Actualno loader
X
 
 
 

Повече полиция по улиците на Европа няма да спре "Ислямска държава"

4247 19
photo of Повече полиция по улиците на Европа няма да спре "Ислямска държава"

Още по темата

През последните три месеца групировката „Ислямска държава“ (ИД) започна координирана кампания за „износ на терор“ в Европа. През Ница до убийството на свещеник в Нормандия, джихадистите правят всичко възможно, за да нанасят удари. В тяхната идеология това се нарича „пренасяне на бойното поле“.

В своите съобщения, организацията твърди, че след като „кръстоносците нападат халифата“, то тогава „техните граждани трябва да изпитат същото“. Бомба за бомба, смърт за смърт, ужас за ужас. Така накратко звучи идеологията им спрямо нанасянето на удари по цели в Европейския съюз.

ИД прави опити за химически оръжия

Но те не се ограничават само до ЕС. Малко преди започването на олимпийските игри в Рио, джихадистките онлайн канали публикуваха редица съобщения, свързани с игрите. В канала на джихадисткото списание Inspire, те заявиха: „Трябва да изпитат удара върху себе си заради войните, които носят срещу мюсюлманите. Ударете ги по време на олимпийските игри – това ще ги заболи. Удряйте ги както можете и с каквито материали намерите, и винаги казвайте защо сте извършили атаката – за да знаят, че делата им имат последици. И нападайте само представителите на онези държави, които атакуват мюсюлманските земи – избягвайте неутралните страни, защото те не са наши врагове.

Полицията в Бразилия арестува най-малко 5 души, за които се смята, че са планирали атаки по време на игрите в Рио. Никак не малък брой, но властите се притесняват от размаха на комуникационните канали – само в групата на Inspire има над 2000 души, до които са достигнали тези послания. Ако премахнем стотина агенти на служби, изследователи и журналисти, успели да проследят комуникацията, можем да кажем, че 1900 души са успели да прочетат написаното.

Властите в Европа също реагираха. Броят на въоръжените полицаи в Лондон и като цяло във Великобритания се очаква да нарасне значително. Онова, което се виждаше досега предимно по улиците на Тунис, Египет или Пакистан, сега може да стане реалност и Европа с видимото присъствие на въоръжена до зъби полиция. Обществените обекти като площади, сгради на институции и храмове, са цели, които трудно биха се защитавали. Наличието на въоръжени патрули ще намали времето за реакция при терористично нападение, без прекомерни ограничения на свободите. Но събитията насочват разговора и към нещо друго.

Наличието на въоръжени сили по улиците на Европа може да ограничи жертвите на тероризма. Но това е средство за справяне със симптомите, а не причината. Полицията не може да спре т.нар. мъченичество, което е в основата на подобен тип атаки. Разпространението на радикалната идеология, наличието на хаос и възможност за трениране на бойци, са едни от основните причини.

Във Великобритания, например, има големи мрежи от радикали, част от глобални джихадистки движения за повече от 20 години. През 90-те години на миналия век, когато Алжир влиза в кървава гражданска война, мнозина джихадисти се местят в Лондон и Париж. Докато САЩ, Великобритания и Франция използват тайни затвори в Близкия изток и Северна Африка, защото в ЕС мъченията са забранени, европейските правителства приемат радикалите, смятайки това за начин да държат под напрежение неприятелски правителства. Един от тези хора е Умар Осман, по-известен като Абу Катада ал Филистини – един от най-важните джихадистки идеолози в света. Старите мрежи се съживиха, оказвайки помощ на 750 чуждестранни бойци от Британия да пътуват за Ирак и Сирия, за да се присъединят към „Ислямска държава“ и други радикални групи, които от 2012 до 2014 направиха всичко възможно да смажат опозиционните движения и в Сирия, и в Ирак, завземайки след това освободените пространства.

Покрай последните атаки – от Орландо в САЩ до Нормандия във Франция – се наложи тезата, че нападателите са т.нар. „вълци единаци“, вдъхновени от джихадистката идеология. Но това е капан. Отклоняването на вниманието в посока към вълците единаци, действа също в полза на „Ислямска държава“. Има все повече доказателства, че не става дума просто за вдъхновени от идеологията и пропагандата им нападатели, а за добре смазана машина, в която всеки има роля, координирана от амн ал харджи – отдел на ИД за чужбина, организиран по образа на тайните служби на Ирак при Саддам Хюсеин. Амн ал харджи съставят плановете за атаки, къде да се случат, кой да ги извърши. За разлика от конкурентната Ал Кайда, която опитва да предпази симпатизантите си, ИД иска извършването на колкото се може повече нападения за възможно по-малко време, независимо от цената.

За нападателя в Ница френската полиция заяви, че не е имало комуникация между него и „Ислямска държава“, но разследването показва, че атаката е добре планирана и е изисквала ресурси, които самият нападател не е имал. Тезата, че е „вълк единак“ отклони вниманието на властите от разкриването на мрежата, стояща зад атаката. Още по-интересен е случаят с бомбаджията в Ансбах, Мохаммад Далийл. Според седмичното издание на „Ислямска държава“, „Ал Наба“, той е таен агент на организацията от 2006 година и влязъл в Европа сред като бил ранен в началото на 2013 година. Според същото издание, Далийл е конструирал бомбата си три месеца и е бил в постоянна връзка с представител на ИД в Сирия. Нивото на централизирана координация от лидерството на ИД, за съжаление беше пренебрегнато като значимост при анализа на атаката. Подценяването на директната роля на организацията в атаките в Европа има смъртоносни последици. Това се видя най-ясно в серията от пропуски на френската полиция около нападението в Париж през 2015 година. Полицията така и не успя да намери връзки между няколко идентични инцидента, които имаха един и същи почерк и носеха знаците на организирана мрежа.

