Гигантски поток магма е открит в недрата на Марс

Гигантски поток магма е открит в недрата на Марс
Снимка: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Изглежда, че Марс далеч не е толкова мъртъв, колкото изглежда. Много признаци сочат, че под неговата повърхност може да продължава движенето на магма и че горещ мантиен плюм (струя) се издига под кората в равнината Елизиум. Това прави вътрешността на Червената планета малко по-подходяща за живот.

На пръв поглед Марс е планета, чиято геоложка активност отдавна е спряла. Старата му кора не съдържа свежи следи от вулканизъм и движение на плочи и няма глобално магнитно поле. Само отделни свидетелства може да сочат, че в недрата на Червената планета продължават бавните движения на магма. По-специално, в района на браздите Цербер (дълбоки пукнатини в кората на Марс) в обширната равнина Елизиум повърхността е сравнително млада, а работещата недалече сонда Mars InSight многократно е регистрирала марсотресения.

Авторите на новата статия, публикувана в списание Nature Astronomy, са събрали тези свидетелства и са разработили модел, който описва вътрешността на равнината Елизиум. Той предсказва, че под повърхността ѝ се крие горещ мантиен плюм. На Земята такива възходящи течения на мантията се издигат към кората и могат бавно да се излеят на повърхността през пукнатини. Гравитационните аномалии в равнината Елизиум, епицентри на близки марсотресения и други данни показват, че плюмът на Марс е с диаметър над 3500 километра и се нагрява с 95 – 285 градуса по Целзий по-силно от околните скали.

Такива размери са напълно съпоставими с размера на мантийните плюмове на Земята, макар че съседната планета е приблизително два пъти по-малка от нашата. Учените свързват това със значително по-малката гравитация на Марс. Според изчисленията на авторите центърът на мантийния плюм може да се намира точно в средата на браздите Цербер, където се намират най-младите скали, както и епицентровете на повечето от местните трусове, които е фиксирал апаратът Mars InSight.

Работата на геолозите от Аризонския университет Адриен Брокет и Джефри Андрюс-Хана показва, че недрата на Марс са много по-подвижни и топли, отколкото се смяташе досега. Може би това им позволява да поддържат резервоари с течна вода под повърхността на Червената планета. Може би в тези резервоари местният живот е намерил подслон.

През 2021 г. в списание Icarus беше публикувана любопитна статия. Астрономите откриха нещо много подобно на пресни вулканични отлагания на снимки с апарата Mars Reconnaissance Orbiter. Това е тъмно петно ​​около една от така наречените бразди на Цербер. Петното ​​е почти симетрично и не е издължено по посока на преобладаващите ветрове. Така че е трудно да се припише произходът му на капризите на Еол. Отлаганията имат висок топлинен капацитет: те се нагряват бавно и също толкова бавно изстиват. В комбинация с цвета това кара да се подозира, че са съставени от вулканичния минерал пироксен.

Подобни структури неведнъж са откривани на Луната и Меркурий и обикновено се считат за вулканични. Но за разлика от своите двойници на други небесни тела, петното на Марс е много младо. То е на възраст от 50 до 200 хиляди години. Дори на Земята с нейните движещи се плочи вулканите на тази възраст може да са активни, а още повече на Марс.

Авторите на статията в Icarus веднага отбелязаха, че именно в района на браздите Цербер са разположени епицентрите на най-силните трусове, регистрирани от сеизмографа на InSight.

В статия от октомври 2022 г. в списанието Nature Astronomy учените са анализирали данни за много марсотресения, тъй като вече са регистрирани повече от 1300. Експертите са идентифицирали специален клас трусове на Марс: нискочестотни. По характера на сигнала те са доста подобни на събитията, познати на земните сеизмолози. Може да се надяваме, че причината за подобни трусове не е в пукането на свиващата се кора и не е в редките падания на метеорити, а в геоложката активност на Марс.

За 18 от 24 такива нискочестотни труса е било възможно да се определи разстоянието между сеизмографа и епицентъра. И то съвпада (в границите на грешката) с разстоянието до браздите на Цербер. Тоест до самото място, където са открити пресни вулканични отлагания или нещо много подобно.

Но и това не е всичко. Съдейки по скоростта на сеизмичните вълни, те са преминали през течна или почти течна среда. Мантията, припомняме, е твърда. И кората също е твърда. Какво тогава може да бъде течно? Магмата.

Изглежда, има магмена камера под дъното на поне една от браздите на Цербер. Ако наистина е така, тогава самата пукнатина най-вероятно се е образувала в резултат на вулканична катастрофа, а не на постепенно напукване на изстиващата кора. И най-важното е, че докато магмата остава течна, тя може да изригне на повърхността. Може да се събуди марсиански вулкан.

Две независими свидетелства – снимки от орбита и сеизмограми от повърхността – не са малко. Но учените приемат много сериозно понятието „установен факт“. Те може да се поддадат на желанието да направят голямо изявление, но в собствения си кръг не бързат със заключенията, бавно и педантично трупат аргументи за и против. Може би един ден на Марс ще се появи цяла мрежа от сеизмографи. А може и да имаме голям късмет и орбиталните апарати да заснемат процеса на изригване на вулкан на Марс.

ОЩЕ: Изследване свидетелства в полза на съществуването на живот на Марс

На 31 светлинни години от нас: има ли живот на "Wolf 1069 b"

Юпитер грабна рекорда по най-голям брой луни в Слънчевата система

Илон Мъск ще опита да изстреля кораба Starship през март

Скрит лунен прилив влияе върху магнитосферата на Земята

Излезте да видите кометата ZTF

Осем вероятни извънземни сигнала откриха астрономи

Пясъчни бури и силни ветрове: Какво видя марсоходът на Червената планета?

Когато погледнете Марс, а оттам ви зяпа мечка…