В освежаващо откритото поле на наградите "Оскар" тази година изненадите надделяват над пропуските след обявяването на номинираните.
Фаворитите - "Артистът", "Изобретението на Хюго 3D" и "Потомците" - получиха очакваните си номинации, но последвалото може да бъде определено по следния начин - приятна чудатост, предаде Асошиейтед прес.
Досега в наградния сезон Албърт Брукс бе възхваляван за необичайното си превъплъщение в образа на жесток гангстер в трилъра "Drive: Живот на скорост".
Като много други комици преди него обаче Брукс остана извън надпреварата за "Оскар" за най-добър актьор в поддържаща роля, от която отпадна и Бен Кингсли за "Изобретението на Хюго 3D". На страницата си в Туитър Албърт Брукс съобщи: "Ограбиха ме. Нямам предвид "Оскар"-ите, а буквално. Задигнаха ми панталоните и обувките. А към Академията - вие не ме харесвате, наистина не ме харесвате".
Номинацията на Демиан Бичир за най-добър актьор за изпълнението му във филма "По-добър живот" за мнозина е шок. Той и Гари Олдман за "Дама, поп, асо, шпионин" бяха предпочетени пред представителя на тежката холивудска артилерия Леонардо ди Каприо за "Джей Едгар" и пред смятания за фаворит Майкъл Фасбендер за "Срам". Академията за кинематографично изкуство и наука тази година "прещипа" категорията за най-добър филм с изискването за определен процент гласове за включване в нея.
Номинираните ленти трябваше да бъдат между пет и десет, като в крайна сметка се оказаха девет. Последното място се падна на филма "Извънредно силно и невероятно близо" - драма, посветена на събития от 11 септември 2001 г. и разказваща за тъгата и израстването. Повечето критици обаче определят лентата като прекомерен сантиментален кич. Следва любопитният случай с филма "Мъжете, които мразеха жените". Римейкът на шведската продукция по романа от трилогията "Миленуим" на Стиг Ларшон, заснет от Дейвид Финчър, получи солидните пет номинации за "Оскар".
В категорията за най-добра актриса Руни Мара зае мястото на някоя от считаните за фаворитки Чарлийз Терон и Тилда Суинтън. Останалите четири номинации за "Мъжете, които мразеха жените" са за операторско майсторство, монтаж, монтаж на звукови ефекти и звуков мишунг. Тези номинации "под чертата" свидетелстват за умелото майсторство при заснемането на един филм и съответно за добрата режисура. Изненадващото обаче е, че Дейвид Финчър, който бе номиниран от Гилдията на режисьорите, не намери място сред претендентите за "Оскар" в режисьорската категория. "Мъжете, които мразеха жените" също остана извън надпреварата за най-добър филм.
Една от загадките в наградния сезон бе как ще подходи Академията за кинематографично изкуство и наука към семейната драма "Дървото на живота" на Терънс Малик. Шедьовър според някои, претенциозен миш-маш с бродещия от един на друг ескалатор Шон Пен според други, филмът бе горещо защитаван от поддръжниците си и осмиван от критиците. В крайна сметка обаче поддръжниците спечелиха и "Дървото на живота" получи номинации както за най-добър филм, така и за най-добър режисьор.
Категорията, белязана от най-сериозно разместване, е тази за най-добра анимация. В нея френската лента с ограничени прожекции "Котка в Париж" и "Чико и Рита" /Испания, Великобритания/ се промъкнаха пред студийни продукции като "Приключенията на Тинтин" на Стивън Спилбърг, "Тайните служби на дядо Коледа" и "Колите 2" на "Пиксар". И забравените...Всяка надпревара за "Оскар" минава през пътя на късогледото пресяване, пренебрегвайки стойностни филми.
Сред тазгодишните сериозни пропуски на Академията за кинематографично изкуство и наука са апокалиптичната лента "В укритието", психологическата история "Опасен метод" документалната лента "Сена", и безспорно доста други заслужаващи признание филми.