Движението на чуждестранни бойци ще се окаже трайно предизвикателство за сигурността и в бъдеще, като ИД вече се ангажира сериозно да примамва все повече британски граждани. Веднъж обучени в Сирия или Ирак, те могат да бъдат връщани в родните си държави, където да изграждат допълнителни мрежи. Редица интервюта с бивши членове на ИД показват, че групировката има стабилна структура извън териториите, които контролира, особено активна в Европа и САЩ. Това е двойна тактика, която много вероятно ще се изплати в един момент. Властите трябва да признаят още един важен проблем – връзките между джихадисти и организираната престъпност. Почти всички нападатели, които ИД използва, са с криминални досиета, провинили се, без личен живот и отритнати от общността. Все повече излизат доказателства и за контактите между картелите в Южна Америка и Ал Кайда в Западна Африка при преноса на оръжие, наркотици и придвижването на чуждестранни бойци. Ето защо, една от първите крачки на европейските правителства трябва да е удар по престъпните групи на своя територия. За съжаление, както е случаят в България, често политици прикриват криминална дейност за лична облага и това спира разследвания срещу мафиоти. Последният такъв много нашумял случай е с операцията на испанската полиция срещу канал за трафик на антики, който снабдява джихадистите с финансови постъпления от продажба на артефакти в Европа, но в редица балкански държави разследванията бяха спрени, включително в България, за което писах в колонката си в Actualno.com в началото на 2015 година.

Най-вероятно унищожаването на структурите на „Ислямска държава“ в Ирак и Сирия ще остави мрежите в Европа, но ще ги лиши от нужните полета за обучение. Ключовият компонент от това е стабилизиране на Сирия, което да предотврати възстановяването на ИД. Падането на Асад и създаването на временно правителство, което да представлява и кюрдските формации, ще обедини силите на терен срещу терористичните организации и особено срещу „Ислямска държава“. Към момента липсата на адекватни политики и подкрепата за Асад въпреки всичко, коства много – не само цивилни жертви, но и подкрепата на редица опозиционни бойци, които обръщат поглед към радикални групи, които така или иначе унищожиха голяма част от активистките кръгове и движения в Сирия под мълчаливото съгласие на международната общност. Мълчанието на западни държави подхранва разказа на „Ислямска държава“ за световната конспирация срещу мюсюлманите и сунитите, които само „халифатът“ може да защити. Бездействието и съобразяването с Асад дава легитимност на радикалните групи, които търсят симпатизанти за удари с безпрецедентна скорост. Най-пресният пример е ситуацията с военната формация Южен фронт, която е част от Свободната сирийска армия и оперира в провинция Дараа. Натискът върху бойците от страна на Командния военен център в йорданската столица Аман, създаден от САЩ, Великобритания и Йордания, да се бият единствено срещу „Ислямска държава“, но да не закачат сирийската армия, доведе до разцепление и срив на доверието. В последствие, около 200 бойци се присъединиха към Нусра (в момента ДжабхатФатах ал Шам) и „Ислямска държава“.

Атаката в Ница в средата на юли се случи две седмици преди извънредното положение във Франция, наложено след атентатите в Париж през ноември 2015 година, да бъде вдигнато. След Ница срокът му беше удължен с шест месеца. Това не само създава опасения относно злоупотребата с върховенството на закона, но също така е важно да се спомене, че извънредното положение не попречи на атаката в Нормандия да се случи. Премиерът на Франция заяви, че Франция ще трябва да живее с тероризма. Да, реалността е такава. И именно заради това са нужни устойчиви решения, а не перманентно състояние на паника.

В Анкара застреляха двама предполагаеми бойци на ИД

Автор: Руслан Трад

Редактор:

Етикети:

