Китайски апарат намери двойно доказателство за наличие на вода на Луната

Китайски апарат намери двойно доказателство за наличие на вода на Луната
Снимка: ASA/Goddard/Arizona State University

Космическият апарат „Чанъе-5“ не само е открил вода на Луната, докато анализирал почвени проби на мястото на кацане, но учените от мисията са успели да открият вода в проби, доставени на Земята, съобщава Space.com.

Китайският космически апарат „Чанъе-5“ през декември 2020 г. кацна в Океана на бурите на Луната. Това е най-голямото лунно "море" или тъмно петно от видимата страна на земния спътник.

Океанът на бурите е най-тъмната част от видимата страна на Луната. Снимка: NASA

Апаратът успя да събере най-младите лунни образци в историята, които същия месец „Чанъе-5“ върна на Земята за анализ. Учените са открили, че сканирането на повърхността на Луната и анализирането на образците в лаборатория на Земята показват наличието на вода в Океана на бурите.

„За първи път в историята използвахме резултатите от изследвания на повърхността на Луната на място и анализ на образци грунт на Земята, за да потвърдим наличието на вода в лунните образци“, каза Ли Чунлай от Китайската академия на науките.

По думите на учените резултатите от изследването не показват, че в този регион има огромни водни запаси. Изследването показва, че средно тази област от лунната повърхност съдържа приблизително 30 хидроксилни части на милион. Хидроксилът с един кислороден атом и един водороден атом е основният компонент на водата.

Учените са установили, че източникът на хидроксил са минерали, наречени апатити. А по-малка част от хидроксила е попаднала на повърхността на Луната от слънчевия вятър – поток от заредени частици от Слънцето, който постоянно пада върху повърхността на земния спътник.

Според учените новите данни могат да бъдат използвани за по-внимателен анализ на повърхността на Луната за наличието на вода. Бъдещите космически апарати вече ще могат да получат по-пълна картина за разпределението на водата на повърхността и особено за наличието на потенциален воден лед на Южния полюс на земния спътник.

Китай ще праща апарат до кратер на вечния мрак на Луната

По-рано изследователи установиха, че водата, която все още се съдържа на Луната, може да се пие от астронавти и дори от нея да се произвежда ракетно гориво.

Учени от Калифорнийския университет в Боулдър изказаха мнение, че поредица от вулканични изригвания на земния спътник, случили се преди милиарди години, са оставили след себе си залежи от лед на полюсите на Луната. От тези слоеве лед, които се оценяват на десетки метри, ще бъде възможно бъдещите колонисти да извличат вода.

Изследването на учените е допълнително доказателство, че на Луната има много повече вода, отколкото се смяташе преди. Но учените все още не са стигнали до консенсус откъде се е появила тя. Има много теории за появата ѝ, но според калифорнийските учени вулканичните изригвания са възможна причина за нейната поява.

Изследователите смятат, че по време на вулканични изригвания на Луната е имало изхвърляне на въглероден оксид и водни пари в големи обеми. Тези газови облаци за известно време са създали разредена и много краткотрайна атмосфера на спътника на Земята.

"Смятаме, че тази атмосфера се е задържала около 1000 години, през което време водната пара се е превърнала в лед на повърхността. Може да има няколко квадрилиона килограма лед", казва Пол Хайн от Калифорнийския университет в Боулдър.

В продължение на милиарди години този лед е бил погребан под дебел слой прах и лунен реголит. Но учените смятат, че на Луната ледът може да заема почти 10 000 квадратни километра от повърхността, особено в районите на Южния и Северния полюс.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Лунният град Груйтуйзен. НАСА ще изучава лунни куполи с необяснима природа