Откриха земен кислород в лунни минерали

Откриха земен кислород в лунни минерали
Снимка: Getty Images/Guliver

На повърхността на полюсите на Луната учени планетолози са открили големи залежи от хематит - желязна руда, който се е образувал на повърхността на Луната благодарение на кислорода от земната атмосфера. Резултатите от техните изследвания са публикувани в научното списание Science Advances, предаде агенция Фокус.

"От видимата страна на Луната открихме повече хематит, отколкото очаквахме, тоест отлаганията на този минерал може да са свързани със Земята. Това откритие може да промени представите ни за това как изглеждат и сa устроени околополярните области на Луната. Земята може да е играла важна роля в еволюцията на нейната повърхност", каза един от авторите на изследването, планетологът от Хавайския университет (САЩ) Шуай Ли.

Русия разработва навигационна система за Луната

Руски учени вече разработват бъдещата навигационна система за Луната, като е предвидено в нея да бъдат включени най-малко 24 космически...

Планетолозите вярват, че Луната е образувана в резултат на сблъсъка на Земята и нейния прародител Тея, протопланетно тяло с размерите на Марс. След сблъсъка материята от двете небесни тела се е смесила, след което фрагментите от Тея и материята от кората на праземята са попаднали в околоземна орбита, където впоследствие се е образувала Луната. Тази теория добре обяснява масата на земния спътник и някои особености на външния му вид, по-специално факта, че учените не са открили железни съединения на повърхността му.

От друга страна, това отчасти противоречи на факта, че химическият и изотопният състав на Земята и Луната практически не се различават един от друг. Това е почти невъзможно да се обясни, ако приемем, че Луната е „наследила“ значителна част от материята си от Тея. Факт е, че това небесно тяло е възникнало в друг регион на Слънчевата система, тоест изотопи и различни редки елементи се съдържат в материята му в различни концентрации, в сравнение със Земята.

В последното си проучване Шуай Ли и колеги от лабораторията за реактивно задвижване на НАСА изучават данни от спектрометъра М3, който е инсталиран на индийската лунна сонда "Чандраян 1". В резултат на работата му те откриха, че минерали с желязо в състава си все още се намират на повърхността на Луната.