X

Изследователи уловиха необичаен сигнал от Космоса – изпраща го непознат на науката обект

Снимка: ICRAR / University of Amsterdam

Австралийски учени са наблюдавали регион от Космоса с названието Vela-X 1 в Млечния път, който е на 1300 светлинни години от нас. Учените фиксирали необичаен радиосигнал, продължил само 300 милисекунди. Всичко сочи за неутронна звезда, но тя не прилича на нито един обект, известен на науката, съобщава ScienceAlert.

"Открихме сигналите с радиотелескопа MeerKAT в Южна Африка. Моите колеги и аз направихме анализ и открихме, че тези много кратки сигнали се повтарят на всеки 76 секунди. Това ни озадачи, тъй като сигналите от повечето неутронни звезди се повтарят в течение на няколко секунди или дори милисекунди“, казва Маниша Калеб от Университета в Сидни.

Пулсар или магнетар?

Учените нарекли новия обект PSR J0941-4046 и стигнали до извода, че тази неутронна звезда има някои от характеристиките на пулсар или магнетар.

Пулсарът е много плътна неутронна звезда, която е краен продукт от еволюцията на угасващи звезди-гиганти. Магнетарът е неутронна звезда с много мощно магнитно поле и само някои от тях излъчват радиосигнали.

"Смятаме, че обектът PSR J0941-4046 е напълно нов тип звезда, която излъчва радиосигнали, и тази звезда се върти много бавно в сравнение с други пулсари. Тази звезда излъчва своите сигнали с невероятно постоянство", казва Калеб.

Различни видове сигнали

Новият звезден обект е уникален и с това, че е открит в регион, където астрономите изобщо не са очаквали да открият радиолъчение. Смятало се, че намиращите се тук неутронни звезди вече завършват своя жизнен цикъл и следователно или като цяло са неактивни, или много слабо активни.

„PSR J0941-4046 променя нашето разбиране за появата и развитието на неутронните звезди. Това, което е забележително за тази звезда, е, че излъчва поне седем различни сигнала, докато други неутронни звезди не могат да се похвалят с такова разнообразие. Такова количество различни сигнали, както и честотата на тяхното появяване, най-вероятно са свързани с все още неизвестен на науката механизъм на лъчение“, пояснява Калеб.

Учените са установили, че един от сигналите е подобен на мистериозните бързи радиоимпулси – кратки радиосигнали с неизвестен произход. Ако учените намерят потвърждение за това, тогава най-вероятно тази неутронна звезда ще бъде нов тип магнетар. Смята се, че тези звезди могат да бъдат източник на бързи радиоимпулси.

„Все още не знаем колко отдавна PSR J0941-4046 проявява своята активност в радиодиапазона. Също така не знаем колко такива обекти може да съществуват в галактиката. Просто ни провървя да уловим тези сигнали, тъй като можем наблюдаваме радиолъчението от PSR J0941-4046 само за много кратко време от въртенето на тази звезда", казва Калеб.

Учените все пак смятат, че предвид трудността при откриването на подобни обекти в галактиката може да има цяла поредица от такива звезди, които тепърва ще бъдат открити.

ВИЖТЕ ОЩЕ: След 45 години учен обясни мистериозния Wow! сигнал

Български учени видяха бъдещето на Слънчевата система

Ракетата, която се разби в Луната през март, е образувала двоен кратер

Ловци на пришълци: Как Леонид Брежнев построи "затвор" за извънземни

Ще попадне ли някога Земята в черна дупка?

Лудото космическо време сваля спътници от орбита. МКС също е изложена на риск

Чудовищно петно расте на Слънцето: Земята е на прицел в очакване на най-мощното изригване от клас М

Прощаване с "Вояджър". НАСА ще изключи легендарните космически сонди

Не пропускайте! Уникален парад на планети на 24 юни ще се повтори чак през 2040 г.

Слънцето става все по-странно. Учени разбраха защо поведението на звездата е непредвидимо