Защо виждаме все по-малко звезди в нощното небе?

Защо виждаме все по-малко звезди в нощното небе?
Снимка: Климент Трендафилов

Екип от изследователи в проекта Globe at Night, използвал данните от 53 351 граждански научни наблюдения на нощното небе на различни точки по света, установи, че все по-трудно се наблюдават звездите на небето заради засилването на предизвиканото от човека светлинно замърсяване.

Наблюденията са извършени в периода 2011-2022 г.

Нощното небе е ставало с по средно 9,6% по-ярко всяка година от 2011 до 2022 г. Това означава, че много по-бледи звезди вече не могат да бъдат забелязани от любителите на астрономията.

Изследването, публикувано в изданието Science, показва, че от място, където преди е било възможно да се видят 250 звезди, за последното десетилетие броят е намалял на 100 звезди. Видимостта на звездите също така намалява с впечатляващо бърз темп - по-бързо, отколкото изследователите са очаквали на база данните от сателити и нарастването на броя хора.

ОЩЕ: Астрономи претеглиха Млечния път и откриха, че липсват огромни количества материя

Изследователят Кристофър Киба коментира пред Gizmodo как резултатите показват, че досегашните усилия да се контролира светлината не дават резултат. Поне не на континентално ниво.

Той ѝ екипът му са създали приложение на име The Nightlights, с което граждани по света, интересуващи се от наука, и непрофесионални астрономи могат да броят и класифицират източниците на светлина.

Според Киба възможен фактор за нарасналото светлинно замърсяване може би е използването на все повече LED светлини.

Масивни звезди крадат планети с размерите на Юпитер

Астрономи от университета в Шефилд (Великобритания) с помощта на симулация показаха как най-големите звезди решават въпроса с появата н...

"Тъй като LED технологията позволява повече светлина да бъде генерирана за същото количество енергия, един от резултатите на нейното развитие е нарасналото използване на светлина", обяснява Киба.

Основният проблем е в прекомерното използване на LED светлини от страна на хората, но самият метод, който се използва в LED светлините, води до емитирането на много синя светлина, а по думите на изследователя именно тя влияе за яркостта на небето.

ОЩЕ: 12-те най-важни космически мисии за 2023 година

Според Киба използването само на нужното количество светлина където и когато тя е нужна ще бъде добра стъпка в намаляване на светлинното замърсяване. От полза ще бъдат и избягване на осветление с твърде студена бяла светлина и такова, което произвежда ултравиолетова светлина.

Това далеч не е единствената пречка пред астрономите - сателити, като тези на Starlink, също могат да попречат за наблюдение на звездите, пишат Webcafe.bg.

Планета отвъд Плутон има странен пръстен от отломки

На 31 светлинни години от нас: има ли живот на "Wolf 1069 b"

Юпитер грабна рекорда по най-голям брой луни в Слънчевата система

Илон Мъск ще опита да изстреля кораба Starship през март

Скрит лунен прилив влияе върху магнитосферата на Земята

Излезте да видите кометата ZTF

Осем вероятни извънземни сигнала откриха астрономи

Пясъчни бури и силни ветрове: Какво видя марсоходът на Червената планета?

Когато погледнете Марс, а оттам ви зяпа мечка…