X
 
 

Роден е Софроний Врачански

1513 7
photo of Роден е Софроний Врачански
Снимка: Уикипедия

1739 г.

Свети Софроний Врачански, известен и със светското си име поп Стойко Владиславов, а по-късно Врачански епископ, е български народен будител, духовник и пръв последовател на делото на Св. Паисий Хилендарски. В началото на 19 век той е приеман от руското и румънското правителство за основен представител на българската общност. Канонизиран е за светец от Българската православна църква с писмен акт на патриарх Кирил през 1964 г.

Стойко Владиславов е роден през 1739 година в Котел в семейството на заможен търговец на добитък. Самият той се венчава с Ганка Хаджиатанасова, с която има четири деца: Цонко, Владислав, Мария и Ганка. Цонко се оженил за Гана Хаджи Танасова и е бащата на княз Стефан Богориди (Стойко Цонков Стойков) и Атанас Богориди (Атанас Цонков Стойков). Мария е майка на бъдещия епископ Поликарп Патаролийски.

Речта на американския президент Роналд Рейгън, в която той нарича СССР "империя на злото"

Империя на злото е политическо клише, използвано за първи път от президента на САЩ Роналд Рейгън по отношение СССР. Обозначава силна ...

Софроний Врачански учи в килийно училище в родния си град по църковнославянски и гръцки църковни книги. Работи като абаджия, но се забелязва стремежът му към духовни занимания. През 1762 година е ръкоположен за свещеник, работи и като учител и книжовник в Котел. Голямо влияние върху дейността му оказва срещата му с Паисий Хилендарски през 1765 година в Котел. Отец Паисий му показва „История славянобългарска“, от която той прави препис, известен днес като Първи Софрониев препис. Самият Стойко Владиславов пътува до Света гора през 1770-1775 година.

През 1792 година напуска Котел, служи в енорията в Карнобат. Пътува до Цариград, Света гора, Анхиало, Арбанаси и през 1794 година става монах в Къпиновския манастир, а на 17 септември същата година е ръкоположен за епископ на Враца под името Софроний. Там развива обществена дейност и по някои сведения става инициатор за изпращане на политическа делегация в Москва от името на врачанските граждани. Поддържа връзки с гръцките фанариотски среди, посещава и манастира „Седемте престола“ в Стара планина, който е във Врачанска епархия. След случилите се през 1797 година размирици във Враца с участието на войските на видинския паша Осман Пазвантоглу напуска града и пътува из Северозападна България. За три години се задържа във Видин, където по това време управлява като полунезависим владетел Пазвантоглу. Този период е важен за изясняване на целите му като писател.

През 1803 година Софроний Врачански заминава за Букурещ, където служи като висше духовно лице. От епископската длъжност е освободен по негово настояване, но продължава да се подписва като Софроний Врачански. От 1806 до 1812 година е един от най-видните представители на българския народ в отношенията с руското командване след Руско-турската война. През последните си години се оттегля в манастир край Букурещ.

Александър Бел получава патент за изобретение, което той нарича телефон

Александър Греъм Бел е северноамерикански учен, изобретател и бизнесмен от шотландски произход, основоположник на телефонията, осно...

Най-добрите свои творби Софроний Врачански пише в букурещкия си период. „Кириакодромион, сиреч Неделник“ е сборник от поучения и слова за всички неделни и празнични дни в годината, написани въз основа на църковнославянски и гръцки източници — единственото отпечатано съчинение на Софроний Врачански. Отпечатан е в град Ръмник-Вълча през 1806 година. Сборникът има историческо значение — поставя началото на новобългарската печатна книга и налага говоримия език като книжовен. Книгата става широко популярна под името „Софроние“. Пише и друг сборник — „Неделное евангелское толкование“ (1805, Регионален исторически музей, Шумен). „Житие и страдания грешнаго Софрония“ и „Възвание към българския народ“ превръщат Софроний в най-видния представител на българската литература от началото на 19 век.

Неизвестна е датата на смъртта на Софроний (датира се по последния подписан документ от 2 август 1813 година). Същата година Димитър Попски пише за него ода. Канонизиран е за светец на 31 декември 1964 година от Българската православна църква, а паметта му се чества на 11 март.

Източник: Уикипедия

Дмитрий Менделеев представя първата Периодична система на елементите

Периодичната система (таблица на Менделеев) е класификация на всички химически елементи, установяваща зависимостта на различните свойст...

