Три планети недалеч от Земята може би са обитаеми

Три планети недалеч от Земята може би са обитаеми

Астрономи съобщиха за откриването на три потенциално обитаеми планети, разположени само на 40 светлинни години от Земята в съзвездие Водолей.

Става дума за звездната система TRAPPIST-1, в центъра на която е разположено неголямо студено червено джудже, чиято маса около 10 пъти отстъпва на слънчевата, а силата му на светене е около две хиляди пъти по-малка от тази на Слънцето.

Откриха най-близката планета като Земята

Наблюдения с телескопа "Спицър" потвърдиха съществуването на земеподобна планета на 21 светлинни години от Слънцето. До момента това е ...

Откритието е извършено с телескопа TRAPPIST в чилийската обсерватория Ла Сила на Европейската южна обсерватория.

И трите планети се въртят около червенето джудже по кратки орбити. Те са съпоставими със Земята както по маса, така и по диаметър, затова ги наричат земеподобни.

Планетите се намират много близо до своето светило – 20 и 100 пъти по-близо, отколкото е Земята до Слънцето. Първата планета извършва пълно завъртане около червеното джудже за два непълни дни, втората – за три дни, а третата – за 18 дни, съобщава РИА Новости.

Макар че екзопланетите са разположени близо до своята звезда, температурите на тяхната повърхност са сравнително ниски – от 11 до 120 градуса за първата планета, около минус 30 – плюс 68 градуса за втората и от минус 73 до плюс 7 градуса за третата.

Синя планета се върти край червено джудже в съзвездие Рак

Наблюдения на разсейването на светлината в атмосферата на "горещ Нептун" край звездата GJ 3470 в съзвездие Рак са установили, че тя е о...

Всичко това говори, че екзопланетите, изглежда, се намират в така наречената обитаема зона – област около звезда, в която водата може да се намира в течно състояние. Тоест при определени условия на тяхната повърхност може да има всички условия за зараждането на живот.

Но учените подозират, че първите две планети се въртят около TRAPPIST-1 по такъв начин, че едната им част винаги гледа към звездата, а другата винаги се намира в сянка. Това понижава вероятността на повърхността им да има живот.

Астрономите очакват да получат по-подробна информация, когато бъде изстрелян орбиталният телескоп "Джеймс Уеб". Очаква се това да стане през 2018 година.