19 Коментара

Кафене

Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • Сирийски бежанец арестуван в Германия, готвел атентат на футболен мач 14 Сирийски бежанец арестуван в Германия, готвел атентат на футболен мач преди 9 месеца Профил на трол?
    Тръте, Тръте, пак "сирийски бежанец " арестували в Германия, пак искал да взривява гостоприемницие.. Този път на мач! така че австралийците добре са им намерили цаката на "искащите убежище", но трябва още да затегнат мерките! "Предполагаем член на "Ислямска държава" е арестуван в германския град Мутерщат. Според първоначалната информация става въпрос за високоп виж още ›› оставен член на ИДИЛ, но германските власти отхвърлиха това твърдение. Те потвърдиха само, че има арестуван. По думите им става въпрос за 24-годишен бежанец от Сирия. Мъжът е арестуван миналия петък, но за ареста се разбира едва сега. Арестът е извършен, след като полицията получила сигнал, че мъжът готви атентат по време на една от срещите от футболния шампионат. Според "Билд" задържането е станало при рутинна полицейска проверка, като преди това е имало сведения от затворник в съседната провинция Северен Рейн-Вестфалия."
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • Анонимен 13 Анонимен преди 9 месеца Профил на трол?
    Браво на австралийците, че строяват в две редици бежанската паплач! Австралия за доста страда от навлеците! Що не бягат към Саудитска Арабия, Катар тез бежанци, Трътка? Не ги сакаме, не разбраха ли?
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • Чети, бре Траде-Смраде, чети , бре, серсемино! 12 Чети, бре Траде-Смраде, чети , бре, серсемино! преди 9 месеца Профил на трол?
    Димитър Бочев Ако от малодушие и криворазбрана толерантност се въздържим от по-сурови мерки днес, рискуваме утре да пожертваме демокрацията си цяла-целеничка Димитър Бочев, bulgariaanalytica.org Така, както понякога има състрадание, което наказва, така има и жестокост, която щади.” Константин Блажени Противопоставянето на умерения ислям на радикалния ислям е тактика, която Западът възприе ощ виж още ›› е със старта на войната (действително е война) срещу тероризма през 2001 г. Оттогава насам стълкновението протича по две писти: военна и идеологическа. Военната аз не съм компетентен да коментирам – за това си има специалисти. Ако съдя по резултатите й в Париж и Брюксел, в Мадрид, в Лондон, в Москва и Анкара обаче, не ще да е кой знае колко успешна. Вълнува ме по-скоро идеологическата, идейната битка. Не само защото на това море аз съм капитан, а и защото тя предшества, придружава и детерминира военната. Преди да се случат по улиците, по влаковете, по летищата и автобусите, по площадите, по заведенията и концертните зали на големите европейски центрове, масовите убийства са се случвали многократно в представите и мечтите на атентаторите. Двете войни (менталната и физическата) са свързани неразривно – една обща война са, защото са една обща действителност. Доколкото последователността е от менталното, от метафизическото към физическото убийство, ако решим, че превенцията е най-добрата отбрана, първото сражение трябва да бъде за сърцата и душите на потенциалните терористи. Лесно е да се каже – трудно е да се направи. За всички е ясно, че ако спечелим идейната, вече сме спечелили и военната битка, без изобщо да сме я повели. Спечелили сме я по най-безкръвния, по най-лекия, по най-целесъобразния, по най-хуманния начин – като сме я предотвратили. Как обаче да стане това практически, още не е изнамерил никой. А не сме изнамерили, не защото цивилизацията ни е неизобретателна, а защото простата на пръв поглед материя е всъщност неимоверно сложна, заредена със скрита противоречивост, която се разкрива и започва да саботира усилията ни в хода на конфликта. Америка, а по нея и Европа, тръгна, както споменах, да противопоставя умерения ислям на радикалния ислям. Веднага след покушението срещу кулите-близнаци САЩ решиха да вдигнат в съседство с руините, погребали телата на хиляди нюйоркчани, огромна джамия. Символиката на този жест беше ясна като ден: да тръгнем с добро срещу злото, да противопоставим мира на войната, да изправим срещу верската нетърпимост на варварите толерантността на християнската ни цивилизованост. Звучи красиво и благородно, но, както доказаха впоследствие многобройните терористични акции и на западноевропейска, и на азиатска, и на африканска земя, неефективно и дори контрапродуктивно. Великодушието на Вашингтон и на западноевропейските му партньори не трогна, не демобилизира, не демилитаризира армията от атентатори: радикалният ислям продължи да се радикализира в сянката на това великодушие – чак до днешните поголовни безчинства на Ислямска държава. Неуспешността на подхода на Запада се обяснява само донякъде с месианския, с мисиониращия характер на исляма като религия. И християнството е мисиониращо, но не мисионира с подобни кървави похвати. Макар че го е правило преди 5-6 века, когато е било на днешната възраст на исляма. От това обаче не следва, че всичко е въпрос на време, че след 5-6 века и ислямът като християнството ще порасне нравствено, ще се очовечи и култивира – процесите са непредсказуеми и не подлежат на такова механично тълкуване. Само догматиката на комунисти и детерминисти счита, че само по себе си времето ни води от несъвършеното към съвършеното, че общочовешкият еволюционен процес е по правило прогресивен и съзидателен, че историческият опит автоматично ни прави по-добри и по-морални. Тъкмо този окървавен опит свидетелства, че пред човека пътят към възхода е точно толкова открит и възможен, колкото и обратният път, пътят към пещерното варварство. Ако тръгнем от корените на