Actualno.com

Етикети:

7 Коментара

Кафене
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта

Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • от лекция за подготовка на кадри на военното ни разузнаване: 2 от лекция за подготовка на кадри на военното ни разузнаване: преди 6 месеца Профил на трол?
    "Княз Багратион, генерал-лейтенант от руската армия, главнокомандуващ руската Дунавска армия по време на руско-турската война 1811-1813 г.(която не е за освобождаване на българите) ползвал като свой източник именно Софроний Врачански. Още през 1807 Софроний Врачански се е срещал с главнокомандващия Днепърската армия, генерала от кавалерията Иван Михелсон, военачалникът разгромил селския метеж виж още ›› на Емелиан Пугачов. Същата година генерал Михелсон умира и РУСНАЦИТЕ ПРЕХВЪРЛЯТ Софроний Врачански да изпълнява разузнавателните задачи за фелдмаршал А.Прозоровски и ген.-лейт.Багратион, граф Н.Каменски, фелдмаршал Кутузов, адм.Чичагов и ген.М.Милорадович." Всъщност България не получава свободата си нито тогава, нито 1828-29 с Гърция или поне автономия като Сърбия , нито при Александър II. НО процесът на обезбългаряването на долнодунавските княжества, плътно населени с българи от векове, придобива нови форми и измерения. Независимо от Кримската война (1856), по фанариотска линия този процес ДОВЕЖДА ДО създаването на изкуствената държава Румъния, чийто фанариотски елит е използван от русия в много акции и войни срещу битките на България за национално обединение (1912-1918). В Молдова ОБАЧЕ не Никола Богориди,правнук на Софроний Врачански,а Йоан Кантакузин свързан с византийския род Кантакузиникурдисват за княз - всичко за руската мегали идея - каква България - ЕДНА ДУНАВСКА ВАСАЛНА област - това договарят руснаците и с австроунгария и със султана - русофиленето и до днес си е национално предателство
  • дядо иван грозни:"нет българи - нет проблема" балканска серия 2.1 дядо иван грозни:"нет българи - нет проблема" балканска серия преди 6 месеца Профил на трол?
    в поредната Руско-турска война на Кръстовден 1810г. командващият руските войски напускащи СВИЩОВ заповядва: „Сжечь город! Разрушит до основанию цитадель!“ 2000 ГОДИШНИЯ Град е изпепелен. Крепостта е взривена.Изгорени са и две големи православни църкви. От 9-те православни метоха - на манастира „Св.Екатерина“ в Египет,на манастира Зограф и др. остава само метоха на Хилендарския манастир с църквата виж още ›› - В двора й са погребани мощите на Св. Дамаскин Габровски, свещеномъченик Свищовски – проигумен на Хилендарския манастир - руснаците ги отнасят.Оцелява и малка църква на калето. Но изпепеляването на Свищов не е достатъчно за руския генерал. Той нарежда населението на града да се изсели във Влашко и лодките да се потопят, за да не могат да се върнат обратно. Свищовлии се заселват в Мавродин, недалеч от Дунава, други отиват в Букурещ и в отсрещния Зимнич, В Крайова, Галац, Браила, Брашов и др. На едно от свищовските семейства внук е румънският ген.Коанда,който помни българския си корен и 1913 г.пледира за България. Неговият син е един от създателите на френските реактивни самолети. Днес летището в Букурещ носи неговото име. 1810 изглеждало, че е краят на Свищов! Но през зимата Дунавът замръзва. По леда свищовлиите се връщат Отиват на своите необрани лозя, затрупани със сняг - от снега гроздето, което изнасят в Цариград и Солун е станало още по-сладко и към Коледа го продават -с парите почват възстановяването и Свищов отново става един от най-многолюдните градове по Дунава. Първо строят училище и възстановяват изгорелите си църкви.