X

Черната дупка в центъра на Млечния път се държи непредсказуемо

19907
Черната дупка в центъра на Млечния път се държи непредсказуемо
Снимка: NASA/JPL-Caltech

Източникът на радиолъчение в центъра на Млечния път - Sgr A*, за който се предполага, че е свръхмасивна черна дупка, се държи хаотично не само в краткосрочен, но и в дългосрочен план. Астрономите стигнали до това заключение, след като проучили как се променя неговата активност. Резултатите от изследването са публикувани в научното списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

"Все още не знаем какво причинява тези произволни изблици на активност на Sgr A*. Преди смятахме, че техен източник може да са облаци газ или звезди, които периодично се сближават с черната дупка, но не намерихме доказателства за тази теория. Също така не успяхме да потвърдим, че тези изблици са свързани с магнитните свойства на газа, който заобикаля този радиоизточник", казва Якоб ван ден Айнден от Оксфордския университет, един от авторите на изследването.

Земята е заобиколена от огромен космически мехур

Учени са реконструирали чрез компютърно моделиране еволюционната история на най-близката космическа среда и са стигнали до заключението...

Учените смятат, че в центъра на предполагаемо всички галактики във Вселената има една или дори няколко свръхмасивни черни дупки. Например в ядрото на Млечния път има източник на радиолъчение Sgr A* (Стрелец A*), който някои астрономи също смятат за такава черна дупка. Астрономите са научили за съществуването му в началото на 90-те години на миналия век по това, как привличането на този обект влияе върху орбитите на съседните небесни тела, припомня ТАСС.

Впоследствие астрономите открили, че Sgr A* е заобиколен от няколко десетки звезди и няколко големи облака газ, периодично приближаващи се и преминаващи на опасно разстояние от него. В миналото учените смятали, че тези срещи генерират изблици на активност на Sgr A* и водят до импулси на рентгенови лъчи и други форми на електромагнитно лъчение.

Айнден и колегите му поставили под въпрос тази хипотеза, след като направили широкомащабни дългосрочни наблюдения на промените в нивото на активност на Sgr A* с помощта на орбиталния рентгенов телескоп Swift. Този инструмент периодично наблюдава центъра на Млечния път в рентгеновия и гама-диапазона от 2006 г., от което учените се възползвали за изследване на дългосрочните закономерности в активността на Sgr A*.

Анализът на данните, събрани от Swift от 2006 до 2019 г., показал, че Sgr A* се държи напълно хаотично както в краткосрочна, така и в дългосрочна перспектива. Учените не са успели да открият нито една закономерност или повтаряща се тенденция в това, как се променя нивото на неговата активност и честотата на импулсите, произвеждани в рентгеновия диапазон на електромагнитните вълни.

Тъмната материя може да се крие в сърцето на древни черни дупки

Когато космическият телескоп „Джеймс Уеб“ заработи пълноценно и започне да наблюдава еволюцията на ранната Вселена, вероятн...

По-специално честотата на изблиците била необичайно висока между 2006 и 2008 г., след което внезапно се снижила през следващите четири години, а през 2012 г. отново започнала да расте. Причините за подобни хаотични колебания в силата и честотата на емисиите, според Айнден и неговите колеги, все още са загадка за учените.

Астрономите се надяват, че следващите наблюдения на Sgr A* с помощта на Swift и други орбитални обсерватории ще им помогнат да разберат дали има поне минимална връзка между тези събития и приближаването на облаците от газ и звездите със свръхмасивната черна дупка. Липсата на такава връзка ще принуди учените да търсят алтернативни обяснения за това, как възникват изблиците на активност на свръхмасивните черни дупки.

Великото изригване на масивна звезда – зашеметяваща нова визуализация (ВИДЕО)

Мистериозни нишки пронизват центъра на Млечния път

Призрачен сигнал от Космоса уплаши астрономи (ВИДЕО)

"Да се махаме оттук. Ние горим": как загинаха първите астронавти от лунната програма

Учени откриха мистериозен пулсиращ обект

Марс не е мъртва планета: подскачащи камъни разказват за чести марсотресения

До 2034 година: Русия готви три мисии до Венера

Български апарат ще лети към Марс (ВИДЕО)

На какво миришат планетите в Слънчевата система?

Човечеството бързо трябва да прати мисия до Нептун