Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Телескоп картографира магнитните полета около черната дупка на Млечния път

31 март 2024, 07:50 часа • 2375 прочитания

Екипът на Телескопа на хоризонта на събитията (Event Horizon Telescope, EHT) публикува първото поляризирано изображение на сянката на свръхмасивната черна дупка в центъра на Млечния път. Данните от наблюденията говорят в полза на модела на магнетизирания акреционен диск и сочат към спираловидно и подредено магнитно поле близо до черната дупка Стрелец A*. Двете статии (12) са публикувани в The Astrophysical Journal.

ОЩЕ: Черната дупка в центъра на Млечния път изкривява пространство-времето (ВИДЕО)

EHT е радиоинтерферометър със свръхдълга база, който комбинира няколко телескопа в различни точки на Земята и провежда наблюдения при дължина на вълната от 1,3 милиметра. Един от най-важните резултати от проекта досега е получаването на изображение на сянката на свръхмасивната черна дупка Стрелец A*, разположена в центъра на Млечния път, което окончателно е потвърдило нейното съществуване.

Наблюденията на EHT са в съответствие с модели на черна дупка с маса от четири милиона слънчеви маси, върху която пада горещ, радиационно неефективен акреционен поток, с ниска степен на акреция (светимост на ниво 10 – 9 от границата на Едингтън).

Но учените се интересуват не само от геометрията на сянката на черната дупка, но и от модела на магнитните полета в близост до нея. Информацията за това, както и за плътността, температурата и състава на плазмата се носи от поляризацията на лъчението (кръгова или линейна) от непосредствената близост до черната дупка.

В случая със свръхмасивната черна дупка в центъра на активната галактика M87 напасването на моделите по данните от наблюденията на EHT позволило да се измерят магнитните полета и да се разкрие силната магнетизация на акреционния диск.

Екип астрономи от EHT са представили резултатите от анализа на поляриметричните наблюдения на Стрелец A*, проведени при честоти от 226 – 230 гигахерца през април 2017 г., включително първото поляризирано изображение на сянката на черната дупка.

Наблюденията показват, че излъчващият пръстен около черната дупка е силно линейно поляризиран (24 – 28 процента), с максимална стойност от четиридесет процента в западната част на пръстена, което е много повече от тази на черната дупка в галактиката M87. Това създава силно подредена структура с висока степен на ротационна симетрия, която демонстрира спираловидно движение към черната дупка. При кръгова поляризация се наблюдава умерено (5 – 10%) поляризирана диполна структура на излъчването.

Сравнението на компютърни модели с данните от наблюденията говори за диск, в който акрецията е силно повлияна от магнитни полета. В такъв модел нашата черна дупка може да генерира джет поради механизма на Бландфорд – Знайек, при който енергията на въртене на черната дупка се извлича от мащабни полета на диска.

ОЩЕ: Черната дупка на Млечния път не просто се върти

Това е подобно на резултатите, получени за галактиката M87. Изчисленията в рамките на най-подходящия модел дават средна стойност на напрегнатостта на магнитното поле на разстояние 7,3 радиуса на Шварцшилд от Стрелец A* от 26 гауса и около 560 гауса близо до хоризонта на събитията на черната дупка, скоростта на акреция в това случай е 5 × 10-9 слънчеви маси на година.

Антония Михайлова