X
 
 

Гуидо Манкузи: Фамилия Щраус създават бизнеса в музиката

1495
Гуидо Манкузи: Фамилия Щраус създават бизнеса в музиката
Снимка: Гуидо Манкузи

Гала под звездите с музиката на фамилия Щраус и техни съвременници ще огласи площада пред катедралния храм „Свети Александър Невски“ на 8 август. Оркестърът на двореца Шьонбрун ще свири най-големите хитове на виенската музикална школа по време на българското си турне, което ще мине на 5 и 6 август през Велико Търново на хълма Царевец, а на 7 август през Летния театър във Варна.

Световноизвестният състав ще бъде воден от диригента Гуидо Манкузи. Той е роден в Наполи. Баща му е италианец, известен пианист, а майка му австрийска, оперна певица. Манкузи – младши започва да учи музика в Италия, но в Австрия завършва композиция, дирижиране, пеене и фагот.

Гуидо Манкузи композира своите обичани от публиката валсове, маршове и полки специално за „своя“ оркестър. През цялата си активна дейност като диригент и покрай многобройните турнета, които има по света, той намира време да отрази писмено музикалните идеи, които постоянно го съпътстват. Така например възникват валсовете „Виенчанката“, „Нощи в Букурещ“, „Разходка в Рим“, а също и „Галоп за свекърви“, всичките написани специално за оркестъра на двореца Шьонбрун. Ненапразно го наричат „крал на валса и полката“.

Защо станахте диригент?

- Защото музиката има толкова много стилове, исках да опитам от всичко. Като диригент ми се отдава да обединя всичко, което харесвам в музиката.

Как се породи любовта Ви към класическата музика?

– Породи се много рано, мисля, защото баща ми беше пианист, а майка ми – оперна певица, така че да, рано. Не помня конкретния ден, но се пристрастих към класическата музика още от ранна възраст, към операта. Oще в първия момент.

– Кой е Вашият инструмент?

– Гласът. Гласът е моят инструмент. Изучавал съм фагот, пиано, чембало. Мога да свиря на пиано, басо континуо (т.е. бас партията) и всички тези неща, но моят инструмент е гласът.

– Гласът е най-чувствителният инструмент.

– Да.

– Как се грижите за него?

– Тъй като не съм певец, не е нужно да бъда толкова стриктен с тялото си. Не пея професионално. Но гласът ми служи за това как да изразявам себе си, как да се изразявам пред други музиканти, пред членовете на оркестъра, пред певците. Как да боравя с точките и запетайките, как да представям. Знаете, това е много важно.

– Разкажете ни за любовта си към оркестър Шьонбрун. Как започна всичко и как се чувствате ?

– Моят приятел Петър Хосек, с когото се познаваме вече от много години, ме покани. Аз тогава бях диригент в Германия и той ми каза: „Искаш ли да дойдеш във Виена за малко и да създаваш виенска музика“, и аз казах: „ Да, бих искал да изразявам себе си и в този вид музика и да се обогатявам “. И така започнах, преди вече 20 години. Междувременно, любовта към виенския начин за създаване на музика ме пристрасти.

Оркестърът е прекрасен. Познаваме се от дълго време вече и знаем как да гарантираме, да работим и да си сътрудничим в група. Така че, от една страна, е лесно, от друга – доста трудно. Когато познаваш някого много добре, трябва да бъдеш точен/внимателен в изразяването си.

Но... за мен виенският начин на музициране е най-важното – това е философски начин на живеене и съществуване.

– Как подбирате репертоар за оркестъра?

– Първоначално беше сходен с този на други виенски оркестри, които свирят пред туристите, така че през първите години изпълнявахме само Моцарт и Йохан Щраус. Впоследствие започнах да разгръщам репертоара – с Хайд, Шуберт. Много е важно и за публиката да се докосне до Йозеф Хайдн и Франц Шуберт, защото аз мисля, че, да, Моцарт е гений, или е бил гений, но Франц Шуберт, според мен, е абсолютно най-виенският музикант някога. Защото е роден във Виена, живял е във Виена и е умрял във Виена. Той е exceptional for the за Семейство Щраус, защото именно Шуберт е измислил валса. Така че без Шуберт, няма Щраус. Невъзможно би било. Важно е публиката да знае това, както и за музикантите – да научат правилния подход към тази музика.

– Какъв е приносът на династия Щраус към Световното класическо наследство?

– Може да се каже, че Щраус са създателите на бизнеса в музиката, тъй като до онзи момент музикантите композират за графове, принцове, за конкретни фигури, а Щраус започват да пишат музика за народа, за обикновените хора – за теб, мен, нея – нас, за работническата класа, и това се превръща във вид „бизнес“. Йохан Щраус капелата – трима братя и един баща – т.е. реално са били четири капели, развиват бизнес, правейки турнета в Европа и дори САЩ и работейки върху начините за разпространение/продажба на виенската музика в други държави, за да я популяризират.

И аз мисля, че именно Йохан Щраус е бил гениален в бизнеса, защото братята му – Едуард и Йозеф – те по-скоро са били творците/артистите, а той – бизнесменът.

– Някои критици пишат, че музиката на фамилията Щраус е поп музика в класиката.

– Да, може да се каже. Популярна музика винаги е имало, имам предвид, дори Моцарт е писал такава за някое вечерно празненство, или за някой, който му е дал пари и е казал: „Моля те, напиши ми музика за струнен квартет, за мен, само за забавление“. Всички са го правили, но относно бизнеса, може да се каже, че Щраус са създали и музикалния поп бизнес, или това да бъдеш популярен за хората.

– Коя е любимото ви произведение?

– Нямам такова.

– От Щраус?

– Не, нямам любими. Дори валсът „На хубавия син Дунав“ или „Кайзер” валсът, които сме изпълнявали много пъти. Когато слушаш дадено произведение, естестено в един момент ти става скучно да го чуваш отново и отново, но когато наистина работиш върху него, можеш да вникнеш в музиката ...и така няма специални произведения. Няма и скучни произведения, само скучни артисти. Докато изучаваш творбата – тя е перфектна.

– Как подбрахте репертоара за лятното турне в България, защото оркестърът ще свири на много специални места в нашата страна под открито небе?

– Да, ние естествено трябваше да подберем по-мащабни произведения, подходящи за изпълнения на открито, а не камерна музика – такава не е възможна.

– Срещам ви в двореца Шьонбрун, как се чувствате на това специално място?

– Прекрасно!

– Какво е да бъдете част от това място?

– За мен това е чест и удоволствие. Наистина! Да бъда част от това възхитително и необикновено място във Виена, което сигурно значи много и за целия свят. Особено за нас, които работим тук, да имаме шанса да творим и да репетираме на това място, това наистина е уникална възможност и огромна чест.

– А каква е вашата връзка с българите и България?

– Връзката ми с българите естествено е тази с българските музиканти. Има много български музиканти тук във Виена, както и в нашия оркестър, и много се гордея с това. Имам двама много добри приятели, които са българи. Посещавал съм България покрай семеен бизнес, за почивка, за да изнасяме концерти с оркестъра – много пъти.

Билети могат да се закупят и в мрежите на Ticketportal.bg , Eventim.bg и  https://bit.ly/3MtTkpL

Етикети:

Най-важното за коронавируса четете тук
Заедно можем!
Помогнете на новините да достигнат до вас!

Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Actualno.com, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение помага за нашата кауза - обективни новини и анализи. Бъди активен участник в промяната!

И приеми нашата лична благодарност за дарителство.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Actualno.com