Може ли Земята да е в черна дупка?

Може ли Земята да е в черна дупка?
Снимка: iStock

За земляните, които се взират в Космоса, нашата Слънчева система изглежда заобиколена от милиарди звезди в Млечния път. Но възможно ли е да открием доказателства, че се намираме в нещо още по-фантастично, като например черна дупка?

Черните дупки са места във Вселената, където гравитацията е толкова силна, че изкривява времето и пространството около себе си; веднъж попаднало вътре, нищо – дори светлината – не може да излезе.

В един сценарий черна дупка отдавна може да е погълнала Земята. Но ако това се случи, гравитационното привличане ще бъде катастрофално, казва Гаурав Хана, физик в университета на Роуд Айлънд (САЩ).

Коя е най-голямата черна дупка във Вселената?

Когато Земята се приближи до черната дупка, времето ще се забави. В зависимост от размера на черната дупка материята може да се разтегне във форми, подобни на спагети. Дори ако планетата преживее това „спагетифициране“, Земята ще попадне в плътната и малка сингулярност, където ще бъде изпепелена от налягането и температурата на невъобразима гравитационна сила, казва Хана пред Live Science.

Затова можем да изключим възможността черна дупка да е погълнала Земята в някакъв момент от нейната история – тя щеше да бъде заличена за част от секундата.

Но има и друг начин, по който Земята може да е попаднала във вътрешността на черна дупка: тя може да се е образувала там.

„Една черна дупка изглежда като Големия взрив в обратна посока... Математиката изглежда подобна“, казва Хана. Докато черна дупка колапсира в малка точка с голяма плътност, Големият взрив е избухнал от такава точка.

Ако попаднете в черна дупка, ще застинете в пространството и времето завинаги

Една теория твърди, че Големият взрив първо е бил сингулярността на черна дупка в по-голяма родителска вселена. Плътният център се компресира, „докато по някакъв начин не се взриви и в черната дупка се образува бебешка вселена“, обяснява Хана.

Тази теория, известна като космология на Шварцшилд, предполага, че нашата Вселена сега се разширява в черна дупка, която е част от родителската вселена. На теория този сценарий би означавал, че вселени могат да съществуват във вселени и че обратното пътешествие през черна дупка - вероятно невъзможно постижение, тъй като дори светлината не може да се върне – би отключило непознати сфери.

Но тази теория е малко вероятно да бъде доказана; нищо не може да се върне през хоризонта на събитията на черна дупка.

Но ако Земята е в черна дупка, експертите имат някаква оценка за размера на космическото чудовище. „Ако сме в черна дупка, тя трябва да е изключително голяма“, казва Скот Фийлд, доцент по математика в Университета на Масачузетс, Дартмът.

Земята не е просто пъхната в черна дупка с размерите на планета или дори такава с размерите на Слънчевата система. Ако случаят беше такъв, учените щяха да забележат“, допълва Фийлд. Ще има видими следи от въртенето на черната дупка. Или ще видим фините изкривявания, причинени от екстремната гравитация – като забавяне на времето и разтягане на материята – докато хората се движат в черната дупка.

Най-близката черна дупка всъщност не е толкова далече от нас

Ако Земята съществуваше в черна дупка с размерите на Земята например, хората биха забелязали ефектите от тези приливни сили, като спагетификация и забавено време, докато пътуват от едно място на земното кълбо до друго, обяснява Фийлд.

Така че всяка черна дупка, наречена дом, трябва да е огромна, с размерите на Вселената и толкова обширна, че не можем да пътуваме достатъчно далеч или достатъчно бързо, за да открием гравитационните изкривявания, казва Фийлд.

От вътрешността на вселена в черна дупка земляните „няма как да разберат, че съществува друга родителска вселена“, допълва Хана. Така че намирането на нашия предшественик би било, меко казано, трудно. Все пак „би било прекрасно“, ако тази теория беше вярна, заключава ученият.

Изследователи откриха повече от 1000 нови обекта в Слънчевата система