Вълнуващ момент, чакан четвърт век: "Джеймс Уеб" изпрати първите си научни снимки

Снимка: NASA, ESA, CSA, and STScI

Екипът на космическата инфрачервена обсерватория „Джеймс Уеб“ представи първите научни данни, получени от телескопа. Те включват изображения на област на образуване на звезди, планетарна мъглявина, компактна група от галактики, както и спектри на атмосферата на горещ Сатурн и далечни галактики. Прессконференцията беше излъчена в Youtube.

След 25 години разработка „Джеймс Уеб“ беше изстрелян в Космоса през декември миналата година, а месец по-късно влезе в орбита около втора точка на Лагранж в системата Слънце – Земя. На 11 юли 2022 г. обсерваторията официално започна своята научна програма, а вечерта на същия ден беше публикувано първото научно изображение:

Снимки: NASA, ESA, CSA, and STScI

На 12 юли бяха публикувани нови научни данни, получени от обсерваторията. Сред тях има три снимки:

Регионът NGC 3324 в мъглявината Карина, която е един от най-големите региони на звездообразуване в Млечния път, се намира на 7,6 хиляди светлинни години от Слънцето в съзвездието Кил. Мъглявината съдържа голям брой масивни звезди и разсеяни звездни купове, включително една от най-тежките звезди Ета Кил, заобиколена от мъглявината Хомункулус.

Квинтетът на Стефан, компактна група от галактики, открита през 1877 г. Намира се на около 290 милиона светлинни години от Слънцето в съзвездието Пегас и се състои от четири галактики. Петата галактика е много по-близо до Млечния път и изображението ѝ се проектира върху групата само за земния наблюдател.

Мъглявината NGC 3132 Южен пръстен. Това е планетарна мъглявина, която представлява изхвърлени външни газови обвивки на звезда, подобна на Слънцето. В центъра на мъглявината е бяло джудже, диаметърът му е почти половин светлинна година, а мъглявината се намира на около 2000 светлинни години от Слънцето.

Освен това „Джеймс Уеб“ е уловил вода в атмосферата на гигантската екзопланета WASP-96b. WASP-96b се намира в звездна система, обикаляща около звездата WASP-96 в съзвездието Феникс, на повече от хиляда светлинни години от Земята. Тази планета изцяло се състои от газ, който се нагрява до изключително високи температури. Първите получени спектрални данни от „Джеймс Уеб“ показали наличието на водни пари в горната атмосфера на планетата, както и наличието на облаци и струпвания на мъгла.

Космическата обсерватория ще изследва различни обекти във Вселената в инфрачервения диапазон, продължавайки програмите за наблюдение на „Хъбъл“ и „Спицър“.

Разкриха тайната на магнитните аномалии на Луната

Химичен анализ потвърди мястото на гибелта на XIX римски легион

Гигантски поток магма е открит в недрата на Марс

Специален метод ще търси тъмна материя в Слънцето

На 8 декември Марс ще изчезне за кратко: как да не пропуснете събитието

Ледена вулканична комета в Слънчевата система изригна мощно

Следи от живот на Венера се оказаха със земен произход

Американски астронавти излязоха на мисия в открития Космос (ВИДЕО)

Магнитна буря от подобна на каньон дупка в Слънцето удари Земята

Астрономи не откриха "подателите" на извънземния сигнал Wow!