Защо кометите носят нещастия и беди на човечеството

Защо кометите носят нещастия и беди на човечеството

През изминалата 2014 година наблюдавахме две лунни и две слънчеви затъмнения, седем комети и един астероид. Всяко от тези космически явления е красиво и безкрайно интересно за специалистите. Но за суеверните, особено преминаването на кометите, буди страхове. Действително от векове насам появата на тези небесни тела с дълги светещи опашки е било смятано за предвестник на природни бедствия.

Научно изследване обяснява причината за това поверие. Според Далас Абът, геоложка към обсерваторията „Ламонт-Дохърти“ към Колумбийския университет и авторка на проучването, то се дължи на поредица от изключително злощастни исторически факти.

Във Варна организират наблюдение на кометата Lovejoy

Варненската обсерватория организира днес наблюдение на кометата Lovejoy. Информацията съобщават от НАОП „Николай Коперник”....

Към 530 г. фрагмент от прочутата Халеева комета, която периодично преминава в близост до Земята, се е разпаднал в нашата атмосфера, образувайки гигантски прашен облак, предизвикал внезапно понижаване на температурите.

Ефетът от драстичната промяна, настъпила в климата, бил опустошителен: последвали небивала суша и глад, след което оцелелите били доизтребени от „Юстиниановата чума“, вилняла между 541 и 542 г.

Тази драматична поредица от събития е била проследена от Абът в хода на анализи на ледовете в Гренландия. Проби от пласта, съответстващ на първите десетилетия на VI век, са показали повишено съдържание на прах с извънземен произход, натрупан в продължение на поне седем години.

Анализът е показал, че той произхожда от Ета аквариди, метеорен поток, породен от Халеевата комета. Явлението обаче е можело да причини частично климатично застудяване, докато регистрираното между 533 и 537 г. е било глобално и катастрофално: световните температури се понижили с 3 градуса. Обяснението на подобен феномен изисквало намесата на много по-брутално събитие.

Може би вулканично изригване? Лабораторните анализи потвърждават, че през 536 г. е имало такова.

"Розета" доказа, че земната вода не е донесена от комета

Сондата на Европейската космическа агенция, която се установи на кометата 67Р, е открила, че водните изпарения там са съвсем различни о...

„Но то е било с минимален ефект. Според мен подобна промяна в глобалния климат е била предизвикана от нещо, паднало в океана“, твърди Абът. Тя и екипът й смятат, че са открили доказателство за подобен катаклизъм. В материала от сондата от ледовете на Гренландия имало голямо количество останки от миниатюрни тропически морски организми.

Абът и екипът е смятат, че падайки във водата, тяло с извънземен произход е разпръснало тези организми на хиляди километри, отвъд далечния и студен Арктически полярен кръг. Така те попаднали на острова, стърчащ над ледовете. Според американската геоложка, подобен катаклизъм би могъл да бъде произведен единствено от фрагмент от Халеевата комета.

Халеевата комета е една от най-известните комети, времето, за което изминава пълната си траектория, докато се завърне отново и засияе на нашето небе, е около 76 години. Хората от Земята я наблюдават от повече от 2000 години.

Установено е, че за първи път появата й е отблязана в древногръцки текст от 466 г пр. Хр. Впоследствие е спомената в китайски хроники, датиращи поне от 240 г. пр. Хр., а също и в Талмуд. Изобразена е върху гоблен в чест на Битката при Хейстингс през 1066 г., повече от два века след това Джото я изписва в една от фреските си в капелата (параклис) на семейство Скровени в Падуа. Но през VI век ефектът от преминаването й е бил наистина зрелищен. Преди всичко кометата е била невероятно ярка.

„На два пъти Халеевата комета е била изключително ярка и това е било точно към 530 година“, потвърждава Абът. „Когато кометите се разбиват или губят много отломки, сиянието се увеличава. Не е ясно къде точно е паднала отломката, не се знае и диаметърът й, но се смята, че е бил около 600 метра. След като се разбила, прахът се разпръснал в по-голямата част от земната атмосфера, скривайки Слънцето за дълго време и пораждайки низ от катастрофи. Така че, ако хората в древността са вярвали, че кометите са предвестници на нещастия, сега вече знаем защо.”, обяснява тя.

Приключенията на Фила не са приключили