Черна дупка ражда звезди

Черна дупка ражда звезди

Международна група астрофизици са провели наблюдения на далечен галактичен купов и са открили, че източник на газа в ядрото на галактиката се явяват студени молекулярни облаци.

Когато се приближава към свръхмасивната черна дупка, това междузвездно вещество активира процеси на образуване на звезди, става ясно от статия, публикувана в изданието Nature.

Втора гигантска черна дупка откриха в Млечния път

Японски астрофизици разказаха за откриването на втора гигантска черна дупка в Млечния път. Досега учените знаеха за съществуването на е...

С помощта на Големия телескоп в обсерваторията Паранал в пустинята Атакама учените са изследвали галактичния куп Abell 2597, който се намира на 1 млрд. светлинни години от Земята.

Те са изучили разположението и движението на студения газ, който, както се оказало, образува масивен акреционен поток към черната дупка, разположена в центъра на най-яркия куп (BCG) – гигантска елиптична галактика, заобиколена от плътен облак гореща плазма.

Оказало се, че горещият йонизиран газ се явява само обвивка, в която се намират много по-студени и масивни молекулярни облаци. При определени условия те се стремят към повърхността на черната дупка, което на свой ред поддържа процесите по звездообразуване в междузвездната среда в близост до ядрото на галактиката.

Разстоянието, на което се е протегнал студеният газ, се оценява от няколко до десетки парсека, а масата на молекулярните облаци – на милион планети като Земята.

Мощен взрив ще разтърси Вселената след сблъсък на черни дупки

Две свръхмасивни черни дупки, които се въртят една около друга в центъра на далечна галактика в съзвездие Дева, ще се сблъскат, в резул...

Откритието променя привичната представа, според която черните дупки подхранват облака нагорещен газ.

Акреционен поток се нарича веществото, което се привлича от гравитацията на масивно тяло. В случая с черните дупки материята се ускорява до огромни скорости, като се върти на орбита във вид на акреционен диск.