Блуждаещи огньове на Слънцето. Учени откриха ярки точки на звездата

Блуждаещи огньове на Слънцето. Учени откриха ярки точки на звездата
Снимка: Solar Orbiter/EUI Team/ ESA&NASA; CSL, IAS, MPS, PMOD/WRC, ROB, UCL/MSSL

Слънчевите петна не са единствените „украшения“ на нашето Слънце. Учените успяха да открият малки по слънчевите стандарти точки, които се появяват и изчезват много бързо на местата, където Слънцето изхвърля плазмени примки, съобщава SciecneAlert.

Новите обекти на Слънцето, открити от космическия кораб Solar Orbiter, са наречени слънчеви точки по аналогия с известните слънчеви петна. Учените смятат, че тези мимолетни обекти са резултат от промени в магнитното поле на Слънцето, както и много подобни явления на нашата звезда. Изследването е публикувано в изданието The Astrophysical Journal.

Слънцето и неговото магнитно поле

Магнитното поле на Слънцето е обект на голямо внимание от учените. Макар че изследователите знаят как се създава то, малко е известно за процесите, които протичат в него. Например слънчевите петна са региони на Слънцето, където магнитното поле е особено силно. А слънчевите изригвания и изхвърлянето на коронална маса се случват поради прекъсването и присъединяне на линиите на магнитното поле на Слънцето.

170 "малки" слънчеви точки

Учените от Лабораторията по слънчева физика на Lockheed Martin, водени от Санджив Тивари, са изследвали отблизо изображения от Solar Orbiter и са открили малки кръгли ярки точки на слънцето. Техният брой бил приблизително 170 броя.

Solar Orbiter/EUI Team/ESA&NASA; CSL, IAS, MPS, PMOD/WRC, ROB, UCL/MSSL

Тези точки били средно еднакви по размер - около 675 км в диаметър, което е малък размер по слънчевите стандарти. Тези обекти били с около 30% по-ярки от заобикалящата ги плазма, но се появявали и изчезвали само за 50 секунди.

Някои точки оставали изолирани а други се обединявали и изхвърляли струи плазма. Учените са открили, че тези точки се появяват в райони на Слънцето с по-голяма магнитна активност.

Компютърно моделиране на помощ

За да разберат причината за появата им, учените създали специален компютърен модел. Изследването показало, че тези точки се появяват в момента, когато протича магнитно присъединяване между линиите на магнитно поле, които излизат от повърхността на Слънцето, и линиите, които се връщат обратно.

Тъй като магнитното присъединявне създава примки от плазма, от тези точки също излизат подобни примки. Но учените са открили, че някои точки не се появяват в пресечната точка на линиите на магнитното поле. Това означава, че те може да имат различни източници. Според учените такъв източник може да бъде също разпространението на магнитоакустични вълни в слънчевата плазма, в резултат на което се появяват ударни вълни, които водят до появата на слънчеви точки.

Необходими са повече изследвания, за да се разбере точно произходът на тези точки на Слънцето, казват учените.

Разберете какво е магнитно присъединяване и как учените се доближиха до разкриването на мистерията на слънчевите изригвания.