"Червени гейзери" от черни дупки убиват галактиките

"Червени гейзери" от черни дупки убиват галактиките

Наблюденията на големи галактики са установили, че процесите на звездообразуване в "най-спокойните" галактики спират в резултат на формирането на така наречените червени гейзери – потоци от свръхгорещ газ, пораждани от свръхмасивната черна дупка в техния център, става ясно от статия, публикувана в изданието Nature.

"Звездите се раждат от концентрации газ, но както сочат изследванията от последните десетилетия, в много галактики, независимо от присъствието на "звездни строителни материали", така и не се раждат нови светила. Това е сравнимо с пустиня, покрита от гъсти облаци. Ние знаехме, че процесът по звездообразуване в "тихите" галактики се потиска и сега смятаме, че "червените гейзери" са виновни за това", казва Едмънд Чунг от Токийския университет.

Нов метод определя точното разстояние между галактиките

Астрофизици от Университета на Саутхемптън са разработили нов метод за точно определяне на разстоянието до галактиките. Благодарение на...

В центъра на Млечния път и практически във всички галактики присъства свръхмасивна черна дупка, която по невидим начин "дирижира" процесите по кръговрат на веществото по цялата галактика. Астрономите отдавна смятат, че активирането на такива черни дупки води до постепенно опустошаване на галактиките и прекратяване на процесите по звездообразуване в резултат на това, че черната дупка нагрява и изхвърля студените облаци прах и водород извън пределите на галактиката, в които се раждат звездите.

Едва миналата година учените са получили първите преки свидетелства, че това действително се случва, като наблюдавали галактиката IRAS F11119 в съзвездие Голяма мечка. Оставало неясно как черната дупка успява да "задуши" формирането на звезди и защо нейната хватка не отслабва, след като тя сама се лиши от храна.

Чунг и колегите му са открили възможен отговор на тези въпроси, използвайки наскоро публикувания атлас на близките галактики SDSS-IV MaNGA, подготвен от Слоановския обзор на небето.

Учените изследвали няколкостотин "тихи" галактики от SDSS-IV MaNGA и открили необичайна закономерност – във всички тях газът не се въртял равномерно около галактичния център, а хаотично. Наблюденията на една от тези галактики са установили, че виновни за това били структури, които учените кръстили "червени гейзери" – конични снопове горещ газ, изплювани периодично от свръхмасивната черна дупка.

В най-древните галактики има следи от вода

Група астрономи от Калифорнийския технологичен институт в САЩ е установила, че най-интензивното звездообразуване в Космоса се е случило...

Подобни потоци газ могат да се формират в околностите на черната дупка дори когато тя е на "диета" и не поглъща големи маси газ и прах.

Тяхната мощност е достатъчна, за да "смеси" газа в цялата галактика, да го нагрее и да го направи негоден за формирането на нови звезди. Това може да обясни защо днес около половината от галактиките във видимата Вселена се явяват полумъртви "зомбита", заключават учените, цитирани от РИА Новости.