Планетолози откриха пещери на Луната, в които хората ще могат да живеят

Планетолози откриха пещери на Луната, в които хората ще могат да живеят
Снимка: NASA/Goddard/Arizona State University

Учени от Калифорнийския университет са провели финансирано от НАСА изследване, в резултат на което са открили кратери с постоянна температура на Луната – резултатите от работата на учените са публикувани на официалния сайт на НАСА.

Използвайки данни, получени от космическия апарат Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) на НАСА и компютърни симулации, учените са открили, че в някои ями на Луната се намират пещери, в които винаги се поддържа температура от около 17°C.

По думите на учените тези територии могат да станат термично стабилни места за изследване на Луната в сравнение с областите на повърхността на земния спътник, които денем се нагряват до 127°C, а нощем се охлаждат до минус 173°C. Тези пещери могат да се използват за убежище от слънчевите лъчи и студените лунни нощи, когато хората пребиват на Луната.

Ямите на земния спътник са открити за първи път през 2009 г. и оттогава учените си задавали въпроса дали водят до пещери, които могат да бъдат изследвани или използвани като скривалища. Ямите или пещерите също така могат да осигурят известна защита от слънчевата радиация и микрометеорити.

„Около 16 от повече от 200 ями вероятно представляват срутени лавови тръби“, казва Тайлър Хорват, доктор по планетарни науки в Калифорнийския университет и ръководител на новото изследване, публикувано наскоро в Geophysical Research Letters.

Две от най-големите ями имат видими издатини, които явно водят до пещери или кухини, и има убедителни доказателства, че издатината на още един кратер също може да води до голяма пещера.

NASA/GSFC/Arizona State University

„Хората са еволюирали, живеейки в пещери, и бихме могли да се върнем в пещерите, когато живеем на Луната“, каза Дейвид Пейдж, ръководител на Diviner Lunar Radiometer Experiment, който участва в температурните измервания в изследването.
Тайлър Хорват е обработил данни от термовизионната камера Diviner, за да разбере дали температурата във вътрешността на кратерите е различна от температурата на повърхността.

Фокусирайки се върху цилиндрична яма с дълбочина около 100 метра и приблизително с дължината и ширината, равна на Морето на спокойствието на Луната, Хорват и колегите му използвали компютърни симулации, за да анализират топлинните свойства на скалите и лунния прах, и съставили графика с изменението на температурата на ямата.

Един ден на Луната е равен на около 15 земни дни, през които повърхността е постоянно бомбардирана със слънчева светлина и често достатъчно гореща, за да заври вода. Толкова продължават и жестоките студени лунни нощи. Но според резултатите от изследването температурата в постоянно засенчените части на кратерите леко се колебае през лунния ден, оставайки на ниво около 17°C.

Учените са стигнали до извода, че именно засенчването е причината за поддържането на постоянна температура, като ограничава нагряването през деня и предотвратява излъчването на топлина през нощта.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Лунният град Груйтуйзен. НАСА ще изучава лунни куполи с необяснима природа