двете водещи световни религии, ще установим едно различие, което е съществено в морално отношение: Идеологията на християнството (Новият завет) не допуска (за разлика от Стария) убийство на неверници и друговерци, докато Коранът направо го препоръчва, давайки в сурите си дори конкретни указания, практически съвети как да се убиват грешниците. На тази база става трудно да се направи морално разграничение между радикалния и умерения ислям – и двата са фундаментални, и двата черпят от първоизвора, изхождат от Корана, който пък изхожда от нетърпимостта към другомислещия. Докато дидактичният, нравоучителен характер на Евангелието протича под върховенството на свободната воля, на правото на съзнателен свободен избор на всяка личност, Коранът е стопроцентова дидактика. За разлика от Новия завет, Коранът не подбира средства в защита на правата вяра, допускайки и насилие, и лъжа, и измама, и проституция, и търговия с жива плът. Фактически всяко престъпление, сторено в името на правата вяра, автоматично става не само морално допустимо, а и стратегически необходимо, превръща се от злодеяние в добродетел. Ето защо ми се струва, че както е несъстоятелно да се говори за умерен фашизъм, комунизъм или расизъм, така е несъстоятелно да се говори и за умерен ислям – безскрупулността обединява. Не ще и дума, че далеч не всеки мюсюлманин е терорист, че милиони мюсюлмани осъждат атентатите с непримиримостта, с която ги осъжда и европейската общност. Това обаче са присъди на непоследователните, на отклонилите се от императивите на Корана мюсюлмани, на ревизионистите. Пък и не в това е въпросът. Както знаем от пропитата с толкова кръв и сълзи история на миналия век, има немалко болшевики и националсоциалисти, които изначално са осъждали масовите убийства на двата тоталитарни режима, вследствие на което сами са ставали жертва на собствените си партии. Наличието на вътрешнопартийна съпротива срещу насилието (днес бихме я нарекли дисидентство) не прави обаче двата режима по-малко престъпни. Защото онези политически идеалисти и дисиденти, които са се опитвали да очовечат безчовечните си партии, са непоследователните комунисти и нацисти – и двете доктрини не само позволяват, а и изискват саморазправа на институцията с другомислещия. Тъкмо тук са заровени корените на злото, оттук тръгват изтребителните комунистически и нацистки концлагери. Така е и с исляма, чиито теоретични постановки не само позволяват, а и диктуват саморазправа с друговерците – дори хомосексуализмът се наказва според Корана със смърт. Тъкмо това обстоятелство подхранва психологически и идейно и издевателствата на Ислямска държава, и масовите убийства в Париж и Брюксел, в Мадрид, в Москва и Лондон, и атентата на летище Бургас, ако щете. Унищожават се неверници и друговерци, доброто громи злото. Така е не според някакви своеволни екстремни интерпретации на Корана – така е според автентичния Коран. За диалектическата взаимовръзка между цел и средства, за елементарния принцип, че благородни каузи не могат да се преследват с неблагородни похвати, Коранът не иска и да чуе – вместо, както прави християнството, да съизживява и разбира с мъчителни усилия драматизма на вярата и безверието, Коранът предпочита да елементаризира, да схематизира и да етикира и съди с лека ръка. Въдворяване на правата вяра без оглед на средствата – ето водещата инструкция, която дава Корана на последователите си. От което закономерно следва, че за да се обезсили терористичната вълна, заплашваща да залее целия свят, е необходимо преди всичко да се отнеме идеологическия, идейния ресурс на исляма. Как обаче да стане това на практика, след като няма кой да пренапише и облагороди Корана така, както Евангелието пренаписа и облагороди Стария завет, изхвърли от Вечната книга принципа око за око зъб за зъб, превърна насилието на старозаветниците в новозаветно милосърдие, подмени нетърпимостта с толерантност, мъстта – с прошката? През близките векове аз не виждам как ислямът ще извърви тази морална еволюция – всеки опит за преосмисляне на Корана ще бъде санкциониран от самия Коран, който е така канонизиран и склеротизиран, че, за разлика от Вечната книга, за нищо на света не би допуснал каквато и да е реформа – всяка подобна стъпка е считана за непростимо престъпление, което трябва да бъде подобаващо наказвано. А едва ли е необходимо да уточнявам, че единственото подобаващо наказание е смърт. Платеният с хилядите жертви на тероризма опит на новото хилядолетие говори, че толерантността, с която Оксидента се отнася към Ориента, не само не омекоти фронтовете, а напротив: доведе до нови и нови издевателства. Противопоставянето на умерения ислям на радикалния ислям, на което Западът разчиташе, доведе до неочакван резултат: вместо умереният ислям да прогони от съзнанието на мюсюлманите радикалния ислям, стана обратното. Толерантността на Свободния свят подхрани радикализирането на нови милиони ислямисти – не само на арабска земя. Така дяволският кръг се затваря, а отбраната ни срещу терористичните изстъпления става все по-трудна. Тогава? Ще се наложи Западът да направи стъпката, за която в момента не иска и да чуе: да стане по-малко толерантен не само към радикалния, а и към умерения ислямизъм – тогава, когато неговата идеология става несъвместима с основните морални принципи на цивилизационния ни избор. Друг път няма Откажем ли да тръгнем в тази посока, предстоящите атентати, които дебнат в засада и които, тръгнали от теорията към практиката на исляма, неминуемо ще се състоят, така ще нагнетят и ожесточат общественото съзнание, така ще поляризират фронтовете, така ще подхранят емоционално, така ще екзалтират и мобилизират