Астрономи разгадаха тайната на космически сигнали

Астрономи разгадаха тайната на космически сигнали
Снимка: The University of Sydney

Екип от астрономи под ръководството на Йонг Фън Хуанг от университета в Нанкин в Китай е издигнал нова хипотеза, обясняваща произхода на мистериозните бързи радиоимпулси. Изследователите смятат, че източникът на тези извънземни сигнали може да са приливни взаимодействия, които възникват между разположени близко една до друга звезди и планети.

Изследването е публикувано в Astrophysical Journal и е представено накратко в Science News. Става дума за мистериозни сигнали – така наречените бързи радиоимпулси FRB. Първият от тях бил уловен през 2007 г. Оттогава колекцията от сигнали значително се попълнила и изследователите дори започнали да ги класифицират по тип.

Така някои от тези сигнали са единични, докато други се редуват и се повтарят с определена строга периодичност. Това, което ги обединява, е, че траят милисекунди, а източниците им се намират в Дълбокия космос. В продължение на десетилетие и половина изследвания са издигнати няколко десетки различни хипотези, но нито една от тях досега не е обяснила достоверно естеството на произхода на тези сигнали.

Учени изследваха най-мистериозния космически обект

Учените дори разглеждали теорията, че FRB може да са производни на дейността на извънземна цивилизация. Новата хипотеза обаче предполага, че тези сигнали имат естествен източник, който може да бъде свързан с взаимодействието на планети с техните родителски звезди.

Хуанг и неговите колеги са моделирали принципно нов начин за създаване на повтарящи се импулси. Според тях това е възможно, когато планетата се намира много близо до своята звезда. Това означава, че тя преминава по къса орбита и в момента на най-голямо сближаване изпитва изключително мощното въздействие на гравитационните сили на своята звезда.

С други думи, неутронната звезда привлича планетата към себе си, удължавайки и изкривявайки нейната орбита. Това „приливно привличане“, както го наричат авторите на научната статия, е способно да откъсне част от материала на планетата. Изчисленията показват, че в момента на най-близко приближаване планетата може да загуби поради тази причина приблизително една милионна от масата си.

След това започва явление, което визуално може би прилича на фойерверки. Неутронните звезди изхвърлят потоци радиация и частици, които много приличат на слънчевия вятър, изхвърлян от Слънцето. Само че тези потоци в неутронните звезди са много по-мощни и екстремни. Когато парче, откъснато от планетата, преминава през този „звезден вятър“, възниква взаимодействие, което е способно да генерира много силно радиоизлъчване.

Призрачен сигнал от Космоса уплаши астрономи (ВИДЕО)

Според Хуанг, ако това се случи от страна на звезда, която е обърната към Земята, то ние след много милиони години можем да запишем ехото на това събитие под формата на бързи радиоимпулси. Тъй като звездата откъсва парчета от планетата всеки път, когато орбитира възможно най-близо до нея, сигналите се излъчват в определена цикличност, което ние наблюдаваме на Земята.

Екипът от астрономи е проверил своите предположения въз основа на данни от два така наречени космически ретранслатора. В първия случай неизвестен далечен космически източник излъчва FRB сигнали на всеки 160 дни, във втория случай друг източник повтаря такива сигнали на всеки 16 дни.

Предложеният от екипа теоретици сценарий, както показало моделирането, е подходящ и за двата обекта. Това означава, че мощното гравитационно "приливно привличане" на звездата по време на всяко близко преминаване може да промени орбитата на планетата с течение на времето. От друга страна, новата хипотеза не обяснява естеството на еднократните, единични FRB сигнали, така че търсенето на други възможни обяснения за това явление ще продължи.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Астрономи разгадаха мистериозен сигнал от нашата галактика