Историята на града почва да се определя – преди „изгорелството” или след „изгорелството”. През 1829 г. Руската армия след като с масово участие на българско опълчение дава свобода на гърция и автономия на сърбия отново на връщане изгаря Свищов. Този път е унищожена половината от града. Бежанците от това пожарище ИЗДИГАТ във влашко Александрия. Пътят от Зимнич към него и по-нататък към Брашов е наречен „Свищовски път“- водел към Европа! Жив е споменът за лозята в свищовското възкресение в свищовският фестивал на виното в седмицата около Кръстовден, възстановен след началото на демократизацията - наречен е „Свищовски лозници”! Сега подпалвачите им турят с размера на пловдивския альоша в цял ръст руски цар"освободител" - за назидание - руските покровители на православието на връх Петковден 1915г.бомбардират от морето и от въздуха и Варна
    : 0 !
  • дядо иван грозни:"нет българи - нет проблема" балканска серия 2.2 дядо иван грозни:"нет българи - нет проблема" балканска серия преди 6 месеца Профил на трол?
    в поредната Руско-турска война на Кръстовден 1810г. командващият руските войски напускащи СВИЩОВ заповядва: „Сжечь город! Разрушит до основанию цитадель!“ 2000 ГОДИШНИЯ Град е изпепелен. Крепостта е взривена.Изгорени са и две големи православни църкви. От 9-те православни метоха - на манастира „Св.Екатерина“ в Египет,на манастира Зограф и др. остава само метоха на Хилендарския манастир с църквата виж още ›› - В двора й са погребани мощите на Св. Дамаскин Габровски, свещеномъченик Свищовски – проигумен на Хилендарския манастир - руснаците ги отнасят.Оцелява и малка църква на калето. Но изпепеляването на Свищов не е достатъчно за руския генерал. Той нарежда населението на града да се изсели във Влашко и лодките да се потопят, за да не могат да се върнат обратно. Свищовлии се заселват в Мавродин, недалеч от Дунава, други отиват в Букурещ и в отсрещния Зимнич, В Крайова, Галац, Браила, Брашов и др. На едно от свищовските семейства внук е румънският ген.Коанда,който помни българския си корен и 1913 г.пледира за България. Неговият син е един от създателите на френските реактивни самолети. Днес летището в Букурещ носи неговото име. 1810 изглеждало, че е краят на Свищов! Но през зимата Дунавът замръзва. По леда свищовлиите се връщат Отиват на своите необрани лозя, затрупани със сняг - от снега гроздето, което изнасят в Цариград и Солун е станало още по-сладко и към Коледа го продават -с парите почват възстановяването и Свищов отново става един от най-многолюдните градове по Дунава. Първо строят училище и възстановяват изгорелите си църкви.Историята на града почва да се определя – преди „изгорелството” или след „изгорелството”. През 1829 г. Руската армия след като с масово участие на българско опълчение дава свобода на гърция и автономия на сърбия отново на връщане изгаря Свищов. Този път е унищожена половината от града. Бежанците от това пожарище ИЗДИГАТ във влашко Александрия. Пътят от Зимнич към него и по-нататък към Брашов е наречен „Свищовски път“- водел към Европа! Жив е споменът за лозята в свищовското възкресение в свищовският фестивал на виното в седмицата около Кръстовден, възстановен след началото на демократизацията - наречен е „Свищовски лозници”! Сега подпалвачите им турят с размера на пловдивския альоша в цял ръст руски цар"освободител" - за назидание - руските покровители на православието на връх Петковден 1915г.бомбардират от морето и от въздуха и Варна
    : 0 !
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