европейските и американски националисти и екстремисти, че от днешната ни цивилизованост и помен няма да остане. Белязана със саможертвата Христова и с кръвта и страданията на стотици поколения, цивилизация като нашата, за която човешкият живот е висша ценност, трудно би воювала в рицарствен двубой с едно варварство, за което същият живот не струва пукната пара. „На нас ни се умира повече, отколкото на вас ви се живее” – заяви преди петнайсетина години командирът на терористичната банда на заложниците си в руската столица. Последвалата кървава драма илюстрира, че може да му се вярва. Сама по себе си толерантността е несъмнено благодат, но толерантността на Запада през следвоенния период и особено след гибелта на комунизма има един пагубен дефект: научно-техническата революция и произтичащата от нея консумативна стихия, която приспа инстинктите и наркотизира сетивността ни, я превърна в толерантност без граници. Това противоречи на човешката природа – човекът е ограничаван от толкова условности и е жизнеспособен само в определени лимити, не е пригоден човекът за безгранични величини. Всяка безгранична толерантност – и в това отношение историята на Стария континент предлага изобилие от примери – води до безграничен деспотизъм. Отправено с грешно послание на грешен адрес, днешното ни великодушие към ислямистите е самоубийствено. Да толерираме нетолерантността, която ден след ден ни убива в собствените ни домове, значи да разчистваме пътя към собствената си гибел. Ясните сигнали, които злодействата на религиозния радикализъм перманентно излъчват, трябва да ни доведат до ясни изводи. Несъразмерната толерантност – учи Карл Попър – унищожава сама себе си. По своята органика толерантността е не състояние, а процес – при това процес двустранен. Няма, не съществува еднопосочна толерантност – несподелената, лишената от всякаква взаимност толерантност, която Западът проявява към бежанските тълпи днес, закономерно се превръща по своите последици в толериране на престъпността, на насилието и злото. Всяка безмерна толерантност, която се натъква на милитаризираната нетолерантност на толерирания, е пагубна за толериращия. Показната и безкритична толерантност на Меркел, от която тя междувременно вяло се опитва да се дистанцира, наподобява по-скоро малодушие, гнил компромис на безпомощната неолибералната конюнктура на Запада – масовите издевателства на мюсюлманските бежанци в Кьолн и Хамбург го илюстрират. Едно от най-нашумелите напоследък изследвания, което обобщава германския опит с последната емигрантска вълна от Близкия и не съвсем близък Изток, носи мрачното заглавие „Германия се самоунищожава”. Цялото ни трупано с хилядолетия културно наследство предупреждава от тази зловеща угроза, която днес тегне над нас като никога преди. В „По образ и подобие” Музил е безпощадно точен: „Епоха, в която всичко е позволено, всеки път е носила нещастие на живеещите в нея. Порядъчността, въздържанието, благородството, музиката, нравите, стиховете, етикетът, възбраната – всички те нямат по-дълбока цел от тази, да придадат на живота облик в строго определени граници. Няма безгранично щастие. Няма голямо щастие без големи възбрани.” Възбрани, които да държат изначалната ни вродена нецивилизованост под око. Няма що: безграничните, безгранично свободните общества могат да бъдат местопребиваване само на съвършени създания, каквито всемирът не знае. Доколкото ние, хората, сме природно, генетично несъвършени, съжителството ни е възможно само под надзора на спуснати свише нормативи и под заплахата на въдворени на тяхната база институционални регламенти и санкции. Доколкото е и човек, дори Христос не е съвършен – за Мохамед пък, бракосъчетал се на старческа възраст с невръстно дете, изобщо да не говорим. Неохотата на Запада да втвърди позицията си спрямо ислямската напаст, нежеланието му да отчете, че атентаторите срещу цивилизацията ни не просто използват ислямската идеология като фасада и повод, а са нейно естествено продължение, задвижени са от фундаменталните теоретични постановки на Корана, има и своите психологически корени. Безграничността, в която най-проспериращите демокрации охолно и безгрижно живеят, идва някакси неусетно и от само себе си, без наш съзнателен принос, без наше собствено усилие. Мъчителни съзнателни, целенасочени усилия – за сметка на това – изисква стесняването, релативирането на толерантността съобразно смъртоносната заплаха, пред която ни изправи нейното абсолютизиране. А на човешката природа е свойствено по-скоро избягване, заобикаляне на усилията, отколкото тяхното съзнателно полагане. Вътрешният джихад, който според Корана е борба за себеусъвършенстване, е лична работа на всеки мюсюлманин – нека си го води, както намери за добре. Външният джихад обаче е насочен срещу фундаментите на християнското ни битие, срещу нас самите – все едно дали сме вярващи или материалисти. Никоя религия и никоя политика, никой бог и никоя цивилизация нямат право насилствено да подменят собствената ни идентичност с чужда – това би било духовно убийство. Което не бива да толерираме. Не призовавам, съвсем не призовавам да водим войната срещу враговете на нашия живот с безскрупулността, с която те я водят срещу нас – и в най-ожесточената битка ние няма да тръгнем като тях целенасочено да избиваме беззащитни жени и деца, да вземаме мирни заложници, да вършим публични назидателни обезглавявания. Става дума по-скоро за административни мерки, които да ограничат правата и свободите на похитителите – така, както те с пръст на спусъка ограничават нашите. Всяка критична гражданска ситуация, и особено войната, която вече бушува открито и скрито под прозореца ни, предполага