изпращана някога на друга планета. С възможност за висока резолюция до 30 сантиметра (11,8 инча) на пиксел, камерата изпраща данни от 2006 г. насам и покрива над 2,4 процента от повърхността на Марс. Едно от многократно сниманите места е Мелас Казма - най-широкият сегмент от системата на каньона Долината Маринер.

Разкриха загадка за Южния полюс на Марс

През последните години учените натрупаха много информация за Марс и дори се заговори за живот на Червената планета. Този път учените, ...

От изображение, направено на 258 километра над югозападната част на Мелас Казма през 2007 г., се вижда, че част от скалата и подът на каньона изглежда са образували "дракон“. На снимката светлокафявият под на каньона е обсипан с необичайни отлагания, които варират по размер между 100 до 500 метра в диаметър. Морфологиите им също се различават.

Докато повечето изглеждат заоблени, някои имат остри ръбове и могат да бъдат много удължени, което според Кати Вайц от Университета в Аризона е доказателство за пластичната деформация. Тук, вместо да се счупи, скалата е оформена, вероятно от поток или от тектонично разрушаване, след като се е разположила в пода на каньона.

Всъщност, както в своя публикация НАСА през 2017 година, "в Мелас Казма има доказателства както за действието на водата, така и за вятъра като начини за образуване". Всъщност вълните, които можете да видите в по-тъмната матрица, заобикаляща "дракона", се дължат на вятъра. Разпределението на блоковете, наблюдавано единствено по пода на каньона и в други долини (като тези в близост до дъното на изображението), допълнително подсказва, че "те са били отложени или са били изложени от ерозия" от вятър или вода.

Още: "Сериозна тенденция за намаляване на заразата с COVID-19 в доста държави, но и в много не е така"