  • Анонимен 1 Анонимен преди 6 месеца Профил на трол?
    Лично съм виждал документи,от които е видно,че Стойко Владиславов/Софроний/ е бил платен резидент на руското разузнаване. Един от агентите му е врачанският златар,търговец и чифликчия - Димитраки Хаджитошев, който е събирал сведения за него Турските власти разкриват тази агентурна мрежа,Хаджитошев убиват,а Софроний е принуден да преджапа Дунава и да бяга във Влашко.Каква Паисиева история,какви п виж още ›› ет лева - Паисий пише “История славнобългарска” точно срещу целенасоченото погърчване на българите чрез православието за целите на мегали идеята на руската империя - русия при ЕКАТЕРИНА 2 се обявява за наследник на Византия и се мъчи да заграби "византийското наследство"- Проливите и Цариград. Затова Българските земи са обект на руския интерес , но българския етнос е най-многобройния в европейската част на османската империя и Българската патриаршия макар и изместена от старата столица в ЦаРИГРАД от 1235г. заема мястото на отпадналият Рим в петте първи (по време) патриаршии - Втория Рим -Константинопол е завладян от кръстоносците и за Трети Рим е възприеман Търново, чийто владетел носи алените!! ботуши – затова е Велико Търново. Това са корените на концепцията за Трети Рим, на който ляга руската панславянска мегали идея.Претекста за войните е ‘’защита на православието’’ но не на българската патриаршия, която по прово е в древната пентархия - затова най-важното което екатерина2 извоюва е правото на русия по договора от Кючук Кайнарджа 1774г. да е ‘’покровителка’’ на балканското православие – така Московската патриаршия узурпира статута на БЪЛГАРСКАТА патриаршия в пентархията до достойнство като наследник на първоапостолската Охридска епархия - след 1774 в патриаршията в Цариград русия вкарва само гръцки попове службата е вече само на гръцки,заточване на български владици, масово горене на богатите бълг. църковни библиотеки В духа на "Мегали идеята" решаване на руския проблем с българите е чрез асимилиране и погърчване от фанариотите от Патриаршията, - който не е съгласен, руснаците масово преселват българи в блатата на Бесарабия -докато Екатерина Велика води войните си с/у султана руските емисари изселват по различен начин над 500 000 българи. Последиците от руските войни за българите са отрицателни. Българите дават жертви не само във военните действия, в които те се включват масово с опълчение на руска страна, а и от разорението на земите и селищата им от руските войски. Десетилетия са необходими след 1829 за икономическото възстановяване на разорените територии. Това важи особено за Добруджа, която е активно въвлечена като територия във войната. Но най-тежка с оглед българските интереси последица и от тази война е организираното от Русия след нея преселение на българите. "Дядо Иван освобождава" цели села и градове. Фактически Русия прочиства от българи територията от дунавската делта до Одринско. Явно Русия принудително разрежда българския етнически елемент в този коридор, за по-лесен натисккъм Проливите при следваща военна кампания. Но свободила Гърция русия превръща Османската империя в руски протекторат и продължава антибългарския курс - брани турското статукво по земите ни, дори когато е разклатено, като при египетската криза 1833г. и укрепва руското влияние в балканските държави чрез раздаване на български земи на съседите ни.
  • ха ха "инициатор за изпращане на политическа делегация в Москва от името на врачанските граждани. Поддържа връзки с гръцките фанариотски среди " - руски "възрожденец" 1.1 ха ха "инициатор за изпращане на политическа делегация в Москва от името на врачанските граждани. Поддържа връзки с гръцките фанариотски среди " - руски "възрожденец" преди 6 месеца Профил на трол?
    В България манастирите са средища, които акумулират всички възможни форми на обществен живот – религиозен, икономически и културен. След чуждото нашествие и завоеванието първата задача на манастирските средища е оцеляването на книжовността, спасяването на писмената традиция и разпространяването й - за дълъг период от време са и единствената опора на народността. Страната е покрита с плътна мр виж още ›› ежа от метоси в по-важните селища – те са едновременно молитвен дом, страноприемница и средище за просвета. С най-добре развита мрежа от метоси са разполагали най-големите български манастири – Рилският, Зографският и Хилендарският. През вековете без собствена държавност не се е прекъсвала тази монашеска дейност – за която българската историческа наука все още крие за да не се каже истината за антибългарската политика на русия - по договора от Кючук Кайнарджа 1774г. русия става пълнновластна договора от Кючук Кайнарджа 1774г. русия - русия вкарва само гръцки попове в църквите службата е вече само на гръцки, в килийните училища на метосите гръцкия става задължителен за изучаване (както след съветската окупация 1944г. руския стана задължителен за русофициране на българите) - негърчеещите се българи са предавани на османските власти като бунещи реда в империята. Руснаците въвеждат принципа : когато един манастир има по-малко от 6 монаха - преминава в ръцете на по-многоброен манастир - управлението е поверено на гърците и те не допускат увеличаване на броя на българските монаси - така се намаля драстично броя на българските манастири. Гръцката и Сръбската патриаршия са имали прави на самостоятелно съществуване и така са набирали средства за издръжка на манастирите си.