подобни стъпки. Ограничени от терора са и нашите права на европейци и граждани на демократични общества. Когато милионни европейски градове заприличват на военни биваци, когато въоръжени до зъби полицейски и армейски патрули внушават по улиците ни по-скоро страх и несигурност, отколкото спокойствие и сигурност, когато един случайно изпукал фойерверк в центъра на Париж хвърля в паника стотици минувачи, когато правото ни дори на живот се превърне в борба за оцеляване, гражданското ни общество е длъжно да намери път да възстанови накърнената си гражданственост. На карта са поставени нашите основни права и свободи. Наплашеният човек не е свободен човек – той е роб на страха си. Проспала нехайно генезиса на ислямския тероризъм, в най-близко бъдеще Европа ще се види изправена пред неумолимата алтернатива или да приеме шериата, или да се справи с него чрез ограничаване на толерантността, сиреч, казано по-откровено, по недемократичен път – друга възможност на хоризонта на новото хилядолетие не се задава. Тук възниква един много завързан въпрос: Принципът за диалектическо единство между цел и средства не е ли валиден и за нас, недемократичните похвати, към които ще прибегнем, няма ли да ограничат собствената ни демокрация, няма ли да накърнят нейната цялостност? Това вече става пред очите ни – мерките за сигурност, които сме принудени да вземаме и днес, за да оцелеем физически, са на практика стесняване на демокрацията ни. Ако от малодушие и криворазбрана толерантност се въздържим от по-сурови мерки днес, рискуваме утре да пожертваме демокрацията си цяла-целеничка, да заменим цивилизоваността на декалога с нецивилизоваността на шериата. Като подгонения от хищника гущер европейската ни демокрация е заставена да пожертва опашката, за да спаси главата – друга, по-приемлива цена на оцеляването няма. Алтернативата е недвусмислена: за да съхраним цивилизацията и за нас, и за потомците си, трябва да я преобразим и да я рамкираме в нови регламенти, които да я направят по-малко уязвима за злото, по-боеспособна срещу агресията на варварството. Неимоверно трудно е, но и неимоверно необходимо. Въпросът е въпрос не само на тактика и стратегия – става дума, както споменах, и за психология. Радикализмът срещу нас закономерно поражда радикализъм в нас, а все още ограничената по размери днешна битка срещу свободите и правата ни, срещу физическия ни живот рискува утре да прерасне в световна война с несигурен край. Историята на християнството, която през Тъмните векове бе белязана от не по-малко кръвопролития и издевателства, учи, че новозаветният принцип за несъпротива срещу злото е несигурна бариера срещу дремещите в дебрите на съзнанието ни бесове и демони. Те нетърпеливо чакат своя шанс, а дали ще го дочакат, решаваме ние. Тук и сега. Утре, както предупреждава и новоизлязлата книга на Глен Бек „Всичко е заради исляма”, ще бъде късно, а вдругиден – невъзможно.
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • Анонимен 11 Анонимен преди 9 месеца Профил на трол?
    Я, па тоа.... Само една гьостерица може да намести мозъчето на арабина Трад. Иначе ще продължава да ни залива с тъпизми, които се опитва да ни представя за размишлизми. Плитко, плитко и тъпо, Руслане!
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • http://www.faktor.bg/lacheni-carvuli/79414-instruktziya-za-obezchovechavane.html 10 http://www.faktor.bg/lacheni-carvuli/79414-instruktziya-za-obezchovechavane.html преди 9 месеца Профил на трол?
    Чети , бе, Путколане, чети! "Димитър Бочев Несъпротивата в битката срещу фанатизираните варвари би довела до пълно тържество на злото „Разликата между животно и животно не е толкова голяма, колкото между човек виж още ›› и човек.” Плутарх Димитър Бочев, bulgariaanalytica Да ми простят социалния дарвинизъм всички старо- и неомарксисти, но аз считам, че животът на жертвите на терора е по-ценен, по-стойностен от живота на извършителите на терора. Пред всяка смърт се прекланям с еднакво преклонение, като елитарно мислещ човек обаче считам, че в живота всички ние сме не равни, а неравни и това онтологично неравенство, което е присъщо не само на човешката природа, а на природата изобщо, но което цивилизацията ни задълбочи и усъвършенства, придава различна значимост на отделните човешки животи. Казано с една откровеност, която на много академични хуманисти ще прозвучи цинично, с убийството на всеки невинен европеец побеждава смъртта, а с убийството на неговия атентатор побеждава животът. Най-добре е, разбира се, да няма убити и от двете страни на барикадата, но за да няма убити, трябва да няма и убиващи. Така че когато раздаваме моралните и наказателни присъди, не бива да забравяме от кого тръгва и към кого потегля упражняваното насилие. Не ние, европейските християни, сме обявили тази война на живот и смърт – за разлика от исляма, съвременното християнство е миролюбива религия, която отдавна, от цели векове вече, предпочита да воюва не с пръст на спусъка, а със словото Божие и словото людско на уста. И ако преди някоя-друга година грабнахме оръжията, то е само защото нас, европейците, никой не ни попита дали искаме или не искаме, дали приемаме или не приемаме тази проклета война – тя ни бе обявена и на нас не ни остана нищо друго, освен да я водим, а най-добре е да я доведем докрай, не като капитулираме, а като я спечелим. В „Света Йоана” Брехт пише, че срещу насилието може да се воюва само с насилие и аз му вярвам. Християнският принцип за несъпротива срещу злото тук не бива да ни подвежда. Несъпротивата срещу злото в християнския морален кодекс е форма на борба със злото, докато несъпротивата в битката срещу фанатизираните варвари би