Облаци пречат на откриването на извънземен живот

Облаци пречат на откриването на извънземен живот
Снимка: ESA, NASA and L. Calçada (ESO)

Облаци, заобикалящи екзопланетите, се оказаха сериозно препятствие, заради което астрономите не могат да определят присъствието на живот на далечни небесни тела, съобщава изданието The Atlantic.

Космическият телескоп „Хъбъл“ е отделил много месеци за изучаването на земеподобната планета GJ 1214b край светило в съзвездие Змиеносец. Телескопът 15 пъти „снимал“ планетата, докато тя преминавала по орбитата на фона на своята звезда и светлината на последната проблясвала през атмосферата.

Извънземни ще се появят след смъртта на Земята, но някъде все пак ги има

Американски изследователи смятат, че липсата на извънземен живот във видимите предели на Вселената се обяснява с това, че подобни на Зе...

Но спектралният анализ не могъл да разкаже нищо за химичните съединения в атмосферата на GJ 1214b – станало ясно само, че тя е заобиколена от плътен слой облаци. Атмосферите на други планети с аналогични размери (HD 97658b, GJ 436b, и GJ 3470b) също се оказали неподвластни на изучаване с „Хъбъл“.

Сега астрономите планират да заобиколят този проблем, изследвайки екзопланетите не на фона на техните звезди (транзитен метод), а като улавят светлината от звездата в момента, когато тя се отразява от атмосферата. Освен това изучаването на самите облаци може да съдържа указания за молекулярния състав на атмосферата.

И накрая облачната покривка на екзопланетите ще бъде пресъздадена на Земята. В лабораторията на Масачузетския технологичен институт планират да създават газови облаци от цинков сулфид и калиев хлорат – смята се, че именно тези вещества влизат в състава на облаците на GJ 1214b.

Като облъчат синтетичните облаци с лазер под различни ъгли, учените планират да изяснят как техните аналози в реално време се разпознават от телескопите.

Шансовете да открием извънземни зависят от разширението на Вселената

Скоростта на разширение на Вселената е пряко свързана с шансовете ни да открием извънземен живот, са установили физици от Израел, САЩ, ...

След две години ще започне работа приемникът на „Хъбъл“ – космическият телескоп „Джеймс Уеб“. Той излъчва в инфрачервения диапазон, което ще облекчи задачата му да наднича през облаците.

Но времето на „Джеймс Уеб“ ще бъде много дефицитно, затова астрономите така или иначе трябва да търсят алтернативни начини за определяне на перспективите от гледна точка на живот на екзопланетите, отбелязва Lenta.ru.