X
 
 

Бит и култура на българската оставка

3496
Бит и култура на българската оставка
Снимка: Максим Новаков

Една стара народна мъдрост гласи: Най-мъчно се подава нажежен ръжен, вода в строшена стомна и оставка. Но докато с развитието на науката и техниката първите две вече могат да се подават по сравнително щадящ и безопасен начин, то последното, уви, все така представлява непосилна тежест по нашия край. Затова всеки път, когато станем свидетели на подадена оставка, ние неволно изпитваме съпричастност към подаващия. Усещаме сякаш, че сега бремето да я носим вече е и наше, щом ни е подадена.

Тази мисловна конструкция устойчиво се е наложила през годините в българското съзнание и според някоа анализатори пречи на естествения процес на циркулация на оставки. Но това има своите културологични корени. У нас етимологията на думата не идва от военно-административния русизъм „отставка” (корен – „ставить” с представка „от”), а от турското йос-тавка́, което означава „висша грижа и отговорност за околните”. Ако сте обръщали внимание, в ДПС винаги много внимават с употребата на термина, защото добре познават в исторически план значението му.

Според ориенталската традиция йос-тавка́та (за удобство ще продължим да я наричаме с придобилото гражданственост „оставка”) не се подава, а се дарява. Това е върховен себап (добро дело), не наказание. Понякога се среща словосъчетанието „харизвам оставка”, оттам и изразът: „На харизана оставка кусурите не се гледат”. Подаването на оставка по времето на османското владичество е било действие, съпроводено с дълбоко вътрешно очистване, оставката се е оставяла да престои известно време, да втаса (оттам и лафът „втасахме я”), след което приносителят й е можел отново да се нагърби с носенето на дерта или да бъде издигнат на по-висок сан. Елементи от това светоусещане се ясно различими в културата ни и до днес. Вижте например как бе при Боби Михайлов.

Когато президентът на БФС подаде своята оставка, той предприе своеобразен духовен хадж, който да му посочи правилно ли е постъпил или е проявил слабост. Очевидно моралната отговорност е казала думата си и той отново пое задълженията си, след като оттегли подаването. Това се нарича „гьон-сурат”, тоест човек, чието чувство за обществен дълг е по-силно от онова на противниците му. Отказът Бойко Борисов да подаде оставка по време на миналогодишните протести също дойде не от опак политически инат, а от грижа за хаира и берекета на общността. Само най-себеотрицателните башбакани са предпочитали да ръководят докрай, вместо да снемат от себе си тоя висш дерт.

Уви, навлизането на различни културни влияния в последните години доведе до особения феномен на оставката да се гледа лековато, превърната бе в някаква форма на доброволна абдикация и проява на слабохарактерност. В желанието си да европеизира българина, ръководството на Демократична България положи неимоверни усилия, но след изборите побърза да подаде оставки, въпреки постигнатите значителни успехи. По същия начин реагираха и от другата левица – БСП. Така подаването на оставка напомни повече европейския му еквивалент, когато е знак за достойно свършена работа от страна на аристокрацията, но останала неразбрана сред простолюдието. (За референция виж Оставката на Мария-Антоанета).

За всеобща радост, у нас все още балканските порядки имат своята дума и подалите оставки не се остракират, а се издигат на по-отговорен пост, доказали вече, че са способни на покаяние. Така себапът на оставката е оценен по достойнство и сторилият въпросния мукает е пречистен и може да продължи издигането. Нека само читателят не се обърква, когато говорим за културните особености на Изтока. Обект на това научно изследване е само Близкият Изток на Европа, към чийто ареал принадлежим. В Далечния Изток „оставка” се нарича с термина „харакири” и е носител на по-различна семантична натовареност. Но това е съвсем отделна културологична тема.

 

Автор: Драго Симеонов, Прас Прес

Още от ПРАС-ПРЕС:

10 Не!Ща, които доведоха народа до бунт

КазахСтана тя, каквато стана

Роди ме, мамо с късмет, па ме сложи в баницата

Море, сокол пие вода на Хар-Вардаро!

Вирусен календар за 2022

Продължаваме продължението

Видение за благодатна и честита Харвардова зима

Контра-колонката на Данчо Полицая

10 Не!Ща, които да се заложат в Радевата Конституция

Контраколонката на Данчо Полицая

Етикети:

Най-важното за коронавируса четете тук
Заедно можем!
Помогнете на новините да достигнат до вас!

Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Actualno.com, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение помага за нашата кауза - обективни новини и анализи. Бъдете активен участник в промяната!

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Actualno.com

Последно в Актуално