Астрономи откриха три нови спътника на Уран и Нептун

Астрономи откриха три нови спътника на Уран и Нептун
Снимка: NASA, ESA, Mark Showalter (SETI Institute), Amy Simon (NASA-GSFC), Andrew I. Hsu, Michael H. Wong (UC Berkeley)

Астрономи откриха два нови спътника на Нептун и един на Уран. Намерените обекти са с размери от 8 до 23 километра и са в издължени наклонени орбити, което може да означава, че са били уловени в миналото от гравитацията на планетите, съобщава сайтът на Института „Карнеги“.

В момента лидер сред телата на Слънчевата система по отношение на броя на спътниците е Сатурн, който вече има 145 луни. На второ място е Юпитер с 92 спътника, следван от ледените гиганти Уран (27 спътника) и Нептун (14 спътника).

Екип от астрономи, ръководен от Скот С. Шепърд от Института „Карнеги“, Дейвид Толен от Хавайския университет и Чад Трухильо от Университета на Северна Аризона, съобщава за откриването на две нови луни на Нептун и една нова луна на Уран.

S/2023 U1 бил забелязан за първи път на 4 ноември 2023 г. от Магелановите телескопи, а по-късно този спътник на Уран бил забелязан в архивни изображения от телескопи, както и изображения от телескопа „Субару“. Дължината му е осем километра и прави едно завъртане около планетата за 680 дни. В бъдеще спътникът ще получи собствено име в чест на герой от пиесите на Шекспир.

Спътниците на Нептун S/2002 N5 и S/2021 N1 първоначално били забелязани през септември 2021 г. от Магелановите телескопи и телескопа „Субару“, а един от тях бил наблюдаван и от обсерваторията „Гемини“ и телескопите VLT. Дължините на S/2002 N5 и S/2021 N1 са 23 и 14 километра, а орбиталните им периоди – съответно 9 и 27 години. Те ще получат свои имена в чест на нереидите от древногръцката митология.

И трите луни имат яйцевидни орбити, силно наклонени към равнината на ледените гиганти. Това означава, че те не са се родили около планетата домакин, а са били гравитационно прихванати по-късно.

Предполага се също, че около Уран и Нептун има динамични групи от външни спътници, подобни на групите около Юпитер и Сатурн, които биха могли да възникнат при разрушаването на големи спътници. Това се подкрепя от сходството на орбитите на откритите спътници с някои вече известни спътници на Уран и Нептун.