Богинята на раздора в покрайнините на Слънчевата система: какво откриха учените на Ерида

Снимка: Robert Hurt (IPAC)

Планетата джудже Ерида, която е сходна по размери с Плутон, дебне в далечните краища на Слънчевата система и остава загадка от откриването си през 2005 г., пише Reuters.

Факт е, че Плутон беше изследван от сондата New Horizons на НАСА по време на прелитане през 2015 г. Ерида е с 40% по-далече от Слънцето от Плутон и никога не е била посещавана от космически апарат.

Наскоро учените успяха да получат по-пълно разбиране на вътрешната структура на Ерида въз основа на нейното орбитално взаимодействие със спътника ѝ Дисномия.

Според изследователите Ерида има скалиста вътрешност, която се крие под ледената ѝ обвивка. Например Плутон също има скалиста вътрешност и лед отгоре, но планетата джудже също има подземен течен океан.

ОЩЕ: Озадачаващи обекти, открити далеч отвъд Плутон, разкриват нова част от Слънчевата система

Сравнение между Ерида (долу вляво), Луната и Земята. Wyattmars / CC BY-SA 4.0

„Знаехме, че Ерида е по-скалиста от Плутон, но това, което не знаехме, е дали Ерида е отделила скалата от леда. Това означава, че Ерида се е нагорещила достатъчно в някакъв момент от историята си, за да се разтопи, което е позволило на каменистите породи да потънат към центъра на планетата джудже. Ледът не е неподвижен, а се движи бавно, задвижван от остатъчната топлина отвътре. Най-вероятно в Ерида няма подповърхностен океан“, казва планетологът от Калифорнийския университет в Санта Крус Франсис Нимо, водещ автор на публикуваното изследване в списание Science Advances.

Диаметърът на Ерида е около 2326 км, което е малко по-малко от този на Плутон, който е 2370 км. Например диаметърът на Луната е около 3475 км. Отбелязва се също, че поради концентрацията на скали, които са по-плътни от леда, масата на Ерида с 25% превишава масата на Плутон.

„Вземете Плутон и добавете всеки отделен астероид в астероидния пояс и ще получите Ерида. Плутон е получил своя размер от лед, докато Ерида е предимно скала с малко лед на повърхността“, казва астрономът от Калифорнийския технологичен институт и съавтор на изследването Майк Браун, един от тримата учени, открили Ерида.

Наречена на древногръцката богиня на раздора, Ерида обикаля средно около 68 пъти по-далеч от Слънцето, отколкото Земята. На планетата джудже са ѝ необходими 557 години, за да завърши една обиколка около Слънцето. Плутон обикаля на средно разстояние около 39 пъти разстоянието на Земята от Слънцето.

Изследователите казват, че ако пристигнете в Ерида по обяд, то на планетата джудже ще цари здрач поради голямото разстояние от Слънцето. Тя би изглеждала не повече от ярка звезда в небето на планета джудже.

„На Ерида нашето Слънце може да бъде закрито с глава на карфица“, обяснява Браун.

ОЩЕ: Деветата планета в Слънчевата система е открита отдавна - тя и стотици други подобни планети

Ерида и Дисномия. NASA, ESA, and M. Brown (California Institute of Technology)

Дисномия, която е кръстена на митологичната дъщеря на Ерида, е с диаметър около 700 км и се състои предимно от лед.

„Точно като системата Земя – Луна, приливите и отливите на Ерида бавно отблъскват Дисномия и забавят въртенето на Ерида. Този процес е завършен: Ерида и Дисномия винаги представят едно и също лице пред другата – казва Нимо. – Луната винаги показва едно и също лице на Земята, но Земята не отвръща със същото.“

Ерида и Плутон се намират отвъд орбитата на Нептун – най-външната от осемте планети на нашата Слънчева система. Международният астрономически съюз признава пет планети джуджета – Церера, Хаумеа и Макемаке, в допълнение към Ерида и Плутон – въпреки че десетки други може да отговарят на изискванията. Ерида е най-масивната от тях. Новите открития запълват някои празнини относно Ерида.

„Това помага да поставим Ерида в контекста на цялата информация, която сме научили за Плутон, с неговите големи планини и гигантски ударен басейн, и ни припомня, че всяка от големите планети джуджета е уникална и трябва да бъдем предпазливи за твърде много изводи относно това, което знаем за Плутон", казва Браун.

ОЩЕ: Загадъчна като Плутон: Човечеството трябва да отиде до Планетата Х