довела до пълно тържество на злото. Християнството е апология на живота, на животворното, съзидателно начало, а не на гибелта. Фронтовете на водения през новото хилядолетие двубой са морално неравностойни. Докато за християните човешкият живот е висша ценност, за воините на Аллаха същият живот е не себестойност, а само средство за прокарване и налагане на правата вяра – извън това му предназначение особена стойност той няма. Това инструментализиране на човешкия живот детерминира и насладата, с която фанатиците убиват, и готовността, с която умират. Да, но аз не съм те – аз би трябвало да ценя и зачитам не само своя собствен живот и живота на своите християнски братя, а и живота на всеки не-християнин – ще възрази критичният читател. Живота и на всеки не-християнин – да, но не и живота на убиеца на невинни хора, в името на каквито и богове и божества да убива той. Подобен убиец за мен не е човек – той има само анатомията и физиологията на човек. А не анатомията и физиологията правят човека човек – прави го такъв духовната субстанция. Работата е там, че аз не вярвам, че човекът е произлязъл от мирогледната маймуна на Енгел, аз не мога, както неведнъж съм писал, да си представя как първичната амеба ще извърви самостойно, без намеса свише, с лъжекрачката си непосилния път от първичната локва до д-р Фаустос. Казано с думите на един мой далекоизточен духовен учител, аз считам, че човекът е не анатомично същество с духовно битие, а духовно същество с анатомично битие. А това е една много сериозна разлика, която откроява приоритетите и трасира непристъпната граница между моето светоусещане и вулгарния материализъм на старо- и новомарксисти. Да пристъпя тази граница или дори само да допусна тя да се размие, значи да пристъпя към собственото си обезчовечаване. Според мен всеки, който тръгне да убива свой съчовек, само защото последният не споделя неговия възглед за Бога и света, всеки който допусне върховенството на подобен замисъл в съзнанието си, вече напуска човешката общност. Дори да не улучи, изстрелът, който си произвел срещу друг човек, само защото той е другомислещ, вече е разстрелял, убил е човека у теб – полицаят от антиреростичните части само те доубива, покосява телесното, несъщественото у теб. И го прави според мен в името на хуманизма, предпазвайки така и други твои съвременници, и теб самия от нови злодеяния. Зная, съзнавам колко оспорвана е подобна теза, но какво да се прави – и животът е оспорван. Аз нямам нищо против тази му оспорваност на теоретично, на духовно равнище, но когато разбеснели се съзаклятници тръгнат да оспорват, да отричат и отнемат физическия ми живот, само защото съм дръзнал да го живея и разбирам по начин, различен от техния, моята философска защита, защитата на моралисти, теолози, писатели и философи няма да ги спре. Тогава като гражданин на Европа и съгражданин на една цивилизация, за която ми се ще да вярвам, че е християнска не само по име, а и по дух, и която е дълбоко наранена и смъртно заплашена от нашествието на варварите, аз ще разчитам на командосите. Ще разчитам на тяхната практическа, физическа помощ – както те разчитат на моята теоретическа подкрепа в двубоя с едно зло, чието нашествие предполага разделение на труда и обособяване на ролите: аз ще воювам с духовните оръжия, които, надявам се владея по-добре от теоретиците на Алкайда, а рамо до рамо с мен командосите ще воюват с бойните оръжия, които, надявам се, владеят по-добре от практиците на Алкайда. Постигнем ли тази симбиоза, животът ще победи смъртта. Не я ли постигнем, ще стане обратното."
  • Анонимен 10.1 Анонимен преди 9 месеца Профил на трол?
    Пърцулане,чер араПино, няма какво да слагаш минуси на този прекрасен текст!Ти никога няма да си способен да достигнеш и половината от висотата му!Защото си гнусно, безпринципно араПче- интересчийче!Ако и да си шопар къде 200 кила!
    : 0 !
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • https://www.24chasa.bg/novini/article/5698135 9 https://www.24chasa.bg/novini/article/5698135 преди 9 месеца Профил на трол?
    От " 24 часа" пример за "злоупотреба на върховенството на закона": Рашидчо, който се опита да убие 26-годишен българин ,26-годишен компютърен специалист в столичния кв. “Люлин” е МАЛТРЕТИРАН от ЗАКОНА, оставят го в панделата, а той имал високо кръвно, сърцебиене и .....И ПЛАЧЕЛ!!!"36-годишният иракчанин Чия Рашид, който има статут на постоянно пребиваващ у нас, е простр виж още ›› елял с 3 куршума столичанин след скандал за повреден лаптоп, стана ясно в Софийския градски съд. Прокуратурата поиска чужденецът да бъде пратен зад решетките. Според обвинението на 5 август Рашид извадил незаконния си пистолет и стрелял по 26-годишен компютърен специалист в столичния кв. “Люлин”. Иракчанинът се разгневил, че ремонтът на разваления му лаптоп се бавел. Прокуратурата твърди, че Рашид е искал да убие компютърджията, защото е насочил оръжието към главата му. За щастие мъжът оцеля и за него се грижат медици в “Пирогов”. “Моля да ме пуснете на свобода, защото имам сърцебиене и високо кръвно”, каза със сълзи на очите Рашид. Въпреки това съдия Веселина Ставрева прецени, че чужденецът може да се укрие от правосъдието, и го прати в килията. Рашид е бил глобен за закана с убийство."
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • https://www.24chasa.bg/novini/article/5698135 8 https://www.24chasa.bg/novini/article/5698135 преди 9 месеца Профил на трол?
