Астрономи не откриха "подателите" на извънземния сигнал Wow!

Астрономи не откриха "подателите" на извънземния сигнал Wow!
Снимка: © Jerry Ehman

В продължение на 55 години никой не е изследвал частта от Космоса, откъдето може да е изпратен сигналът Wow!. Този сигнал е смятан от някои астрономи за послание от извънземна цивилизация. Сега международен екип от изследователи са провели двойно изучаване района, откъдето най-вероятно идва сигналът, но не са открили там нищо, достойно за внимание.

Сигналът Wow! е открит на 15 август 1977 г. от астронома Джери Еман с помощта на радиотелескопа „Голямото ухо“ на Университета в Охайо и все още се смята за един от най-мистериозните кандидати за ролята на потенциален радиосигнал от извънземна цивилизация. Той продължил 72 секунди, бил мощен, единичен и теснолентов, а честотните стойности били близки до водородната линия, която на теория е много подходяща за ролята на универсална междузвездна комуникация. Изкуственият му извънземен произход не бил доказан, но и не било намерено обяснение сред естествените източници (пулсари, екзопланети, комети или отражението на земния сигнал).

Оттогава този сигнал дълго е обсъждан в астрономическата общност, но така и не било възможно да се обясни произходът му. Досега никой не е провеждал подробно изследване на частта от небето, откъдето най-вероятно е възникнал сигналът. Сега астрономите са запълнили този пропуск и са провели двойно изследване на частта от нощното небе, където може да се намира източникът на Wow!.

По-рано учените са извършили цялостно търсене в базата данни на Европейската космическа агенция с над един милиард звезди. Това им позволило да стеснят възможните звездни системи, които биха могли да бъдат източник на Wow! до една звезда – 2MASS 19281982-2640123. Тя се намира в съзвездието Стрелец, на разстояние 1800 светлинни години от Земята.

Астрономите изследвали частта от Космоса, където се намира тази звезда. За тази цел те използвали телескопа Green Bank и Allen Telescope Array. И двата телескопа били насочени към звездата в един и същи ден: Green Bank я изучавал в продължение на два периода по половин час, а Allen направил шест наблюдения, всяко от които продължило пет минути. Имало и период, в който наблюденията се припокривали.

Резултатите са разочароващи за тези, които се надяваха на извънземен контакт: не е записан сигнал, достоен за възклицание „Wow!. Въпреки това астрономите отбелязват ефективността на използвания подход и се надяват, че подобно двойно наблюдение може да се използва за изследване на други загадъчни сигнали.

Изследването е публикувано в списание Research Notes of the American Astronomical Society.

ОЩЕ: След 45 години учен обясни мистериозния Wow! сигнал

Пясъчни бури и силни ветрове: Какво видя марсоходът на Червената планета?

Когато погледнете Марс, а оттам ви зяпа мечка…

Унищожаването на астероид с удар се оказа по-трудно, отколкото се смяташе

НАСА и Пентагонът разработват ракета с ядрен двигател за пътуване до Марс

Масивен астероид ща премине опасно близо до Земята

Защо виждаме все по-малко звезди в нощното небе?

Извънземният живот може да превръща суровите планети в рай – и астрономите искат да ги намерят

Астрономи претеглиха Млечния път и откриха, че липсват огромни количества материя

Какво ще се случи, когато пристигнат извънземни сонди?

Астрономите получиха сигнал от галактика на 8,8 милиарда светлинни години