Българските манастири са под управлението на Цариградската, но вече гръцка, патриаршия и по този начин са поставени в тежко материално положение.До договора от Кючук Кайнарджа 1774г. м/у русия и султана българските манастири са били най-многобройни,но впоследствие много са завзети от гърци и сърби за целите на мегали идеята на руската версия на трети рим.Паисий Хилендарски пише Историята си като обръщение към гърчеещия се съветник на екатерина велика евгениус вулгарис
    : 0 !
  • КОЙто не знае що Паисий пише "История славно българска" - поне тея цитати да прочете 1.2 КОЙто не знае що Паисий пише "История славно българска" - поне тея цитати да прочете преди 6 месеца Профил на трол?
    "Но някои не обичат да знаят за своя български род, а се обръщат към чужда култура и чужд език и не се грижат за своя български език, но се учат да четат и говорят по гръцки и се срамуват да се нарекат българи ... Или българите не са имали царство и държава? Толкова години са царували и са били славни и прочути по цялата земя и много пъти са взимали данък и от римляни и от гърци ..." За виж още ›› ръката на св.Паисий Хилендарски във втория предговор е:"Преписвайте тая историйца и платете, нека ви я препишат, които умеят да пишат и пазете я да не изчезне!" ...и тя изчезна и я фалшифицираха - българите бяха претопени от морето новопоявили се с руските имперски интереси към българските земи славяни - точно както водите на комунделския язовир копринка заля пищната столица на тракийския цар - каква история каква 5-та патриаршия - третия рим е русия - започват с р и българите са им смъртни врагове - на аксаков не случайно сме си кръстили централна улица в столицата си - негова е историческата истина:всяко тържество на България е смърт за русия
    : 0 !
  • 1.3 преди 6 месеца Профил на трол?
    множество млади високо образовани БЪЛГАРИ, които не само осъзнават себе си като част от българския народ, ами и го демонстрират точно в борбата за Независима Българска църква - през 1844 г.цялата българска общественост - в Цариград и по всички български земи признава за свои безусловни водачи БЪЛГАРИТЕ Неофит Бозвели и Иларион Макариополски.В тях народът ни намира първите си общонационални полит виж още ›› ически лидери. Русия трябва да възстанови Византийската империя, за да има излаз на Егейско и Средиземно море и полага систематични и целенасочени антибългарски усилия чрез гръцката Патриаршия.На 3 април 1860 г. по време на великденската служба епископ Иларион Макариополски не произнася името на ГРЪЦКИЯ патриарх - по канона това отхвърля неговата духовна власт. Многобройните българи на литургията бурно одобряват този акт. А вестта за него бързо се разнася. Русия всячески пречи на ВЪЗРАЖДАНЕТО на БЪЛГАРСКАТА Църква. Независимо от злокобната руска намеса обединила гръцкото и сръбско духовенство и народи срещу българите, БЪЛГАРСКИТЕ ВЪЗРОЖДЕНЦИ УСПЯВАТ - Българската екзархия е учредена с ферман на султана февруари 1870: bg.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B0_%D0%B5%D0%BA%D0%B7%D0%B0%D1%80%D1%85%D0%B8%D1%8F#/media/File:Bulgarian-Exarchate-1870-1913.jpg - екзархията съдейства за обединяването на българските земи и ръководи просветното дело в тях и в изоставените от русия под османска власт български земи.Противопоставя се на сръбската и гръцката пропаганда под диктата на руските консули. До Балканската война в Българската екзархия са епархиите: Охридска, Битолска, Скопска, Дебърска, Велешка, Струмишка, Неврокопска, Костурска, Леринска (Мъгленска), Воденска, Солунска, Поленинска (Кукушка), Серска, Мелнишка, Драмска и Одринска. Първите 7 се управляват от български владици, а останалите – от екзархийски наместници.След погрома над България спретнат от русия в Междусъюзническата война екзарх Йосиф се премества в София.Последния Български екзарх Стефан, който 1943 г. активно участва в спасяването на българските евреи, 1948г. е ИЗСЕЛЕН от София поради откритото си несъгласие с наложената от сссруски окупатори безбожна антибългарска власт.За евреите по света екзарх Стефан е символ на спасението и българщината."Ако хуманизмът бе критерий - България трябва да приема Европа, а не обратното“, Емануел Зисман в реч за екзарх Стефан
    : 0 !
  • Екипът на actualno.com ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

missing image
Хавиер Солана: Преспанският договор – на...

В статия, публикувана от Проджект синдикейт бившият върховен представител на ЕС по въпросите на външната политика Хавиер Солана обръща ...

missing image
Седмичен хороскоп за 24-30 септември

Овен През тази седмица облаците във връзката ви внезапно може да се сгъстят. Най-добре не търсете под вола теле и бъдете по-ниски от т...