    От " 24 часа" пример за "злоупотреба на върховенството на закона": Рашидчо, който се опита да убие 26-годишен българин ,26-годишен компютърен специалист в столичния кв. “Люлин” е МАЛТРЕТИРАН от ЗАКОНА, оставят го в панделата, а той имал високо кръвно, сърцебиене и .....И ПЛАЧЕЛ!!!"36-годишният иракчанин Чия Рашид, който има статут на постоянно пребиваващ у нас, е простр виж още ›› елял с 3 куршума столичанин след скандал за повреден лаптоп, стана ясно в Софийския градски съд. Прокуратурата поиска чужденецът да бъде пратен зад решетките. Според обвинението на 5 август Рашид извадил незаконния си пистолет и стрелял по 26-годишен компютърен специалист в столичния кв. “Люлин”. Иракчанинът се разгневил, че ремонтът на разваления му лаптоп се бавел. Прокуратурата твърди, че Рашид е искал да убие компютърджията, защото е насочил оръжието към главата му. За щастие мъжът оцеля и за него се грижат медици в “Пирогов”. “Моля да ме пуснете на свобода, защото имам сърцебиене и високо кръвно”, каза със сълзи на очите Рашид. Въпреки това съдия Веселина Ставрева прецени, че чужденецът може да се укрие от правосъдието, и го прати в килията. Рашид е бил глобен за закана с убийство."
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • https://www.24chasa.bg/novini/article/5698135 7 https://www.24chasa.bg/novini/article/5698135 преди 9 месеца Профил на трол?
    От " 24 часа" пример за "злоупотреба на върховенството на закона": Рашидчо, който се опита да убие 26-годишен българин ,26-годишен компютърен специалист в столичния кв. “Люлин” е МАЛТРЕТИРАН от ЗАКОНА, оставят го в панделата, а той имал високо кръвно, сърцебиене и .....И ПЛАЧЕЛ!!!"36-годишният иракчанин Чия Рашид, който има статут на постоянно пребиваващ у нас, е простр виж още ›› елял с 3 куршума столичанин след скандал за повреден лаптоп, стана ясно в Софийския градски съд. Прокуратурата поиска чужденецът да бъде пратен зад решетките. Според обвинението на 5 август Рашид извадил незаконния си пистолет и стрелял по 26-годишен компютърен специалист в столичния кв. “Люлин”. Иракчанинът се разгневил, че ремонтът на разваления му лаптоп се бавел. Прокуратурата твърди, че Рашид е искал да убие компютърджията, защото е насочил оръжието към главата му. За щастие мъжът оцеля и за него се грижат медици в “Пирогов”. “Моля да ме пуснете на свобода, защото имам сърцебиене и високо кръвно”, каза със сълзи на очите Рашид. Въпреки това съдия Веселина Ставрева прецени, че чужденецът може да се укрие от правосъдието, и го прати в килията. Рашид е бил глобен за закана с убийство."
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • Анонимен 6 Анонимен преди 9 месеца Профил на трол?
    Еееее, господине Траде, ама ти си задмина опашката , бре! Ти чакаше след атентатa в Ница едни атаки на "десни ескстремисти", чакаше, чакаше, като един Годо ги чакаше, а то-ЙОК атаки на "десни ескстремисти", а пак атаки на мюсюлмански екстремисти! Сега си се закахърил за едни евентуални злоупотреби с върховенството на закона! Ама това е направо убийствена глупост, г-не Траде! виж още ›› Разбирам аз , че араПската ти душа жадува анархия и племенно- общинно управление, ама тука е Европа, тука е ЦИВИЛИЗАЦИЯ и тя , цивилизацията, е изобретила закона и неговото върховенство над желанията на разни примaти... Та така, драги ми Смехурко, пак си се осрал до ушите, пак си се накиснал в собствените си лайна.И пак си на показ. Драговолно!
  • Анонимен 6.1 Анонимен преди 9 месеца Профил на трол?
    Точно заради твърде меките френски закони и тяхното спазване стана възможно човек , който е във фиш "S " , с електронна гривна за следене, да заколи 85 годишен свещеник по време на службата му в неговата собствена църква. Така че тези "опасения" на г-н Трад,стил " Злочеста мюсюлманска Кръстинка" и "Загубена мюсюлманска Станка" само издават джихадистката му , виж още ›› ислямистка същност! Мюсюлманските "Кръстинки и Станки" не са злочести, те са нагли и войнствени!
    : 0 !
  • Анонимен 6.2 Анонимен преди 9 месеца Профил на трол?
    Точно заради твърде меките френски закони и тяхното спазване стана възможно човек , който е във фиш "S " , с електронна гривна за следене, да заколи 85 годишен свещеник по време на службата му в неговата църква. Така че тези "опасения" на г-н Трад,стил " Злочеста мюсюлманска Кръстинка" и "Загубена мюсюлманска Станка" само издават джихадистката му , ислямистк виж още ›› а същност! Мюсюлманските "Кръстинки и Станки" не са злочести, те са нагли и войнствени!
    : 0 !
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • Анонимен 5 Анонимен преди 9 месеца Профил на трол?
    В този случай Руслан Трад е прав, без спиране на потока и без настаняването им в сигурна зона в Сирия нещата няма да се променят.
  • Анонимен 5.1 Анонимен преди 9 месеца Профил на трол?
    Според мене г-н Трад няма такива идеи и намерения! Г-н Трад смята , че Европа и цивилизования бял свят са длъжници на ислямопитеците- били им експлоатирали нефтеца,цивилизовали ги били, пардон" колонизирали" ги били.. И сега им дължат на ислямопитеците безплатен подслон , храна, лечение и запалщане за това.Г-н Трад е за безпрекословно и безконтрокно пропускане на ислямистките орди в виж още ›› Европа. Самите сирийци , иракчани и афганистанци нямат никакво желание да искат, да осъществят , да употребят" сигурна зона в Сирия", те също са за разширявне и улесняване на бежанските коридори към Европа, понеже са хайлази , готованци и използвачи!
    : 0 !
  • Silvana Mihailova 5.2 Silvana Mihailova преди 9 месеца Профил на трол?
    Путин и Башар ал Асад това правят. Но на Руслан Трад те и това , което правят никак не му харесва... това е проблемът на Руслан Трад.
    : 0 !
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Нагоре
Стамен Янев за Actualno.com: В 8 от 10 коли има части, произведени в България

Стамен Янев е изпълнителен директор на Българска агенция за ...