X

След епично търсене сред милиони звезди: Никой не се обади от центъра на Млечния път

Снимка: iStock

Астрономите не успяха да открият следи от извънземен разум в центъра на Млечния път. Тази зона е особено богата на звезди и затова се смяташе, че има повече шансове за откриване на извънземни. Търсенето се провеждаше в радиодиапазона: учените очакваха, че извънземните цивилизации, също като нас, използват радиото за връзка.

Препринт на статията по този въпрос е публикуван в сайта за препринт arXiv.

Човечеството отдавна се чуди дали има високо развити цивилизации някъде извън пределите на Земята. След като с помощта на автоматични космически апарати бе изяснено, че на други планети от Слънчевата система няма цивилизации от земен тип, разум започна да се търси в останалата част от Галактиката и извън нея.

Скоро ще видим НЛО, твърди харвардски професор

За най-голямата програма по търсене на извънземен живот може да се смята SETI, стартирала през 1959 г. През цялото това време учените сканират небето в търсене на радиосигнали с изкуствен произход. Изследователите изхождат от хипотезата, че същества с приблизително нашето ниво на развитие също ще използват радиовълни за комуникация и в този случай те могат да бъдат уловени. Освен това самите хипотетични извънземни цивилизации биха могли да изпращат сигнали в Космоса с цел да установят контакт.

Изглед към центъра на нашата галактика с обекта, известен като Стрелец A* - ярък радиоизточник, който съответства на свръхмасивна черна дупка. Снимка: NRAO/AUI/NSF

В продължение на 60 години астрономите са прехвърлили много методи за търсене и радиочестоти, но не са открили нито един надежден признак за съществуването на извънземна цивилизация. Въпреки това ентусиастите продължават да търсят.

Сега Ченоа Тремблей от Австралийската национална асоциация за научни и приложни изследвания и неговите колеги са извършили търсене на високоразвити цивилизации в центъра на Млечния път. Те сканирали тази област от небето на честота 155 мегахерца, но с течение на времето учените планират да прехвърлят колкото се може повече варианти.

Детектори ще улавят лазерни сигнали от извънземни

Районът на галактическия център бил избран по няколко причини. Първо, в този регион звездите са разположени най-плътно и следователно за това време били изследвани повече планети едновременно. На второ място, според авторите, плътното подреждане на планетните системи може да стимулира междузвездните комуникации на хипотетичните жители на галактическия център, а междузвездните предавания от своя страна да са по-лесни за прехващане поради тяхната по-голяма мощност.

Търсенето било осъществено с помощта на радиообсерваторията Murchison Widefield Array в Западна Австралия и продължило седем часа в продължение на две нощи. Зоната на търсене била около Стрелец A* - свръхмасивната черна дупка в центъра на нашата галактика, а общо били изследвани 144 планетни системи.

Заключението на учените е недвусмислено: „Не са открити надеждни технологични следи“.

Следите от технологични цивилизации – техносигнатури - са радиосигнали, които не могат да бъдат от естествен произход. Например трудно е да си представим природен феномен, който изпраща поредица от прости числа или някои други сложни неслучайни последователности.

Още едно изображение на гъсто населения център на Млечния път. Снимка: A. Angelich (NRAO/AUI/NSF); NASA/JPL-Caltech/ESA/CXC/STScI

Като цяло тези изводи не означават, че в избраната област няма техносигнатури. Може само да се каже, че в посоченото време и на посочената честота не са били открити структури, които авторите биха сметнали за изкуствени. Теоретиците смятат, че съществуват много сценарии, при които извънземните няма да са "видни" в радиодиапазона.

Например те могат да използват лазери за комуникация, които се различават от радиовълните по по-висока скорост на предаване, или да използват сложни методи за криптиране, в който случай сигналът ще бъде изключително труден за разграничаване от шума.

Шотландският астроном от XIX век и странната му теория за 22 трилиона извънземни

Като цяло, независимо че учените не са открили извънземни, не може да се каже, че работата не е донесла плодове. Първо, изследователите са проверили един от многото варианти. Второ, с всяко ново изследване методологията за откриване на сигнали се подобрява, което увеличава шансовете за успех в бъдеще.

Крайната цел на проекта SETI е да сканира цялото небе на всички честоти, но това все още не е възможно. „Преди да преминем към търсене на техносигнатури по цялото небе, трябва да бъдат решени много изчислителни проблеми“, обясняват авторите. Факт е, че в хода на всяко изследване учените получават огромно количество сурови данни. Техният анализ на ръка е невъзможен и затова следи от извънземни цивилизации се търсят чрез компютърни алгоритми, чиято работа съществено трябва да се оптимизира.

Шефът на НАСА: Китай може да кацне на Луната и да я обяви за своя територия

Най-опасният астероид в историята: учените разбраха ще се сблъска ли със Земята

Как се прави секс в Космоса

Български учени видяха бъдещето на Слънчевата система

Ракетата, която се разби в Луната през март, е образувала двоен кратер

Ловци на пришълци: Как Леонид Брежнев построи "затвор" за извънземни

Ще попадне ли някога Земята в черна дупка?

Лудото космическо време сваля спътници от орбита. МКС също е изложена на риск