Нулев шанс астероидът убиец Апофис да удари Земята през 2029 г., потвърждава ново изследване

Снимка: IStock

Почти нулев е шансът скандалният астероид убиец на градове Апофис да удари Земята, когато се промъкне близо до нашата планета през 2029 г. – дори когато се вземе предвид фактор, който преди това не е бил разглеждан, показва ново изследване.

Апофис е 340-метрова космическа скала с форма на фъстък, останала след формирането на Слънчевата система преди около 4,6 милиарда години. Дебелата космическа скала не е достатъчно тежка, за да се смята за астероид „убиец на планетата“, но е достатъчно голяма, за да унищожи голям град. Той е кръстен на Апоп, египетския бог змия на мрака и безпорядъка, който е спечелил на космическата скала прозвището Бог на хаоса, пише Live Science.

ОЩЕ: Пак ни предупредиха за Апофис, който опасно ще се приближи до Земята през 2029 г.

Потенциално опасният астероид влезе в заглавията преди около 20 години, когато беше установено, че космическата скала ще прелети изключително близо до Земята през 2029 г. и потенциално може да удари нашата планета.

Последващи наблюдения обаче разкриха, че Апофис, който последно се приближи близо до Земята през 2021 г., ще премине безопасно покрай нашата планета на разстояние от около 37 400 километра – по-малко от една десета от разстоянието между Земята и Луната. Сегашната траектория на астероида също предполага, че е много малко вероятно той да представлява заплаха за Земята през следващите няколко века.

Но ново изследване е взело предвид променливи, които досега не са били разглеждани – а именно, че астероидът е бил изтласкан от сегашния си курс от сблъсък с друга космическа скала и след това се е устремил към Земята. Изследването е достъпно в базата данни за предпечат arXiv и е прието за публикация в списание Planetary Science Journal.

„Ние изчислихме пътищата на всички известни астероиди, използвайки подробна компютърна симулация на нашата Слънчева система и беше оценена възможността за такова малко вероятно събитие“, казва водещият автор на изследването Пол Уигарт, астроном от Западния университет в Лондон, Канада. „За щастие не се очакват подобни сблъсъци.“

Новото изследване изхожда от „възможен риск, че отклонение от текущата му траектория [причинено от сблъсък с друг астероид] може да приближи Апофис до въздействие върху нас“, казва съавторът на изследването Бенджамин Хаят, астроном от университета Ватерло в Канада.

Учените наблюдаваха нещо подобно през 2022 г., когато космическият апарат DART на НАСА се разби в астероида Диморф, като успешно промени траекторията на космическата скала през Слънчевата система и напълно промени формата ѝ.

„Хипотетично друг астероид, който се сблъска с Апофис, може да доведе до такова отклонение, което ни мотивира да проучим този сценарий, колкото и малко вероятен да е той“, казва Хаят.

Но новите симулации показали, че Апофис ще се сближи с друг астероид през 2026 г., когато ще премине покрай 1300-метрови астероид Ксантус на минимално разстояние от около 10 000 км, пишат изследователите.

ОЩЕ: Ако човечеството изчезне, ще се появи ли някой вместо нас?

Въпреки че Апофис не представлява заплаха за Земята, учените все пак ще разгледат по-отблизо огромната космическа скала. Космическият кораб OSIRIS-REx, който събра рекордна проба от астероида Бену и успешно го достави на Земята миналата година, сега е преименуван на OSIRIS-APEX и е изпратен на нова мисия да лети заедно с Апофис през 2029 г., след като се приближи до Земята.

Учените се надяват, че сондата ще може да хвърли светлина върху това как интензивните гравитационни сили на астероида в близост до Земята ще променят формата и структурата му, което може да промени шансовете му да ни удари в бъдеще.

„[Апофис] беше първата правдоподобна заплаха от астероид за нашата планета – казва Вигерт. – Дори сега, когато знаем, че е напът да ни пропусне, астрономите остават бдителни. Това е астероидът, който просто не можем да спрем да наблюдаваме.“