X

На Плутон има активни ледени вулкани, потвърдиха учени

На Плутон има активни ледени вулкани, потвърдиха учени
Снимка: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics

Нов анализ на изображения от космическия апарат „Нови хоризонти“ (New Horizons) показва, че ярката ледена повърхност на равнината Спутник (Sputnik Planitia) на Плутон е формирана от много активни криовулкани.

През 2015 г. космическата сонда „Нови хоризонти“ за първи път посети Плутон и го разгледа отблизо. Сред другите находки на повърхността на планетата джудже са открити криовулкани. За разлика от земните вулкани при екстремно ниските температури те не изригват лава, а течна смес от леки вещества като вода и амоняк.

Криовулканизъм съществува на някои от луните на Сатурн и Юпитер, на най-голямото тяло от астероидния пояс Церера и очевидно на Плутон. Освен това криовулканите на планетата джудже са многобройни, активни и играят значителна роля при формирането на нейната повърхност. До този извод са стигнали авторите на нова статия, публикувана в списание Nature Communications.

„Не ерозия или каквито и да било други геоложки процеси, а именно криовулканичната дейност носи големи обеми материал на повърхността на Плутон, образувайки цял регион, който „Нови хоризонти“ е изучил от близко разстояние“, казва Келси Сингър от американския Югозападен университет в Боулдър, един от авторите на новото изследване.

Заради загадъчен океан учени искат втора мисия до Плутон

Става дума за равнината Спутник на Плутон, част от региона Томбо, известна със своята форма на сърце. Гладката му лява половина е равнината Спутник. Там са открити няколко големи конуса, достигащи височина до седем километра и диаметър до 100 километра.

Точната природа на тези структури от равнината Спутник остава неизвестна. Но след изучаване на изображенията от „Нови хоризонти“ астрономите са стигнали до извода, че свързаната с лед повърхност и върховете върху нея са формирани от криовулканизъм. Изригнатото вещество обхваща площ от най-малко 300 на 600 километра, на което не се виждат следи от ударни кратери. Очевидно всички те са били „заличени“ от високата активност на местните вулкани.

Такава активност изисква голямо количество течна вода в недрата на планетата джудже, а оттам и действието на някакъв вътрешен механизъм, който би могъл да я подгрява. Възможно е веществото, лежащо под равнината Спутник, по някакъв начин да съхранява остатъци от топлина от ранните етапи на съществуването на Плутон. Изведената на повърхността течност се втвърдява при силния студ независимо от наличието на амоняк и други примеси, които понижават точката на топене на водата.

ВИЖТЕ ОЩЕ: За първи път астрономите показаха тъмната страна на Плутон (СНИМКА)

Шефът на НАСА: Китай може да кацне на Луната и да я обяви за своя територия

Най-опасният астероид в историята: учените разбраха ще се сблъска ли със Земята

Как се прави секс в Космоса

Български учени видяха бъдещето на Слънчевата система

Ракетата, която се разби в Луната през март, е образувала двоен кратер

Ловци на пришълци: Как Леонид Брежнев построи "затвор" за извънземни

Ще попадне ли някога Земята в черна дупка?

Лудото космическо време сваля спътници от орбита. МКС също е изложена на риск